Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga nytt torp 2015  (läst 18266 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: bygga nytt torp 2015
« Svar #40 skrivet: 28 jun-14 kl 23:20 »
Är du säker på att du skall använda gips och spånplattor? Till golvet är det bättre med råspont och på väggarna kan man ha pärlspont. De är levande material till skillnad mot gipset som är dött och livlöst och mest används på betongkomplexen ute i förorterna

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 28 jun-14 kl 23:28 »
Vill man inte ha pärlspontväggar, så kan man alltid pappspänna på råspont, eller limma på lumppapp.

andtol

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 jun-14 kl 23:46 »
Är du säker på att du skall använda gips och spånplattor? Till golvet är det bättre med råspont och på väggarna kan man ha pärlspont. De är levande material till skillnad mot gipset som är dött och livlöst och mest används på betongkomplexen ute i förorterna

Vad betyder levande material i det här fallet?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #43 skrivet: 28 jun-14 kl 23:51 »
Vad betyder levande material i det här fallet?
Ett material som andas och rör på sig, till skillnad från gips. Fördelen är att det inte brinner, men det är väll enda fördelen också.

q-i

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 28 jun-14 kl 23:59 »
jo, visst skulle man kunna ha spont på väggarna, men jag tror att jag vill hålla byggnadskostnaderna nere så mycket som möjligt för detta projektet. dessutom går det ju alltid att smälla dit en bröstpanel med okantade bräder efteråt om man vill ge lite liv åt stugan :)

min tanke är att hålla nere kostnaderna i största mån utan att för den sakens skull tumma för mycket på kvaliteten på den slutliga produkten. det kosmetiska kommer i andra hand för min del

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 29 jun-14 kl 00:36 »
Ett hus som inte tål att kallställas, beroende på användning, är rätt kass faktiskt. Eller ett hus som inte tål att ungarna får för sig att leka vattenfall över vasken, eller i trappan upp.

q-i

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 29 jun-14 kl 01:09 »
Ett hus som inte tål att kallställas, beroende på användning, är rätt kass faktiskt. Eller ett hus som inte tål att ungarna får för sig att leka vattenfall över vasken, eller i trappan upp.

fast tanken är ju att det skall användas såpass att det inte skall behöva kallställas, i vart fall inte mer än maximalt en vecka, och det klarar ju de flesta material. och barn kan det aldrig bli några, så det behöver vi inte vara räddda för.

q-i

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 29 jun-14 kl 23:57 »
än en gång blev jag förbryllad av att läsa saker på internet.

Jag har alltid haft uppfattningen att en yttervägg är uppbyggd på följande vis utifrån sett:
1. panel
2. luftspalt
3. vindpapp
4. isolering
5. ångspärr (byggplast)
6. insida ytskikt (t.ex. gips)

men nu har jag läst att nummer 3 och 5 skall byta plats, dvs att byggplasten kommer direkt efter luftspalt. vad ska då
vindpappen göra för nytta? det känns som att en vägg enligt den principen är som gjord för att stänga inne fukt.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #48 skrivet: 01 jul-14 kl 20:44 »
så sett, men eftersom jag har ett hejdundrandes parti liggande så tror jag att jag gör som föregående talare säger och kryssreglar för att få plats mer mer isolering.

Lättbalk av två 45x95 med masonit mellan? Borde få plats mer isolering i väggen. Kanske till och med lösull?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

q-i

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 05 jul-14 kl 23:17 »
Lättbalk av två 45x95 med masonit mellan? Borde få plats mer isolering i väggen. Kanske till och med lösull?

det var en väldigt käck pryl faktiskt! men i mitt fall blir det nog gamla hederliga reglar :)

det verkar som att min hjärna har bestämt sig iallafall, det blir till att bygga!
har börjat rita upp mitt blivande torp i autocad, och även om det inte blir ett traditionellt torp så blir det en röd stuga ute i skogen.

byggnaden är ritad att stå på totalt 15 betongplintar, 7x5 meter stort och 2 meter i takhöjd med sovloft. Det mesta finns det material till utom det som nämnts
innan.

en tanke för att slippa kondens och skit under huset är att gjuta plintarna, lägga grund med 0-40 väggrus och sedan lägga dansk sjösten med ordentligt fall
för att undvika att vatten ställer sig. Både grus och plattor är ju till skänks på blocket i stort sett året om, så det är ju ingen kostnad med än bensinen för att
åka och hämta det :) vad tros?

q-i

• Västergötland
« Svar #50 skrivet: 18 jul-14 kl 21:51 »
bumpar i hopp om bra ideér

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #51 skrivet: 19 jul-14 kl 21:31 »
Visst blir det prydigt med gångplattor under huset men ett jäkla onödigt jobb. När du gjutit plinten fyller du med 8-16 drängrus, packa med padda hårt!

q-i

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 20 jul-14 kl 09:35 »
jo, iofs, men tänk vad trevligt det hade sett ut :) jag tror att just själva grundläggningen kommer ta lite tid så vi får väl se om man passar på att göra nåt käckt. jag tänkte mest att plattorna kunde vara bra att ha för vattenavrinning och snödrivningens skull

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #53 skrivet: 20 jul-14 kl 18:31 »
2 meter i takhöjd är inte mycket. Jag byggde engång en liten stuga på 6x5 m med 2,1m i takhöjd. Denna är nu utbyggd men det jag riktigt ångrar är takhöjden i den gamla delen. Försök få 2,4 iaf.

Jakobn

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 20 jul-14 kl 19:15 »
det var en väldigt käck pryl faktiskt! men i mitt fall blir det nog gamla hederliga reglar :)

det verkar som att min hjärna har bestämt sig iallafall, det blir till att bygga!
har börjat rita upp mitt blivande torp i autocad, och även om det inte blir ett traditionellt torp så blir det en röd stuga ute i skogen.

byggnaden är ritad att stå på totalt 15 betongplintar, 7x5 meter stort och 2 meter i takhöjd med sovloft. Det mesta finns det material till utom det som nämnts
innan.

en tanke för att slippa kondens och skit under huset är att gjuta plintarna, lägga grund med 0-40 väggrus och sedan lägga dansk sjösten med ordentligt fall
för att undvika att vatten ställer sig. Både grus och plattor är ju till skänks på blocket i stort sett året om, så det är ju ingen kostnad med än bensinen för att
åka och hämta det :) vad tros?

Hej högst troligt är att byggnadsnämnden inte kommer godkänna 2 meter i takhöjd. Glöm inte heller att det finns krav på luftomsättning och energiförbrukning per kvadratmeter boyta.

q-i

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 20 jul-14 kl 19:21 »
2 meter i takhöjd är inte mycket. Jag byggde engång en liten stuga på 6x5 m med 2,1m i takhöjd. Denna är nu utbyggd men det jag riktigt ångrar är takhöjden i den gamla delen. Försök få 2,4 iaf.

ajdå, kanske får tänka om lite där. kan verkligen byggnadsnämnden lägga sig i takhöjden på ett fritidshus?

Jakobn

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 20 jul-14 kl 20:30 »
Prova så får du se :-)

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #57 skrivet: 20 jul-14 kl 20:33 »
Kan du presentera en bra anledning till den låga takhöjden så kan de säkert låta sig övertalas

q-i

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 21 jul-14 kl 00:12 »
Kan du presentera en bra anledning till den låga takhöjden så kan de säkert låta sig övertalas

min ursprungliga tanke var ju dels att få en lägre uppvärmningskostnad och dels minimera spillet när regelverk och brädfordring sätts. sen om de tycker att det är en tillräckligt bra anledning vet jag inte.

luftomsättningen måste väl vara ganska lätt att styra med golv- och takventiler?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 21 jul-14 kl 00:57 »
Hade cirka 2,10 där jag bodde innan.
Det räckte hur bra som helst.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser