Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga nytt torp 2015  (läst 18254 gånger)

q-i

• Västergötland
bygga nytt torp 2015
« skrivet: 08 jun-14 kl 01:30 »
nu behöver jag hjälp.

jag tänker gå Off Grid, och detta är inget jag har kommit på under natten. Jag har tänkt länge och väl på detta och ser det som ett långsiktigt projekt.

men jag har ett gäng frågor:

-1  jag tänker ha ett gäng höns, 4-5 stycken getter och ett kaninhägn, allt för köttavel; hur mycket mark behöver jag, och vilken typ av mark?
- 2 Jag bygger ett enplans och tänker släpa in en gammal husqvarna vedspis. Huset jag bygger står på betongplint med 120x45 reglar cc 600. behöver jag förstärka där spisen skall stå?
-3  jag tänker lönejobba de första fem el. sex åren för att bygga upp en överjävlig bugdet att luta mig mot om allting skulle fallera. bör jag ha en backup-plan eller ska jag bara "ge mig ut i det vilda"?

tack på förhand ni som svarar :)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: bygga nytt torp 2015
« Svar #1 skrivet: 08 jun-14 kl 07:22 »
1: Kaninerna och hönsen tar ju inte mycket plats men getterna vill ha en liten hage. Ultimat är väll att där finns några klippor och en massa sly, så gärna skogsmark för de. Jag vet inte hur stort hägnet bör vara, några tusen kvadratmeter kanske.
2: Ett tips är att åka till biltema och köpa en billig saxdomkraft. Sedan kan du krypa under huset och spänna upp lite under där spisen skall vara. Det är enklare än att ordna en ny extraplint under spisen.
3: Håll koll på kostnaderna så vet du när/om det är dags att släppa taget

Jag tror du har en mycket rolig, intressant och jobbig tid framför dig  :)

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 08 jun-14 kl 08:17 »
Visst väger spisen en del men det är väl mustocken som är det tunga. Den kan knappast stå på golvet.

Är det nödvändigt att bygga helt nytt hus? Det är mycket jobb och inte direkt gratis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 08 jun-14 kl 08:27 »
Det beror på vilken typ av skorsten man skall ha. Skall den muras i tegel måste den stå på marken men om man väljer något av de moderna alternativen i stålrör eller pimpsten så väger de inte speciellt mycket.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 08 jun-14 kl 09:57 »
Är det nödvändigt att bygga helt nytt hus? Det är mycket jobb och inte direkt gratis.

Tänkte detsamma. Borde vara billigare att hitta ett befintligt torp. Är det lite risigt kan man få det till ett bra pris och med lite tur finns det redan uthus till djuren och kanske till och med en jordkällare på tomten.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

q-i

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 jun-14 kl 22:49 »
Tänkte detsamma. Borde vara billigare att hitta ett befintligt torp. Är det lite risigt kan man få det till ett bra pris och med lite tur finns det redan uthus till djuren och kanske till och med en jordkällare på tomten.

jo, fast dessvärre håller folk häromkring hårt i sina torp och markbitar, även om de inte är mycket att ha. har letat som en galning men hittar ingenting som är något att ha, i vart fall inte inom min relativt strama budget.

Jag kunde köpt ett torp med vanlig tomt, men då vill jag ju helst i förväg veta att jag kan ha möjlighet att köpa loss intilliggande mark någon gång.

Att bygga nytt ser jag dessutom som ett utmärkt sätt att få det utformat precis så som jag vill ha det, med tanke på väder, vind och alla andra möjliga behov. Men detta är, även om det inte framgick så noga i mitt första inlägg, fortfarande i planeringsstadiet och jag har ännu inte helt uteslutit att köpa "färdigt" torp. Dock känner jag att någonting behöver hända inom ett par år, så jag känner inte för att vänta hur länge som helst :)

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 09 jun-14 kl 09:42 »
Klart att du ska bygga nytt om du verkligen vill det men det är lätt att underskatta hur mycket jobb, tid och pengar som går åt om man inte är proffs och kanske dessutom har ett nätverk av duktiga och/eller arbetsvilliga människor runt sig.

Lycka till och starta nya trådar efterhand som du har specifika frågor. Det finns mycket kunskap och erfarenhet på forumet.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 09 jun-14 kl 10:13 »
Att bygga ett litet torp på plintgrund är nog ett bra första eget byggprojekt för den som trots allt har lite erfarenhet från annat byggande. Jag gav mig själv på ett liknande projekt och bor där nu, men jag lärde mig en del i processen och skulle nog ha gjort vissa saker annorlunda idag. Det är kul med gamla torp också, men bygger man själv så får man det precis som man vill ha det. Det är inte alltid kul att ta över ett drygt hundra år gammalt hus där det hela tiden bott fattiglappar som fuskbyggt, fusklagat och använt de billigaste lösningarna och materialen  ::)

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 09 jun-14 kl 10:21 »
...
Det är inte alltid kul att ta över ett drygt hundra år gammalt hus där det hela tiden bott fattiglappar som fuskbyggt, fusklagat och använt de billigaste lösningarna och materialen  ::)

Så sant! Många lager-på-lager-på-lager av gammalt skit i vårat hus som lappats och lagats och modifierats i 150 år. Tänker själv ofta att det vore enklare att riva hela huset och bygga nytt istället för att riva en liten bit i taget och bygga nytt. Detta inser man dock lite för sent...  ::)

Beror såklart på vad huset är byggt av och vilket skick det är.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #9 skrivet: 09 jun-14 kl 10:33 »
Ja det kan nog vara bättre många gånger att hitta ett torp där ingenting är gjort och det syns än något som är fulrenoverat allt eftersom. Då vet man inte vad som byggts in och vad man kan hitta för skit. Bara taket hållits tätt går det mesta att fixa.

q-i

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 09 jun-14 kl 13:29 »
Många trevliga svar, tack så mycket :)

Som sagt, det är ju inte bestämt än, men tanken på att bygga eget känns bättre och bättre. Jag har i stort sett obegränsad tillgång till eballagevirke och reglar upp till 3000mm, så där är ju en kostnad borta iallafall.

Jag har aldrig varit inblandad i något husbygge just när det kommer till snickerier, men då jag har jobbat som byggsmed i många år så har jag ju i vart fall lite hum om stombyggnation, avlastning, fackverk etc.

Får bara försöka scanna närområdet på ett vettigt stycke mark också, vilket säkert är lättare sagt än gjort :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 09 jun-14 kl 13:54 »
Tänk på att om det är en fastighet som har ett hus, så blir det förmodligen lättare med myndigheterna. Det känns ofta som att det stora hindret när man vill göra något är myndighetssidan, inte det praktiska.

Nybyggnation lägger de sig i något förskräckligt. Men att kalla det fritidshus när du bygger det, för att sedan flytta in och bo permanent gör det nog lättare. Och bygger du rätt så behöver det inte bli så dyrt. Man behöver ju inte ta in firma för att fixa ett kaklat våtrum för 100-200 000 kronor, och offgrid så spar du in elektriker och rörmokare med. Skorstensinstallation vill säkert sotaren besikta, och någon form av avlopp kommer nog kommunen att vilja klå dig på en slant för.

Akta dig för skyddsvärda områden och kulturbyggnader (om du kör varianten att kalla det renovering, fast du blåser bort det gamla maskboet).

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #12 skrivet: 09 jun-14 kl 18:15 »
Som sagt, det är ju inte bestämt än, men tanken på att bygga eget känns bättre och bättre. Jag har i stort sett obegränsad tillgång till emballagevirke och reglar upp till 3000mm, så där är ju en kostnad borta iallafall.

Jag har aldrig varit inblandad i något husbygge just när det kommer till snickerier, men då jag har jobbat som byggsmed i många år så har jag ju i vart fall lite hum om stombyggnation, avlastning, fackverk etc.

Orden emballagevirke och fackverk fick mig att tänka på ett av mina favorithus, ett föreslaget byggnadssätt för Grönland. Tanken bakom är lite udda men vettig på samma gång. Ett halvgenomskinligt yttertak hålls uppe av just stora fackverksbjälkar. Under yttertaket skapas en utrymme som tack vare solinstrålningen får högre temperatur än utanför på vintern. När det är svinkallt är det ändå plusgrader under yttertaket. Inuti detta klimatskal placeras sedan isolerade boxar för kök, hygien och annat. Som klossar för boende. Fast redan på vårkanten borde man kunna övernatta utanför klossarna i klimatskalet också.

En ytterligare fördel är att hustypen skulle kunna bygga på mark som normalt inte bebyggs här. Det står ju på metalstyltor en bit ovanför marken och förlitar sig på att terrängen är kuperad. Den bättre marken kan bli odlingar eller trädgård istället.

http://www.designboom.com/architecture/danish-pavilion-possible-greenland-at-the-venice-biennale/

Jag har också skrivit ner mina tankar om det på min blog (hoppas att det är OK att länka bort från forumet).

http://vattuvargs.blogspot.se/2013/11/ett-hus-som-tilltalar-dottrarna-och-mig.html
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

q-i

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 09 jun-14 kl 23:39 »
Tänk på att om det är en fastighet som har ett hus, så blir det förmodligen lättare med myndigheterna. Det känns ofta som att det stora hindret när man vill göra något är myndighetssidan, inte det praktiska.

Nybyggnation lägger de sig i något förskräckligt. Men att kalla det fritidshus när du bygger det, för att sedan flytta in och bo permanent gör det nog lättare. Och bygger du rätt så behöver det inte bli så dyrt. Man behöver ju inte ta in firma för att fixa ett kaklat våtrum för 100-200 000 kronor, och offgrid så spar du in elektriker och rörmokare med. Skorstensinstallation vill säkert sotaren besikta, och någon form av avlopp kommer nog kommunen att vilja klå dig på en slant för.

Akta dig för skyddsvärda områden och kulturbyggnader (om du kör varianten att kalla det renovering, fast du blåser bort det gamla maskboet).

nej, om en bygge skulle bli aktuellt så får det bli rubricerat som fritidsboende, på så vis kommer jag ju undan både sophämtning (källsorterar/komposterar/eldar istället) och avlopp (utedass).

Jag har även en vän som är sotare som är villig att lära mig allt jag behöver veta om just min fastighet, och då jag planerar rökgaskanal rakt ut genom väggen och pipa rakt upp med sotlucka i kröken så kommer det nog inte vara några bekymmer.
Planen är att skriva mig hos min far, vilket han har gått med på.

jag höll på att gå på en nit;
jag hittade en riktigt fin mark med torp på tomten som skulle passa perfekt för mina behov, dessutom för ett ganska så rimligt pris.
Dessvärre var både torp och tillhörande byggnader k-märkta och till råga på allt låg det på ett vattenskyddsområde. Inte så konstigt att det var billigt :)

Vattuvarg; Det där kan vi kalla fackverk :) jävligt fräckt!

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 10 jun-14 kl 00:59 »
nej, om en bygge skulle bli aktuellt så får det bli rubricerat som fritidsboende, på så vis kommer jag ju undan både sophämtning (källsorterar/komposterar/eldar istället) och avlopp (utedass).

Säkert?
Så är det inte på andra ställen.

q-i

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 10 jun-14 kl 10:42 »
Säkert?
Så är det inte på andra ställen.

njae, inte till hundra procent, men om man t.ex. inte tänker dra in el eller vatten så kan väl omöjligt kommuen ålägga en att dra avlopp med trekammarbrunn?

jag vet att befintiliga fritidsfastigheter utan el och vatten är befriade från sånt, iallafall häromkring, men det är ju helt säkert andra bestämmelser för nybyggen. men å andra sidan, om ingen bor där...? jag har inte en aning :) nån annan som har koll?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #16 skrivet: 10 jun-14 kl 11:57 »
Här har kommunen varit på krigsstigen när det gäller enskilda avlopp och även på fritidsfastigheter. Men, tror att det framförallt gällt dem som haft typ tvåkammarbrunnar eller gråvatten som gått rakt ut i ett dike. Har man torrdass och ingen vattenhantering alls kan man nog klara sig.

q-i

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 jun-14 kl 13:11 »
Här har kommunen varit på krigsstigen när det gäller enskilda avlopp och även på fritidsfastigheter. Men, tror att det framförallt gällt dem som haft typ tvåkammarbrunnar eller gråvatten som gått rakt ut i ett dike. Har man torrdass och ingen vattenhantering alls kan man nog klara sig.

ja, jag tänker lite så också. om man inte producerar något svartvatten så kan man väl inte vara tvungen att fixa avlopp? jag vet att man kan söka tillstånd för att kompostera det som i normala fall hade blivit avloppsvatten, då bör man ju kunna ha torrtoa/utedass utan att någon kan säga nåt.

vad gäller sophämtning så finns det väl såvitt jag vet inget krav på detta på fritidshus?

olivia.k

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 10 jun-14 kl 14:53 »
vad gäller sophämtning så finns det väl såvitt jag vet inget krav på detta på fritidshus?

Det är olika i olika kommuner. Där jag bor är det en fast avgift för fritidshus som man är tvungen att betala oavsett om man har sophämtning eller ej. Den kan även variera beroende på om du redan är fast boende i den kommunen eller om du bara har ett fritidshus i den kommunen. Man utnyttjar ju inte återvinningsstationen 4 gånger så mycket bara för man har 4 fritidshus.

Informationen bör finnas på din kommuns hemsida.

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 10 jun-14 kl 19:43 »
Här slipper man inte den fasta sopavgiften, men man kan slippa sophämtning, om det gäller fritidshus och man bor i samma kommun typ.
Drar man inte in vatten, så räknas det inte och man behöver inte avlopp heller. Så fort man drar in, så ska det vara godkänt BDT-avlopp, om man har torrdass och sköter den biten själv. BDT-avloppen kan man sedan sköta själv också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 3 användare
Radar, Nataks, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser