Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadedjursproblem (ej löss) på bondböna  (läst 5296 gånger)

Elias

• Skåne
Skadedjursproblem (ej löss) på bondböna
« skrivet: 13 aug-14 kl 22:25 »
Hej,

När jag idag slängde ett öga på min bruk med årets torkade bondbönor upptäckte jag till min förskräckelse en stor mängd skadedjur. Ca 30 % av skörden har förstörts.

Djuren ser ut att vara någon form av baggar (se bild 1) och bönorna verkar ha blivit injicerade av äggen (se bild 2), förmodligen i färskt tillstånd, för att sedan kläckas och äta sig ut (se bild 3). Jag skulle vara väldigt tacksam om någon skulle kunna identifiera djuren och rekommendera en lösning.

Möjliga orsaker jag själv kan komma på är 1) att de polska fröna jag ficka av min granne innehöll skadedjuret 2) att jag planterat bönorna för tätt 3) att jag lät bönorna torka på platsen istället för att direkt ta in dem. Men egentligen har jag ingen aning.

Hälsningar
Elias

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Skadedjursproblem (ej löss) på bondböna
« Svar #1 skrivet: 13 aug-14 kl 22:42 »
Är det årets skörd? Och du har redan mogna och torra frön? Det var tidigt i så fall.

Hur länge sen är det du tog in dem? Har det varit lock på burken?

Ett vanligt sätt att döda småkryp i frön är att frysa fröna i frysboxen. Just bönor kan vara lite känsliga för frysning om de ska användas som utsäde, men jag tror att det är OK om de är ordentligt torra.  Fröna ska vara i tät förpackning i frysen och även när de tinar upp. Öppna inte förrän det är rumstemperatur igen. Du kan nog lämna dem i frysen tills de ska användas om du vill.

Hur stora (långa) är baggarna?

Jag tror inte på orsak 2 eller 3. Möjligen 1. Eller att baggarna fanns på odlingsplatsen eller att de infekterade fröet först när det kom hem till dig.

Elias

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 aug-14 kl 08:24 »
Är det årets skörd? Och du har redan mogna och torra frön? Det var tidigt i så fall.

Hur länge sen är det du tog in dem? Har det varit lock på burken?

Ett vanligt sätt att döda småkryp i frön är att frysa fröna i frysboxen. Just bönor kan vara lite känsliga för frysning om de ska användas som utsäde, men jag tror att det är OK om de är ordentligt torra.  Fröna ska vara i tät förpackning i frysen och även när de tinar upp. Öppna inte förrän det är rumstemperatur igen. Du kan nog lämna dem i frysen tills de ska användas om du vill.

Hur stora (långa) är baggarna?

Jag tror inte på orsak 2 eller 3. Möjligen 1. Eller att baggarna fanns på odlingsplatsen eller att de infekterade fröet först när det kom hem till dig.

Tack för svaret!

Ja det här faktiskt årets skörd! Sådde dem lite chansartat tidigt. Jag tog in dem för ca två veckor sedan och det har i princip varit lock på hela tiden. Tror jag lämnade det öppet första dagen eller så.

Baggarna är typ 2-3 mm långa.

Elias

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 14 aug-14 kl 09:33 »
Bönsmygen?

http://www.gullviks.se/skadegorare/skadedjur/bonsmygen/

Spot on! Tack så mycket för hjälpen! Nu ska jag google på lösningar!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 14 aug-14 kl 09:47 »
Ja den ser bra ut. Nu vet du nog det mesta du behöver veta om detta. Det verkar möjligt att baggarna kom med utsädet, men det är inte säkert. Det verkar som din tidiga sådd kan ha ökat risken för angrepp.

scout

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-14 kl 23:11 »
Har precis samma hemska monster i mina bondbönor. Det blir till att kassera årets bönor och ta förra årets utsäde nästa år också om det räcker till.

Men de övervintrar både i jorden och i utsädet, om jag förstod SLU-dokumentet rätt. Alltså är det stor risk för att de slår till igen nästa år, även om jag har helt okontaminerat utsäde. Enda tipset som stod var att så sent, och de hade slagit till mest på de bönor jag satte sist. Finns det inget mer man kan göra? vore ju surt om jag aldrig kan odla bondbönor igen. Odlar på odlingslottsområde (250lotter) i Uppsala, så alla möjliga ohyra finns någonstans på området. Ovärt djur...

Elias

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 10 sep-14 kl 09:33 »
För mig var det faktiskt som SLU-dokumentet angav att de tidiga bönorna blev värst drabbade. Sådde ett antal polska bondbönor ca en månad senare och de blev inte angripna alls. Så antingen vad det tidpunkten eller så kan också olika sorter vara olika resistenta.

poze

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 29 jan-15 kl 16:32 »
Efter 1.5 dygns blötläggning lever dom små rackarna.. största delen är stora hål i.. dock noterade jag att de bönor som torkades i torken istället för i rumstemperatur utan fläkt var det betydligt mindre kräk som kläcktes.. uppskattat 90% respektive 10-15% (f torken) hade kläckta med stora hål.

De brukar inte gå på grodden så Groddbarheten verkar inte påverkad, vitaliteten är väll sänkt för att lite av energiförrådet är uppkäkat och antar att lättare ruttnar om inte förutsättningarna är bra när de sås på grund av skadan.. 
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Elias

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 29 jan-15 kl 18:30 »
Ja, de är seglivade. Jag testade att lägga de torra bönorna i frysen ett par dygn. Dock var det ändå några som överlevde och dessutom fick det den oönskade konsekvensen att bönorna möglade istället...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #11 skrivet: 29 jan-15 kl 20:41 »
Ja, de är seglivade. Jag testade att lägga de torra bönorna i frysen ett par dygn. Dock var det ändå några som överlevde och dessutom fick det den oönskade konsekvensen att bönorna möglade istället...

Tråkigt att höra Josafat!

Jag har sökt mer information, nu på engelska. De två första gäller bönor, mer eller mindre ospecificerat.

Här betonas att om man ska frysa stora frön måste de vara torra. Men det var tydligen dina?
http://forums.gardenweb.com/forums/load/seedsave/msg1210001630718.html?4

Här talas också om att frysmetoden ska fungera:
http://www.idigmygarden.com/forums/showthread.php?t=4845

Sen utvecklade jag sökfrasen lite och sökte specifikt på bondbönor. Jag hittade då bl.a. detta:
Citera
Fava bean seeds also freeze well, and can be stored in a freezer after they have been completely dried. Seeds that become moldy or develop large black spots in storage should be discarded.

http://bifurcatedcarrots.eu/2006/03/fava-beans-and-other-cover-crops/
Citatet finns även här, i längre text om bondbönor:
http://www.delange.org/Fava_Bean/Fava_Bean.htm

Kanske kan man tolka detta som att dina bönor inte var lämpliga som utsäde, kanske p.g.a. angreppet, kanske för att de inte hunnit mogna ordentligt?

Här talas om bekämpning om man inte har en frys, nämligen med olika örtpreparat:
https://www.plantvillage.com/posts/498-bean-how-do-you-keep-weevils-from-destroying-beans-if-you-don-t-have-a-freezer

Här är till slut mina sökfraser:
(freezer|freezing) beans (weevils|bugs|beetles)

(freezer|freezing) (“Vicia faba”|”broad bean”|”fava bean”|”faba bean”|”field bean”|”bell bean”|”tic bean”) (weevils|bugs|beetles|Bruchus)

Elias

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 29 jan-15 kl 20:55 »
Intressanta länkar Anders, tack!

Jag tror dock att jag vet vad problemet var. Är ganska säker på att bönorna var tillräckligt torra när jag frös dem men som bekant kommer det ju alltid med luft med en viss grad av luftfuktighet i fryspåsen vilket kyls ner och blir till vatten, om än i väldigt små mängder. Mitt misstag var att jag tog ut dem från frysen och direkt satte dem i en lufttät burk vilket ju låser inne den fukt som bildats i frysen.

Alltså, om man fryser in och sen tar ut bönor bör man nog låta dem torka ytterligare en gång innan de förvaras lufttätt. Vad tror du om den teorin?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 29 jan-15 kl 21:01 »
Vad jag vet är att när man tar dem ur frysen ska man låta bönorna komma upp i rumstemperatur innan man öppnar förpackningen, för att slippa få kondens på dem (fukten i varm rumsluft som kondenserar på kalla föremål). Om de frysts in i lufttät förpackning kan detta räcka, men det skadar inte att torka dem extra efter att man öppnat.

Om bönorna inte frysts in i lufttät förpackning så bör man säkert torka dem en gång till efter upptining, för då får de kondens på sig när du tar upp dem ur frysen.

Dock undrar jag om man inte ska vara försiktig så man inte torkar bönor för hårt, då de kan tappa grobarheten. Vill minnas det men är inte säker.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #14 skrivet: 29 jan-15 kl 22:01 »
Tillägg: fukten som finns i luften som i lufttät förpackning kan kanske spela en viss roll när man tar upp fröna ur frysen, men det bör inte vara särskilt mycket fukt. Dock kan det vara anledning att torka lite extra när man tagit upp dem ur frysen.

scout

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 09 feb-15 kl 12:20 »
Kom just en sak jag glömde nämna förut. Förutom alla angripna bondbönor odlade jag två sorters bondbönor under kålmasknät (~2mm-maskor) för att få sortrent utsäde. Nätet hindrar nämligen effektivt humlor och bin från att pollinera. Dessa bönor var allihop helt utan angrepp av bönsmygarna.

Så att täcka över bondbönorna, åtminstone under den känsligaste äggläggningsperioden (när det nu är?), kan vara en effektiv metod att slippa angrepp. Om inte bönsmygarna redan råkar finnas i jorden eller utsädet, för då är det ju kört. Täckning är nog inget alternativ i större odlingar, men har man bara några kvadratmeter i trädgårdslandet så kan det ju vara värt att prova. Om inte annat för att säkra utsädet till nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser