Hej.
Jag har byggt ett "torp" djup i skogen för 22 år sedan. Dom årens erfarenhet i bagaget talar för att jag gjort helt rätt.
Så länge man bara använder naturmaterial och ingen plast som fuktspärr. Det är just det som är det viktigaste av allt, nämligen att torpets väggar och tak skall kunna släppa ut all den fukt och framför allt kondens som bildas vid kraftig och tillfällig uppvärmning. Vilket typ av uppvärmning det än må vara så
måste fukten ha fri lejd ut. För innan du sätter på värmen har i princip torpet samma klimat inne som precis utanför. En annan enkel men även den väldigt viktiga är att kunna ventilera effektivt i samband med uppvärmning. Då behöver inte den stillastående och fuktiga luften passera genom väggen. Det primära är alltså att få ut den fukt som finns i själva vägg och takmaterialet.
Min vägg har skikt som följer inne från sett: träpanel - Papper (grovt målningstäckpapper) - isolering och regelverk - Vindpapp (tjärad) - 28mm luftspalt och avslutningsvis en ytterpanel.
I fjol tog jag hål i Norrväggen för en installation till solcellernas apparatur. När jag tog ut materialet luktade det fortfarande nysnickrat.
Ja det är min erfarenhet i text. Nu skall jag fortsätta med nästa torp-projekt, nämligen en timmerstuga. Den kommer älska att ha samma klimat inne som ute

Rikard