Hej! jag gjorde försökte göra två avläggare A la Jano 1a juni från två övervintrade samhällen som jag köpte förra sommaren men jag hittade inte drottningarna så jag gjorde ett nytt försök 6 juni,hittade inga drottningar då heller
Du har gjort det felet att inte veta var drottningarna befinner sig när en stor omflyttning av ramar görs. Man måste också vara förvissad om att det inte finns uppdragna drottningceller som man inte har kontroll över. Hittas inte drottningen vid delningen av ett samhälle måste avläggaren gås genom redan efter några timmar eller dagen efter om delningen görs på kvällen. Finns drottningen där hon ska vara alltså i lådan som ställts åt sidan så är hon lätt att hitta där när flygbina gått tillbaka till kupan på ursprungsplatsen. Finns hon inte där måste hon letas upp i ursprungsamhället och flyttas över.
Du får nu kolla igenom samhället där drottningen hamnat i skattlådan och flytta ner henne efter att eventuella drottningceller avlägsnats.
Det samhället som du tror svärmade får också kollas upp efter ett tag .
Är det vanliga avläggare utan drottning du gjort den 6 juni så kan där vara äggläggande drottningar, men det kan dröja fyra veckor mellan avläggarbildning och äggläggande drottning. Att bina kommer lastande med pollen betyder i de flesta fall att det finns en drottning även om hon kanske inte är äggläggande ännu. Pollenet behöver ambina för att ladda upp sina fodersaftkörtlar för kommande drottning- och yngelmatning.