Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Golvet drar kallt!  (läst 10900 gånger)

wizebo

• Södermanland
Golvet drar kallt!
« skrivet: 13 aug-14 kl 17:51 »
hej alla kloka! =)
Jag har en fråga angående vårat kalla hallgolv, torpargrund med sågspån som isolering men vi kommer inte att hinna fixa det år och det drar rejält kallt, nästan blåser upp kall luft om vintern. Nu till frågan, kan man lägga frigolitskivor ovanpå golvet som en nödlösning bara för i vinter och sen fixa det till våren igen? Eller finns det ngn risk för fuktskador etc?
Mvh John

Ollilag

• Västergötland
SV: Golvet drar kallt!
« Svar #1 skrivet: 18 aug-14 kl 09:35 »
Hej
Tro det eller inte men problemet är antagligen inte hallgolvet.
När man värmer upp ett hus vill den varma luften stiga uppåt. Detta orsaka ett tryck genom innertaken och genom ventilationen i skorstenen(den suger ut luft till och med). Eftersom innertaken i gamla hus sällan är täta och ventilationen oftast är rätt så hög försvinner det mycket luft varje timme (upp till hundratals kubikmeter!). Denna luft måste kommer in i huset som kall luft. Oftast är bostadsrummen i äldre hus bättre tätat mot drag och man har accepterat drag i svalutrymmen för dessa har man inte använd alls på vintern ( man behöll skonar på inomhus förr, om man hade några vill säga). Denna ventilationen är i princip viktig för huset men kan kanske minimeras. Täta innertaken och öppnar inte ventiler mera än nödvändigt. Att bara lägga frigolit på golvet tror jag därför inte att det hjälper utan som nödlösning kan ni täta springorna vid golvlisten och ytterdörren (om det inte måste vara ett konstverk funker det jättebra med maskeringstejp). Ser då till att tilluften kan komma in i rummen direkt genom tilluftsventiler om de finns eller genom att ta ut tätningslister i något fönster i varje rum men fram för allt i de rummen där ni eldar.
Förresten kan ni pröva detta när det blir de första kalla dagarna och ni känner att det drar vid hallgolvet. Öppna då fönstren i alla rummen utom i hallen och ser om draget blir mindre eller försvinner.
Kan berätta att jag la om ett skiffertak för två år sedan som inte hade något undertak utan springorna mellan brädorna var öppna rakt ut mot det fria. Det är ett tvåvåningshus och vinden är en kallvind. När jag la om taket la jag råspont och papp på de gamla brädorna, tätade alltså alla springor. Sedan dess har golvdraget på undervåningen minskat rejält!
Olli 

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 18 aug-14 kl 10:00 »
Jag har samma problem med hallen. Jag har 4 rum på nedervåningen (hall, kök, kammare och sal) och det är värmekälla till skorsten i alla rum utom hallen och har kommit fram till att det ska va så, dvs hallen fungerar som ett kylskåp på vintern. Bra att förvara mat där och man slipper ha igång kylskåpet. Golvnivån i hallen är lägre än i de andra rummet så det är nog inte isolerat underifrån som det är i de andra rummen. Dörren mellan hallen och köket är dessutom tjockare än ytterdörren. Tyvärr är hallen rätt stor och har trapp till övervåningen så där försvinner rätt mycket värme också. Jag har tjockt draperi vid ytterdörren, och ska lägga några lager tjocka ullmattor på golvet i vinter.

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-14 kl 08:51 »
Lägg tjocka eller dubbla mattor i hallen, är ni inte så estetiskt bundna finns det kanske till bra beg.pris? Vi hade en tjock matta i köket med sågspånsisolerat golv på torpargrund från 30-talet och det blir allt lite bättre.
Ska ni lägga om golvet sen kanske ni vill ha en betonglåda under med en lucka ner? Det är bra som ölkyl även på sommaren :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 20 aug-14 kl 10:47 »
Inte frigolit.   

Därimot är papp betydligt bättre då det är miljömässigt smartare och städningen när det skall bort är mycket enklare.
Vik upp och säkra mot väggen på något sätt.
Då hindrar du en hel del av blåsten.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

krikav

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 20 aug-14 kl 16:12 »
Har ni något dedikerat friskluftsintag?
Om man eldar så åker det upp jättemycket luft genom skorstenen, denna luft måste då komma in någonstans ifrån.
Har man inget dedikerat intag så letar sig luften in ändå, och troligen från ställen där man inte vill ha kall-luft.

Byggeri

« Svar #6 skrivet: 14 sep-14 kl 15:21 »
Absolut inte frigolit.
Ring nån som blåser cellulosa i din närhet. Man kan göra en rand-isolering längs med ytterväggar. Borrar hål för ett munstycke och isolerar endast ca en meter in från yttervägg. Brukar göra susen för golvdrag.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-14 kl 15:55 »
Att lägga frigolit eller annat tätt material ovanpå golvet i ett uppvärmt hus över vintern kan väl knappast förstöra golvet?

Ett eller två lager stegdämp-plast med tjocka mattor ovanpå och drevning med toapapper i de springor du hittar fixar det nödvändiga över vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser