Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tupp med diarré  (läst 3835 gånger)

Skojarbråten

Tupp med diarré
« skrivet: 21 mar-07 kl 13:30 »
Hej!

Jag har en urtjusig svarthönstupp (?). Pigg och lagom ilsk, ca ett år gammal. :) De sista veckorna har han fått diarré, inte så att det rinner, men han skiter löst och det fastnar i fjädrarna där bak. Ett par dar efter att det började höll jag honom instängd för att veta exakt vad han fick i sig att äta, men det har ännu inte blivit bättre. Han har ätit Svenska Foders Fågel Multi och krossad havre. Har inte sett någon av de andra med samma symptom.

Vad kan det vara? Vad bör jag göra?
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Skojarbråten

Re:Tupp med diarré
« Svar #1 skrivet: 21 mar-07 kl 19:46 »
... och nu har hans ruvande höna visat upp sig en snabbis också. Hon är inte ett dugg kass i kistan.

Sjukdom, parasiter, vad? Borde det inte smittat de andra i så fall?  ???

Blomme

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 mar-07 kl 19:48 »
Jag har läst att krossad kol ska vara bra mot ränneskita hos hönsen.

Skojarbråten

« Svar #3 skrivet: 21 mar-07 kl 19:51 »
Jag har läst att krossad kol ska vara bra mot ränneskita hos hönsen.

Tack för tipset, ska köpa i morgon och prova, men det tar ju bara bort själva symptomet? Eller blir det kanske en hjälp till självhjälp för irriterad mage? Det måste ju bero på något, menar jag?  :-\
« Senast ändrad: 21 mar-07 kl 19:52 av Skojarbråten »

Lena A

« Svar #4 skrivet: 21 mar-07 kl 20:17 »
Jag har läst att höns äter kol vid behov så att säga och att kol alltid ska finnas tillgängligt för dem.

En av mina hönor hade också diarré för ett tag sedan men det verkade gå över av sig självt så småningom.  Jag tror Karin Neuschutz har skrivit något om vad som kan orsaka diarré i sin bok Höns i trädgård. Jag ska försöka kolla i kväll.

Jag ger mina hönor Allfoder och Fenix Hel Veg.  Får inte de andra hönsen problem av fodret du ger dem, är fodret nog inte boven i dramat.

Hoppas du får bättre svar från någon annan bättre vetande.  ;)

Skojarbråten

« Svar #5 skrivet: 21 mar-07 kl 20:54 »
Tack Lena! Ska försöka höra med min "bonnavet" i morrn. Har jag tur har han tid med kattsterilisering också.  ;D

Sen ska jag till biblan och låna böcker. Man glömmer ju gärna det alternativet när alternativ finns.  ;)

Melica

« Svar #6 skrivet: 21 mar-07 kl 23:57 »
Jag vet att det finns minst en tidigare tråd här om att kol varken som pulver eller i bitar har någon som helst verkan. Tyvärr lyckas jag inte hitta igen den nu. Kommer jag ihåg rätt så är det istället filmjölk man ska ge.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Lena A

« Svar #7 skrivet: 22 mar-07 kl 08:43 »
Skojarbråten. Jag kollade som hastigast i Höns-boken ovan och det står att havre är bra för fjäderdräkten.

Det hade alltså inget alls att göra med diarré.  :-[ :-\

Filmjölk tror jag är bra för de flesta djur.  Mina höns gillar A-fil.  :)
« Senast ändrad: 22 mar-07 kl 08:45 av Lena A »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #8 skrivet: 23 mar-07 kl 18:53 »
De sista veckorna har han fått diarré, inte så att det rinner, men han skiter löst och det fastnar i fjädrarna där bak. Vad kan det vara? Vad bör jag göra?

Inget annat onormalt med honom ?
svullen under ögonen t.ex

om dina hönor värper nu,
ser äggen helt normala ut inuti inga blodfläckar eller nått ?
« Senast ändrad: 23 mar-07 kl 19:00 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Helenan

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 mar-07 kl 21:03 »
Jag hade en höna som var bara lite lös imagen för någon vecka sedan. Jag hade grillkol i källaren och krossade ett och la i en skål plus att jag slängde in några hela bitar som de kunde picka på och då blev hon faktiskt helt bra! Har under hela tiden hon varit lös gett lite fil på maten på mornarna men det har inte märkts någon direkt skillnad. (men man vet ju aldrig - hon kanske hade blivit sämre utan filen) ;)

Tänk att jag kunde glömma kolen som jag alltid brukar kasta in i hönsgården med hjämna mellanrum vare sig de mår bra eller ej :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

639 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser