Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katastrof  (läst 2450 gånger)

wahlgrens

• Uppland
Katastrof
« skrivet: 12 aug-14 kl 00:47 »
Total katastrof i grönsakslandet. Varför händer allt dåligt på en gång. Ingenting (i princip) växer. Det som kommit upp äts upp av diverse skadedjur. Vad gör jag för fel?

Vissa fel vet jag om... Kan ha varit lite si och så med vattningen tex. Men bortsett från det...

Vi har världens bästa odlingsjord för rotfrukter. Förra året fick vi morötter utan like. Jättemånga och jättestora. Likaså med andra rotfrukter. I år... ingenting. Av 1000 fröer, har kanske 10 morötter kommit upp. Hälften av majsplantorna har dött, resten är så små att de inte hinner ge frukt innan hösten.

Allt växer superdåligt. Planterade ut 30 småplantor purjolök, 1 lever. Av märgärten har ca 20 procent tagit sig. Vaxbönorna tog sig inte alls. Av 50 frön rödbetor kan jag nu räkna 2 plantor. Kålen jag planterade ut började bra, men när jag kom hem från en veckas semester är den borta. Skälkarna svämmar över av bladlöss, sniglar och fjärilslarver. Det enda som växer i år är bondbönor och potatis. Inget kul alls när man lagt ner många timmars jobb. Förutom viss försummelse av vattning. Vad har jag gjort för fel? Täckodlar allt... Kan jag skylla på vädret och dåliga fröer?

kurt

SV: Katastrof
« Svar #1 skrivet: 12 aug-14 kl 02:51 »
Det här är ju ett av de bästa åren jag sett för grönsaksodling.  De som sådde eller satte ut plantor alltför tidigt fick ju problem med den kalla försommaren, men har man sedan bara vattnat så har det ju varit extremt bra förhållanden.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 12 aug-14 kl 08:54 »
Här har oxå varit mycket som fallerat, mycket av vinbären frös bort redan på blomstadiet, dåligt hallonår, uselt med krusbär, löken oerhört varierande från normalstora till under sättlöksstorlek, de har vissnat ner och lagt sig att vila tills nästa år säkert pga torka och myrinvasion i löklandet  :P All mangold har gått upp i blom likaså många lökar. Purjon är fin men ett par har börjat ruttna inifrån hur nu det gått till i torkan?
Potatisen har både torkat, en del fått fått röta och en del är gröna pga att de hela sommaren krupit upp, dock går de gröna utmärkt att använda till utsäde nästa år för de som är gröna är faktiskt de  finaste.
Det som gått bra är kryddor, jordgubbar, vaxbönor, rödbetor, squash, pumpor etc dvs alla vaxter som kan uthärda extrem värme i kombination med torka eller det som vattnats och skötts om lite extra pga den extrema väderleken.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-14 kl 09:32 »
Ja, kanske var jag för snabb med utplanteringen. Det var ju så otroligt varmt i maj, så då åkte i stort sett alla fröer i jorden. Men sen kom juni med kyla och frost. Fast konstigt med morötterna ändå. De ska ju inte vara så frostkänsliga.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 12 aug-14 kl 10:09 »
Morötterna kanske är jordtrötta eller angripna av skadedjur, förra året åt sniglarna upp en hel skörd för att jag täckt med fiberduk och inte kollade av hur det såg ut under duken förrän det var för sent  :P
De åt även upp dillen förra året så i år har jag haft bättre koll och fått en fin dillskörd och nu skörd även av dillkronor till kräftor och inläggningar
Man ska inte lura sig av en varm vår, enligt Seymor ska man inte sätta potatis förrän i maj och jag satte min första i slutet av mars i år och det var inte alls lyckat.

masa

• -
« Svar #5 skrivet: 12 aug-14 kl 10:37 »
Purjon är fin men ett par har börjat ruttna inifrån hur nu det gått till i torkan?

Vi har samma problem. Orsaken är lökmalens larv som äter sig nedåt på bladen och förstör tillväxtpunkten och plantan ruttnar inifrån. Jag har dock sprutat med Turex och förstörelsen har upphört.
Vi hade oerhört mycket sniglar i början av säsongen, näst värsta året efter 2007, dock klarade vi morotsådden utan större angrepp. Det har hänt att vi fått så morötter 4 gånger innan det blivit något, sniglarna har ätit upp sådden så fort plantorna har visat sig. Hos oss var det torrt vid rödbetssådden och då måste man vattna flitigt för att fröna ska gro.
Det ser ut som 3 månaders extrem torka är över nu, men för många växter är det för sent. De enda grödor som har lyckats bra hittills är rödbetor, squash, pumpor och störbönor, allt annat har mer eller mindre misslyckats, pga att vi inte kunnat vattna tillräckligt.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-14 kl 11:16 »
Det har varit en märklig säsong med sen kyla efter midsommar hos oss, tidig värme, torka mm.
Hos oss har det mesta klarat sig hyfsat bra. Alltså ingen katastrof men ingen superskörd heller.  Till råga på allt fick vi mitten av juli en hagelstorm som hetta duga. Tärningstora hagelkorn som slog sönder ALLT. (hål i äpplen, salladen var färdig hackat ;).....) Det mesta har växt ifrån skadan, men löken återhäntade sig aldrig riktigt, det luktade lök i hela trädgården. Som tur hade den redan bildat lökar så skörden är OK. Värst har det varit för potatisen som också fick blasten förstörd, fick återhämta sig  i torkan och hettan efteråt (31 plus under dagen) och därför aldrig haft en bra tillväxtperiod, nåja även där finns det nåt att hämta. Men underlig har sommaren varit.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 12 aug-14 kl 11:27 »
Jag har inget direkt svar på varför men mitt tips är vattningen. Vi har ett grönsaksland på vår gård som jag pysslar med, vattnar och rensar och sköter om, och så har vi en rad grönsaker (rotfrukter och lök) och tre rader potatis i "Tillsammansodling". Tillsammansodlingen ligger en bit bort och där kan man inte vattna.

I trädgårdslandet växer det så det knakar. Sommaren har varit helt enorm för grönsaksodling men vi fick en chock när vi, med en hel del dåligt samvete för att vi var sena, äntligen tog oss till tillsammansodlingen för att rensa och gallra. Det växte nästa ingenting! Inte ens ogräs!! Tillsammansodlingen är nyupptagen och jag har ingen riktig koll på hur det gödslats men ogräset borde ju kommit upp.

Den enda förklaringen jag ser är vattningen denna heta sommar.

OT/TIPS: Tillsammansodling är något att försöka få igång på flera platser. Här på Sollerön finns massor av mark som slås med beteshack och som markägarna kan tänka sig att upplåta för odling om någon vill ha och så är det säkert på andra håll också. Här odlar dessutom skolan potatis, rotfrukter och lök så vi har samordnat oss med dem. Då "hyr" vi in någon som markbereder, gödslar och drar upp rader. Sedan betalar vi 100 kr/rad (varje rad är ca 90 m). Potatissättning med maskin ordnas en viss dag. Vill man sätta för hand gör man det när man vill. Potatisen kupas också en gång. Det här är verkligen kanon för oss som inte har egen mark eller egna maskiner. De 100 kr/rad vi betalar finansierar maskinhyra och ger även ett överskott som skolan kan använda till att köpa frön och sättlök.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 12 aug-14 kl 19:53 »
Pratade med en granne idag, som sa att hon haft problem med rapsbaggar i år. Och det ser ut som det är det jag har här oss mig också. Små svarta filurer som frossar på kålen och rädisblasten. Ingen odlar raps i vår närhet, men de verkar ha hittat hit ändå. Om det nu inte finns någon annan liten lus som ser likadan ut? Någon som vet vad man kan göra för att bli av med dem? För att rädda det som räddas kan?

Smajsan

• -
« Svar #9 skrivet: 12 aug-14 kl 20:25 »
Här har alla växter haft stor invation av bladlöss. Verkligen på allt.
Tillomed på buskar o humle. Det är ganska läskiga djur när dom blir många.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 12 aug-14 kl 21:03 »
Här har alla växter haft stor invation av bladlöss. Verkligen på allt.
Tillomed på buskar o humle. Det är ganska läskiga djur när dom blir många.
Bladlöss hade vi också efter den kalla perioden efter midsommar. Jag spolade med vatten mm. Även på salladen fanns löss (som vi annars inte får löss på). När sedan värmen kom uppstod nog en del naturliga fiender som tog hand om lössen. Som sagt på många sätt har sommaren varit bra men också dålig framförallt ovanlig. Vattning har nog varit det viktigaste. De bitar där vi inta har möjlighet att vattna (för långt ifrån bäcken) är mycket mindre frodiga.

wahlgrens

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 12 aug-14 kl 21:28 »
Jo, den bristande vattningen är nog en stor bov i dramat. Svårt bara när man inte har vatten i överflöd att hälla på landen. Måste nog investera i fler vattentunnor för att klara av framtida somrar. Det lär ju inte bli bättre med extremväder...

mmeo

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 12 aug-14 kl 21:43 »
Här har odlingen inte heller gått fantastiskt i år. Det är första året i nya huset och det finns bara en grävd brunn som vi inte vågat använda till bevattning i värmen. Mycket torkade bort. Nästa år måste vi upp med fler vattentankar att samla regnvatten i så det inte blir samma sak igen.

Potatisen i halm ser ynklig ut av torkan. Bönor och ärtor blev en väldigt liten skörd av. Löken är ynklig. Lite fin sallad och morötter blev det i alla fall. Squashen däremot verkar älska värmen och trots att den såddes alldeles för sent på friland ger den rekordskördar.

Vi har också haft mängder med svarta bladlöss. Mina herrgårds-kronärtskockor har lidit svårt och även körsbärsträden har varit nedlusade.

christelle

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 12 aug-14 kl 21:49 »
Fågelbären, se små, jag satte för några år sen här har oxå haft lusinvasion, jag har spolat med vatten och mekaniskt tagit bort löss och myror, sprutat med såpvatten x flera och de har kommit tillbaka med full kraft efter ett par veckor och det hela slutade med att jag klippte av alla angripna grentoppar på nästan verenda litet träd :-\

Smajsan

• -
« Svar #14 skrivet: 12 aug-14 kl 21:53 »
Jag blandade ljummet vatten med en krossad vitlök o rapsolja o sprutade på bondbönor o bryt bönor. Det funkade.
Skojade o sa att nu är dom redan marinerade. Luktade viltök ganska länge efter.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser