Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mäta med vanliga skedar, glas och annat?  (läst 4324 gånger)

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Mäta med vanliga skedar, glas och annat?
« skrivet: 03 aug-14 kl 10:59 »
Skulle mäta upp chiafrön och vatten för chia fresca och kom på mig själv att leta efter måttsatsen. Plastburken jag skulle förvara gelén i var graderad så varför leta efter ett decilitermått? Och 1msk chiafrön betyder väl att man kan mäta upp mängden med en vanlig matsked?

Googlade lite efter den måttsats som Nigella säljer. Jodå, mitt minne svek mig inte. Varje mått ser ut som en sked. Så jag började kolla om jag inte kunde använda mina vanliga skedar som mått också. Mina skedar avviker inte så mycket från standardiseringen så de borde nog fungera för de flesta recept. Nu blir det till att hitta ett glas eller en mugg som rymmer en deciliter. Kaffekoppen var faktiskt redan en kaffekopp stor. Temuggen rymmer dock nästan fyra deciliter...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

LimJans

• Dalarna
SV: Mäta med vanliga skedar, glas och annat?
« Svar #1 skrivet: 17 sep-14 kl 21:57 »
Dagens temuggar är alldeles för stora, rena krukorna jämfört med de 2,5 dl de "ska" rymma". Matskedarna å andra sidan är mindre idag.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 sep-14 kl 13:32 »
.....

..... Nu blir det till att hitta ett glas eller en mugg som rymmer en deciliter. Kaffekoppen var faktiskt redan en kaffekopp stor. Temuggen rymmer dock nästan fyra deciliter...

Antar att du är ute efter att minimera antalet prylar du behöver.

Kan du inte gravera in skalor på glas du redan har?

kurt

« Svar #3 skrivet: 18 sep-14 kl 15:16 »
I stället för tumstock så kan man naturligtvis tatuera in en cm-skala på armen, förutsatt att inte huden töjer sig med åldern!

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser