Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem  (läst 6481 gånger)

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« skrivet: 15 jun-14 kl 14:40 »
Nu krånglar min vitryss som jag varit så nöjd med tills nu, lagom till den kommande höskörden.

Symptom: Det verkar som lamellerna inte går isär vid urkoppling. Det går inte att lägga i växeln utan det bara skrapar även om kopplingen är fullt neddtryckt. Jag har justerat det utvändiga länkaget mellan, kopplingspedal och kopplingen. Den delen som går in i koppling rör sig när man trampar ned kopplingen. Dessutom har jag med lagom rull ned för en lätt utförsbacke "hastighetsanpassat" så att det gick att lägga i en växel utan att koppla ur. Symptomen kvarstår, den driver starkt och bra, slirar ingenting även om jag bromsar, men den går inte att koppla ur. Fick rycka ut växeln för att stanna. Testade det här för att se om synkningen av växellådan var trasig och det var därför jag inte fick i någon växel, men så var det inte. Jag hör inget missljud från transmissionen när jag körde på det sättet.

Jag har aldrig mekat traktorer förut så om man måste "dela" på den för komma in i kopplingen och fixa till något har jag inte riktigt lokal, verktyg, kunskap för att inte misstänka att det kan bli mig övermäktigt. Finns det något annat "enkelt" man kan göra för att försöka få igång kopplingen utifrån som jag har missat, vad kan vara fel?

*Kan en koppling "bränna" fast? Jag tänker mig att en sliten koppling ska börja slira, vilket jag inte tycker att den gör.
*Något internt länkage inuti koppling som brustit så att den tappar funktion?
*Det har allmänt kärvat ihop.
* Totalhaveri i kopplinge så att allt snurrar med (men det borde väl dels ha märkts tydligt när det hände samt att det borde vara massa slammer/gnissel/missljud.
* ...

lilllisa

  • Inlägg: 22
    • Övriga världen
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #1 skrivet: 15 jun-14 kl 15:14 »
Hej
På vissa gamla traktorer fanns en lucka på sidan av växellåda)/koppling där man kan se in, tror den var avsedd för att kunna se slitaget på lamellen.
Leta, har du tur finns den.
Då kan det gå att sätta in ett "don" o försiktigt slå isär lamellerna. I vart fall vibrera så att de släpper.

Ett  lite vilt alternativ kan vara att sätta en kätting i traktorns drag o till ett Stort träd. Måste vara stark kätting! Lägg i en låg växel o kör till kätting sträcks samt ha kopplingspedal nedtrampad. Ibland kan lameller fastna ihop o vid ett dylikt ryck kan de med tur, släppa..
Se till att fästpunkter för kätting är lågt så att inte traktorn "slår runt" när kätting sträcks!
En annan variant på samma tema. Är att palla upp bakhjulen, lägga i en växel samt ta hjälp av någon som (på något vis) kan knuffa av traktorn av pallningen.

I sämsta fall blirdt nog verkstad o där "klyva" den.....

Skogsvilde

  • Inlägg: 17511
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #2 skrivet: 15 jun-14 kl 15:14 »
Finns det en inspektionslucka?
Jag misstänker att det kan vara inne i kopplingshuset problemet finns.
Att något släppt i länkaget där inne, urtrampningslagret kasst eller att något i tryckplattan gett upp är möjligheterna. 
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #3 skrivet: 15 jun-14 kl 15:41 »
Jag håller med Skogsvilde om att det säkerligen är ett mekaniskt problem som kräver reparation.  Ytterligare en möjlighet förutom de redan nämnda förslagen är att kopplingsgaffeln har böjt sig (för övrigt ett vanligt fel på vissa ryska personbilar). Är kopplingsspelet normalt och känns allt normalt när man trampar ner kopplingspedalen?

En koppling kan INTE klibba fast eller bränna fast på en traktor eller bil som är i daglig drift, de gånger sådant händer är om fordonet har stått oanvänt i fuktig miljö flera år så att lamellen har rostat fast vid tryckplatta eller svänghjul.  Eller möjligen om man har försökt att rädda en slirande koppling tillfälligt genom att hälla in strösocker eller linolja mellan lamell och tryckplatta. Att försöka "rycka loss" kopplingen med våld är ingen mening i det här fallet, det kommer bara att leda till att något annat går sönder dessutom.

Lämpligen börjar man att leta efter inspektionsluckor och sånt, finns det ingen stor och bra sådan kanske det finns något hål in i kopplingskåpan där man kan få in en sån här endoskopkamera som man kan köpa för ett par hundralappar på eBay. Det kan också löna sig att läsa på i instruktionsbok, verkstadshandbok och reservdelskatalog för att ta reda på hur sakerna är konstruerade innan man börjar skruva isär på måfå.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #4 skrivet: 15 jun-14 kl 15:53 »
Kolla oljan om det är hydrauliskkoppling.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #5 skrivet: 15 jun-14 kl 15:54 »
Om det har uppstått plötsligt har nog lamellen fastnat, avhjälps genom att köra på hög växel med kopplingen nertrampad och stampa hårt på bromsen.
Om det kommit gradvis är det dags att byta lameller, har det hänt något med det mekaniska mellan pedal och tryckplatta brukar pedalen bete sig annorlunda :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #6 skrivet: 15 jun-14 kl 17:52 »
Ja kopplingen kan ha klibbat fast. Jag löste det som så när jag råkade ut för det, Och jag hade ingen inspektions lucka, Så jag tog en borrmaskin och borrade ett hål i sprängkåpan så stort att jag kunde få in en större skruvmejsel och samtidigt med en ficklampa kunna se lamellen.Trampade ner kopplingen satte en vedpinne på pedalen. kilade in skruvmejseln mellan svänghjulet och lamellen och vred skruvmejseln. Tog sen skruvmejseln och vred runt kuggkransen och upprepade förfarandet och efter ett kvarts varv så  PloPP släppte lammellen.
Hålet som blev i sprängkåpan satte jag bara en plugg i . ;D

Jag prövade också att köra runt  och hoppa  rycka Ställde mig på bromsen så att ratten kroknade. men det funkade inte för mig då lamellen satt rätt hårt :)
Så det blev till att borra.  Lycka till.

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #7 skrivet: 15 jun-14 kl 19:23 »
Hej alla

Tack för tips och idéer.  Jag har lite annat att fixa ikväll och nästa vecka ser lite körig ut. Men jag har definitivt fått en del uppslag på saker att testa/kolla så fort jag kan. Jag får väl antagligen ägna midsommafton till det här.

Från svaren ovan:
•   Jag gick ut och kollade och det verkar faktiskt finnas en inspektionslucka under traktorn som man ser om man kryper under den. Jag tyckte tidigare att allt såg så solitt ut med växellåda och koppling i gjutjärn skruvat till främre chassit/balkar. Tänke nog också att det inte skulle vara något där under pga av risk för oljeläckage, men det var helt fel. Luckan är under kopplingen, så det får bli den första åtgärden, att öppna och se om jag ser något uppenbart trasigt, om inte, försöka bända lite för att få isär lamellerna som Micke1 tipsade om.
•   Att belasta hårt med kopplingen neddtryckt får bli ett försök om jag inte får ut något vettigt genom inspektionsluckan. Jag får försöka komma upp med något ”lagom” våldsamt så att jag inte inte förstör för mycket annat. Jag kanske kan lyckas utmana någon annan som har traktor på en ”dragkamp” ;-) Jag är tveksam till att bromsarna är tillräckligt starka för att belasta tillräckligt, jag har redan provat det, i och för sig med låg växel.
•   Jag har hittat en verkstadshandbok till en annan Belarus-modell som ser rätt lik ut. Sprängskissen och förklaringen är inte fullt så detaljerad så att det blir självklart för mig som inte har mekat kopplingar förut. Men där syns kopplingsgaffeln som Torbjörn nämnde och jag kanske kan identifiera den och urkopplingslager/länkage genom luckan.
•   För mig känns kopplingen som vanligt, men det finns returfjädrar ihop med det yttre länkaget. Så om något helt gått av inuti kopplingshuset så skulle jag kanske inte märka det.
•   Jag använder traktorn sparsamt, det var nog drygt en månad sedan jag senast körde den. Under vinterns stod den nog stilla 5-6 månader
•   Mig veterligen har det inte förekommit någon fix med strösocker/sågspån. Men man kan ju aldrig vara säker på vad föregående ägare har gjort. Jag har haft den i drygt tre år.
•   Det är mekaniskt koppling med fjädrar. Skulle även vilja säga att det är en torrkoppling med enkla lameller.

 

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #8 skrivet: 21 jun-14 kl 21:32 »
En liten uppdatering, nu vet jag mer (men är inte klokare för det).

Jag har bifogat en bild på en belaruskoppling. Hittade ingen för exakt min modell men tror att den är snarlik.

Genom inspektionslucka och smörjöppning har jag kunnat konstatera att:
Gaffeln är hel och skjuter på urkopplingslagret som den ska. Kopplingsfingrarna (3st) rör sig också. Jag får en liten skymt  av lamellen (2) och när jag kopplar ur så rör den sig bort från svänghjulet (1).  (hmm låter man lamellen ligga direkt mot svänghjulet, har man inga slitdelar mellan?). Så där tycker jag att när jag kopplar ur så borde svänghjulet tappa kontakten med lamellen och indikerar också att kopplingsfingrarna (9) trycker på tryckplattorna (3) som de ska. Jag körde startmotorn för att rotera paketet flera gånger och upprepade, såg samma beteende hela tiden. Det var dock lite okontrollerat eftersom jag inte märkte upp på svänghjulet vilka vinklar jag tittat på, får väl göra det nästa gång om jag ska vara 100% säker.

Det jag funderar på är om att jag inte missat något så att beskrivningen ovan inte är riktig sann så borde kopplingen fungera vilket den inte gör  ??? Har jag misuppfattat något uppenbart?

Jag har en teori om att kraftaxeln ut från kopplingen kanske har kärvat ihop med PTO axeln (som är fast ansluten till svänghjulet? ) Om det ens är troligt, finns det enkelt fix/trix att lösa det. Är det igen att belasta hårt med kopplingen nedtryckt för att få det att släppa?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14073
    • Medelpad
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #9 skrivet: 21 jun-14 kl 23:09 »
PTO-axeln, är det den ihåliga, pos 4 på bilden?

Om den har fastnat ihop med utgående axeln från kopplingen så vet jag inte om jag skulle våga "rycka" isär dem, det kan ju tänkas att de har skurit ihop eller fastnat pga något haveri inne i växellådan, så att det finns risk för följdskador om man tar till våld.
Förresten, ser växellådsoljan ren ut eller finns det onormalt mycket spån och metallpartiklar i den?  Några missljud från växellådan?

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #10 skrivet: 21 jun-14 kl 23:33 »
Det stämmer, pos 4 är PTO och pos 6 är "power shaft".

Att kolla upp växellådsoljan får bli ett av de nästa stegen.

Det är ju rätt mycket oväsen i en gammal rysk traktor, men inte så att jag reagerat över att det skulle låta "illa". Det går ju att lägga i en växel utan att koppla ur, skulle det vara möjligt om något rasat i växellådan. (en traktor är ju i princip en stor växellåda så självklart finns det en del komplexa beroenden)

mwson

  • Inlägg: 305
    • Dalsland
    • Storuddens Gård
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #11 skrivet: 21 jun-14 kl 23:51 »
Lamellen måste släppa från tryckplattan (plattan som trycker fast lamellen mot svänghjulet) också annars driver den traktorn ändå eftersom plattan sitter på svänghjulet
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #12 skrivet: 22 jun-14 kl 00:01 »
Tänkte inte riktigt på det, så då lever fortfarande teorin att lamellen fastnat. Kanske till och med att det stämmer med att jag såg att när jag kopplade ur så "drogs" lamellen bort från svänghjulet.

Jag tycker det är like oklart från ritningen om kopplingsfingrarna direkt påverkar tryckplattan eller indirekt genom att trycka ut "bakplattan" (10?) så att fjädertrycket minskar.

Micke1

  • Inlägg: 134
    • Skåne
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #13 skrivet: 22 jun-14 kl 01:19 »
Ja lamell måste släppa från svänghjulet.
Pos 4 är PTO och pos 6 är "power shaft".och driver ej när kopplingen trampas ur-
 Ska finnas stödlager för axel i svänghjulet syns inte på bild men uttaget gör.Oftast bussning eller nållager.
Du kan använda 5-56 olja och spruta runt lamell försvinner och torkar upp när den blir varmt eller några timmar. så ingen fara att använda.
Om lamellen släppt OBS:inte många mm i ur trampat tillstånd och om den fortfarande driver då så har troligtvis stödlagret kärvat vilket är lite knepigare.
Lycka till
 .

babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #14 skrivet: 20 jul-14 kl 17:36 »
En liten uppdatering: Jag har fortfarande inte fått ordning på det. Så det blir nog till att inse att det kommer att kosta mig lite pengar. Antingen genom att jag nu lagt upp en blocket-annons och får sälja den med en rejäl förlust eller att lämna bort den till någon som får sära på den och fixa till det. Jag har varken verktygsuppsättning, lämplig mekarplats (betongplatta eller garage) eller tillräcklig erfarenhet för att tro att det ska gå bra för mig. Håller båda spåren öppna just nu fast jag lagt ut en annons. ( om någon är intresserad av en belarus kan ni säga till ;- )

Så jag har testat att smörja lamellerna med 5-56 och sedan belasta hårt, jag har dragit sönder ett par bogserlinor och en gammal kätting på det sättet som inte klarade kraften.

Så till idag skaffade jag lite kraftigare doningar. En som tål 10-ton och två st 5-tonståliga parallellt. Fortfarande är det ett problem att jag inte får i någon högre växel. Den lilla backen och längden på linorna ger inte så hög fart att det går att anpassa varvtal och hastighet för det. Nu höll det men det enda som hände vara att traktorn började gräva ned sig i vägen. Man kände att ju mer den grävde ned sig, desto bättre fäste fick den och mot slutet började den "studsa" och nästan lyfta framhjulen. Då stängde jag av motorn, för att det inte kändes säkert längre.

Sedan kom nästa lilla problem. Där stod traktorn med antagligen flera tons spänning i bogserlinorna. Det skulle nog gått att spela på den som en sträng. Växeln låg i och den låg också i spänn så jag inte fick ur den. Hur koppla loss bogserlinan på ett säkert sätt  ???  Med viss försiktighet skruvade jag ur bulten ur schackeln och när den precis var urgängad, så drog jag ut den med ett rep kopplat till bilen.

Bifogar lite bilder på dagens övning.


babbage

  • Inlägg: 54
    • Uppland
    • spela-folkmusik
SV: Belarus MTZ 562 -90 Kopplingsproblem
« Svar #15 skrivet: 21 jul-14 kl 12:08 »
För att avrunda/avsluta den här tråden för min del.

Här var det snabba bud. Lade ut en annons igår kväll, antagligen för billigt, för jag har blivit jagad av folk som vill köpa. Kl 10 idag kom en spekulant och köpte den direkt. Så fort pengarna finns på kontot får jag ta tag i att meddela andra att den inte är till salu längre.

Kanske inte slutet jag hade hoppats på, jag saknar min vitryss redan nu. Men rent rationellt så finns inte den tid och ork som krävs för min del. Det finns hundra andra saker som också måste tas itu med och det är inte bra att bygga på med dåliga samveten för saker man inte gjort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 2 användare
Galaxie, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser