Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga nytt torp 2015  (läst 18213 gånger)

Skogsola

• Gäst
SV: bygga nytt torp 2015
« Svar #80 skrivet: 02 sep-14 kl 14:59 »
Varför ska du värma upp det när du inte är där? ???

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 02 sep-14 kl 19:03 »
Varför ska du värma upp det när du inte är där? ???

Nej, det behövs inte, om man bygger på 1880-talssätt. Ständig uppvärmning hör kassa moderna konstruktioner till.

q-i

• Västergötland
« Svar #82 skrivet: 02 sep-14 kl 22:05 »
enda anledningen att värma upp på vintern (eller snarare våren och hösten) skulle väl vara om man har torpargrund? om huset står på plint eller en mer öppen form av grund behövs väl inte detta om jag har fattat det hela rätt. Jag har fått för mig att man kan få fuktproblem i en stängd grund iochmed markkondensen framförallt vår och höst. Jag tänker i vart fall bygga på relativt höga plintar, mellan 40-60 centimeter ovan jord för att få ordentlig luftning och bli av med kondens som annars hade blivit stående. Kanske inte så vackert, men väl funktionellt :)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 02 sep-14 kl 22:18 »
Utan plastmattor och andra täta grejer, så blir golvkonstruktioner mycket mindre känsliga. Hade tex helt oluftad grund och brädgolv i en länga, där jag bodde innan.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #84 skrivet: 03 sep-14 kl 00:16 »
enda anledningen att värma upp på vintern (eller snarare våren och hösten) skulle väl vara om man har torpargrund?

Ehh va? Jag har torpargrund och bor i ett hus byggt 1880 som stod ouppvärmt på vintern de senaste 60 åren och har då inte tagit nån skada av det. Timmerhus med skorsten.

q-i

• Västergötland
« Svar #85 skrivet: 03 sep-14 kl 00:51 »
Ehh va? Jag har torpargrund och bor i ett hus byggt 1880 som stod ouppvärmt på vintern de senaste 60 åren och har då inte tagit nån skada av det. Timmerhus med skorsten.

jo, fast jag tänkte mer avseende moderna byggsätt med, som ovanstående nämnde, tätare golv och mindre luftgenomströmning. Då är det nyttigt att hålla åtminstone murstocken varm, har jag läst. Sen hur det egentligen fungerar har jag inte en aning om, har bara läst om detta.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #86 skrivet: 03 sep-14 kl 01:08 »
Jag kan se andra fördelar med att ha kåken åtminstone halvvarm om man är borta en dag eller två. Det är betydligt trevligare att komma hem till en inte helt utkyld stuga än en som det tar lång tid att få upp värmen i, kanske lagom den blir varm till dess det är dags att åka igen. Har man vatten inne så är det inte så kul med minusgrader. Tapeter, målade ytor m.m. far illa av hastiga temp och fuktvariationer.

Bra isolering och en pålitlig pelletskamin som går att ställa på sparlåga kanske kan vara en bra lösning för off-grid?

Skogsola

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 03 sep-14 kl 08:19 »
 Finns många fördelar med att ha huset varmt när man kommer hem. Men varför ska man bo utan elanslutning om man ändå vill ha modern bekvämlighet? Har elanslutning till mitt torp men inte har jag råd att ha värme på när jag inte är där. Använder inte el till uppvärmning överhuvudtaget. El är till lyse, kylskåp och motordrift.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #88 skrivet: 03 sep-14 kl 08:48 »
Ber om ursäkt, jag läste inte att det skulle användas som fritidshus :-[ För mig är ett torp ett litet boningshus.

Nej, då är rådet helt klart att bygga i material som inte far illa av att temperatur och fuktighet följer årets växlingar. Och att utnyttja fönsterytor till att automatiskt skapa ett bra klimat inne.

Angelslund

• SINGEL
    • Skåne
« Svar #89 skrivet: 03 sep-14 kl 09:44 »
Hej.
Jag har byggt ett "torp" djup i skogen för 22 år sedan. Dom årens erfarenhet i bagaget talar för att jag gjort helt rätt.
Så länge man bara använder naturmaterial och ingen plast som fuktspärr. Det är just det som är det viktigaste av allt, nämligen att torpets väggar och tak skall kunna släppa ut all den fukt och framför allt kondens som bildas vid kraftig och tillfällig uppvärmning. Vilket typ av uppvärmning det än må vara så måste fukten ha fri lejd ut. För innan du sätter på värmen har i princip torpet samma klimat inne som precis utanför. En annan enkel men även den väldigt viktiga är att kunna ventilera effektivt i samband med uppvärmning. Då behöver inte den stillastående och fuktiga luften passera genom väggen. Det primära är alltså att få ut den fukt som finns i själva vägg och takmaterialet. 
Min vägg har skikt som följer inne från sett:  träpanel - Papper (grovt målningstäckpapper) - isolering och regelverk - Vindpapp (tjärad) - 28mm luftspalt och avslutningsvis en ytterpanel.
I fjol tog jag hål i Norrväggen för en installation till solcellernas apparatur. När jag tog ut materialet luktade det fortfarande nysnickrat.

Ja det är min erfarenhet i text. Nu skall jag fortsätta med nästa torp-projekt, nämligen en timmerstuga. Den kommer älska att ha samma klimat inne som ute  ;)

Rikard

Ronde

« Svar #90 skrivet: 03 sep-14 kl 14:29 »
Vi verkar alla vara överens om att värme på vintern är bra om det går att lösa men inte nödvändigt. Min fråga är kopplat till valet mellan solceller och vindkraftverk. Jag antar att vindkraften är dyrare att uppföra och fördelen med vintervärme verkar inte vara så stor.
Annan fråga: nån som har tips på arkitekt som kan specifikt småländska torp? Och nej, jag ska inte rita själv så det ser ut som amatörbygge om man tittar lite noggrant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Lars - Magnus

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser