Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avläggarknas!  (läst 1621 gånger)

tonyw

• Västergötland
Avläggarknas!
« skrivet: 29 jun-14 kl 14:40 »
Hej! jag gjorde försökte göra två avläggare A la Jano 1a juni från två övervintrade samhällen som jag köpte  förra sommaren  men jag hittade inte drottningarna så jag gjorde ett nytt försök 6 juni,hittade inga drottningar då heller så jag delade upp de med ungefär lika mycket ägg,yngel och pollen och gjorde två avläggare och ställde åt sidan och tänkte att om några dar har flygbina flygit tillbaks till modersamhället så är det lättare att hitta dem och göra ev rokad då. tre dagar senare tror jag att det ena modersamhället svärmade det var fullt med bin högt upp och cirkulerade runt  och jag åkte hem och hämtade en ny låda med ramar botten och tak men när jag kom tillbaka var de borta och lugnt ovanför kupan och bara några bin på flustret. Jag har inte hitta några drottningar sedan (en svärmade troligen iväg) så de  fick vara och jag hoppades på de bästa jag lämnade två vice celler av olika storlekar i varje avläggare och modersamhälle de har också fått vara ifred. nu hittade jag ena drottningen igår uppe i översta skattlådan med ägg och yngel  på de som inte svärmat.   
I avläggarna såg jag idag att de kom med pollen på benen. Betyder det att det finns äggläggande drottningar där då?
Hur gör jag med Drottningen i skattlådorna  och med "avläggaren" under där kanske också är en nybakad drottning på gång?
I modersamhället som jag tror svärmade finns inga pollenben än men de kanske kommer.
Råd önskas.

Jano

• Halland
SV: Avläggarknas!
« Svar #1 skrivet: 29 jun-14 kl 19:04 »
Hej! jag gjorde försökte göra två avläggare A la Jano 1a juni från två övervintrade samhällen som jag köpte  förra sommaren  men jag hittade inte drottningarna så jag gjorde ett nytt försök 6 juni,hittade inga drottningar då heller

Du har gjort det felet att inte veta var drottningarna befinner sig när en stor omflyttning av ramar görs. Man måste också vara förvissad om att det inte finns uppdragna drottningceller som man inte har kontroll över. Hittas inte drottningen vid delningen av ett samhälle måste avläggaren gås genom redan efter några timmar eller dagen efter om delningen görs på kvällen. Finns drottningen där hon ska vara alltså i lådan som ställts åt sidan så är hon lätt att hitta där när flygbina gått tillbaka till kupan på ursprungsplatsen. Finns hon inte där måste hon letas upp i ursprungsamhället och flyttas över.
 Du får nu kolla igenom samhället där drottningen hamnat i skattlådan och flytta ner henne efter att eventuella drottningceller avlägsnats.
 Det samhället som du tror svärmade får också kollas upp efter ett tag .

Är det vanliga avläggare utan drottning du gjort den 6 juni så kan där vara äggläggande drottningar, men det kan dröja fyra veckor mellan avläggarbildning och äggläggande drottning. Att bina kommer lastande med pollen betyder i de flesta fall att det finns en drottning även om hon kanske inte är äggläggande ännu. Pollenet behöver ambina för att ladda upp sina fodersaftkörtlar för kommande drottning- och yngelmatning.

tonyw

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 29 jun-14 kl 21:32 »
Tack för svaret. då letar jag upp drottningen  och flyttar ner henne efter att jag tagit bort ev drottningceller.

Det vore kul att veta hur ditt minisamhälle mår?

Jano

• Halland
« Svar #3 skrivet: 30 jun-14 kl 10:49 »
Tack för svaret. då letar jag upp drottningen  och flyttar ner henne efter att jag tagit bort ev drottningceller.

Det vore kul att veta hur ditt minisamhälle mår?

Något minisamhälle har jag inte längre för det är nu ett starkt väl fungerande samhälle. Det var i sista stund det blev väder att öppna den lilla lådan och flytta över ramarna till ett större utrymme. Det blev den 19 april som detta gjordes. De sattes då på två 10 ramars lågnormallådor med 6 ramar i varje. Det var yngel i fyra av de fem ursprungsramarna och dessa fem sattes i den undre lådan tillsammans med en mellanvägg att bygga på. Den övre lådan laddades med en foderram, fyra utbyggda och en mellanvägg. Den 28 april gjordes en koll och då var tre av de utbyggda ramarna i övre lådan tagna i anspråk för yngel och mellanväggarna var nästan färdigbyggda. Alla yngelramarna samlades i den understa lådan och den övre fylldes med utbyggda i mitten och mellanväggarna, som nu var lite honung, i vid sidorna.
 I Slutet på maj såg samhället ut som mina andra med två yngellådor spärrgaller och en skattlåda. Det delades då på mitt vanliga sätt och jobbar på bra. För en vecka sedan fanns en ny äggläggande drottning i ursprungssamhället och den gamla drottningen som finns i avläggaren har kommit igång igen efter sin lilla semester.

Rallaros

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 04 aug-14 kl 19:33 »
Hur ska man övervintra ett sådant minisamhälle.

Kan man dela av en nackakupa ln med mellanvägg och ha 2 st småsamhällen på 5 ramar på vardera sidan.

Skall botten vara nätbotten

Hur mycket foder behöver samhället på hösten

Jag har några avläggare som täcker 5 ramar vardera och har 3-4ramar med täckt yngel,dock har drottningen nästan slutat medäggläggningen nu.

Jag tänkte ev slå ihop avläggare men det ksanke går att övervintra avläggarna ändå.

Går det att han kvar avläggarna i 10r lådor eller blir det för kallt på våren då de vill föda upp yngel

Jano

• Halland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-14 kl 22:04 »
Hur ska man övervintra ett sådant minisamhälle.

Kan man dela av en nackakupa ln med mellanvägg och ha 2 st småsamhällen på 5 ramar på vardera sidan.

Skall botten vara nätbotten

Hur mycket foder behöver samhället på hösten

Jag har några avläggare som täcker 5 ramar vardera och har 3-4ramar med täckt yngel,dock har drottningen nästan slutat medäggläggningen nu.

Jag tänkte ev slå ihop avläggare men det ksanke går att övervintra avläggarna ändå.

Går det att han kvar avläggarna i 10r lådor eller blir det för kallt på våren då de vill föda upp yngel

Har drottningarna slutat med äggläggning redan nu så måste du drivfodra för att överhuvudtaget tänka på att de ska klara vintern. Det är i slutet på juli och hela augusti som äggen ska läggas till det som ska bli vinterbin. På www.bisidan.se/blogg kan mitt övervintringsförsök följas för den som är intresserad. Varannan vecka hela vintern kollades det lilla samhället.

Rallaros

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-14 kl 22:17 »
Tack för svar
Hur mycket och hur ofta skall man drivfodra.

Går det att övervintra 2 samhällen i en nackalåda ln med skiljevägg eller skall jag vända den på högkant för att få högramar så som du gjorde.
Har inte dina samhällen minskat på äggläggningen nu när draget i stort sett är slut?
Drivfodrar du dina bin?

mvh/Bertil

asmir

• -
« Svar #7 skrivet: 05 aug-14 kl 11:38 »
Små mängder du kan ge dem kopp socker blandat med kopp vatten en gång i veckan. Det ska vara tillräckligt att lura drottningen.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #8 skrivet: 05 aug-14 kl 13:15 »
Går det att övervintra 2 samhällen i en nackalåda ln med skiljevägg
Det är rätt stor risk att alla bina letar sig över till den halva som håller yngel längst på hösten. Flustren måste vara åt olika håll och det måste verkligen vara 100% tätt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser