Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stor ska hönsluckan vara?  (läst 11970 gånger)

Kattenklore

Hur stor ska hönsluckan vara?
« skrivet: 10 jun-14 kl 18:44 »
Håller på att bygga om delar av friggeboden till hönshus och hittar ingenstans mått på hur stor luckan ut av hönshuset bör vara?! Vi tänker skaffa stora höns
Är mycket tacksam för svar :-)

Milleboy

• Halland
SV: Hur stor ska hönsluckan vara?
« Svar #1 skrivet: 10 jun-14 kl 18:49 »
Jag har skaffat mig houdan höns och gjorde luckan 35*38 funkar fint.
Bor i hus på landet med sambo tre barn två hundar fyra katter två leopad geckos en degus och höns som senaste tillskottet i djur skaran.

Gamina

« Svar #2 skrivet: 11 jun-14 kl 00:17 »
Klipp från jordbruksverkets sida. Måtten är ju satta efter en annan typ av drift än hobbyflocken men en nitisk inspektör kan garanterat börja gnälla om det är mindre. Jag tror jag gjorde min lucka 0,4 m bred men jag gjorde bara en. Flera luckor känns löjligt i en hobbyflock.
Citera
Flera öppningar till utomhusytorna

Höns är sociala djur med rangordning. För att alla djur ska ha möjlighet att komma ut och inte hindras av djur med högre rang, ska öppningarna till utomhusytorna vara utspridda längs hela byggnaden. Öppningarna ska vara minst 0,40 meter breda. För varje tusental hönor som du har ska du minst ha öppningar som sammanlagt är 2,0 meter breda.
Genbank för Gotlandshöns

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 11 jun-14 kl 08:37 »
Jag gjorde min så liten som möjligt bara för att jag är rädd för att skator eller kråkor ska hitta in. Men det är inget problem, inte ens för tuppen. Han bara bugar sig och hoppar glatt ut. Än har ingen inspektör hittat hit, den sorgen den dagen.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 11 jun-14 kl 13:54 »
Jag gjorde min så liten som möjligt bara för att jag är rädd för att skator eller kråkor ska hitta in.

Tror tyvärr inte att det hjälper. De brukar hitta in ändå >:(!

Vår lucka är 30x40 cm. Skulle kunnat vara mindre utan problem men det funkar bra.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Kattenklore

« Svar #5 skrivet: 11 jun-14 kl 15:57 »
Tack, då vet jag!!

FårEtt

• -
« Svar #6 skrivet: 11 jun-14 kl 17:19 »
Lustigt det där med måttregler för djuren ibland.
Minst 40 cm bred alltså, men inga krav på höjden.
Helt OK med exempelvis 2 cm alltså :)

Ni som har småflockar: Gör djur som lever så på det sättet, att de faktiskt skulle hindra andra att gå ut?

Står samma om får i väderskydd, men mina skulle inte finna mening att bete sig så mot varandra (5 st). De skulle anse sig ha bättre saker att göra än stå och vakta i dörröppningen. Har de en rangkonflikt så skulle de se till att göra upp den och efter det lägga saken åt sidan.

Kanske krävs en större grupp än de själva vill leva i för att problemet ska uppstå.
Men reglerna ska gälla, även om orsaken inte finns hos alla - för annat än produktionsdjurhållning finns inte i SJVs Sverige :(

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 11 jun-14 kl 18:51 »
Vi har ett litet hönshus, men luckan är 40 * 40 och det är enligt mitt tycke för stort. På vintern står luckan öppen hela dagarna (så klart även på sommaren) och gör att det blir kallt, så jag gör hålet mindre genom att sätta upp en bit liggunderlag som jag klippt till så att hålet blir 25 * 35. Det håller en hel del kyla borta och hönsen går lika lätt ut och in.

I sommar fick vi lite problem med att småfåglar flög in i hönshuset och åt hönsens säd i automaten. Då satte jag upp liggunderlagsbiten och småfåglarna stannar ute.

MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser