Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Linisolering, kondenspunkt i väggen?  (läst 4348 gånger)

myfrid

• Västergötland
Linisolering, kondenspunkt i väggen?
« skrivet: 02 jun-14 kl 16:35 »
Hej, jag ska vinterbona en sommarstuga för åretruntboende och vill gärna använda linisolering eller annan isolering som andas. Nu har jag fått höra att man riskerar att få kondenspunkt inne i väggen och därmed problem med stommen om man går över 100 mm. Någon som vet mera om detta? Alla säger olika saker och jag känner mig förvirrad..

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Linisolering, kondenspunkt i väggen?
« Svar #1 skrivet: 02 jun-14 kl 17:21 »
Det viktiga är att du har en konstruktion som kan andas och där fukten väljer att söka sig utåt. Det får du om du har tätare inåt än vad du har utåt. Av din knapphändiga information kan jag inte se varför ditt val av material skulle spela någon roll. Vad har de som gett dig råd för erfarenhet av att bygga hus? Det är alltid en bra fråga att ställa sig för att kunna värdera deras råd. Det är så väldigt många som slänger ur sig saker utan att ha några som helst belägg för det dem säger.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

myfrid

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 jun-14 kl 19:24 »
Huset är byggt i trä med endast luftspalt. Ingen isolering. Det var på passivhuscentrum jag fick info om att det kunde vara riskfyllt med att isolera utan fuktspärr (plast). De som säljer linisolering rekommenderar ju att man använder vindpapp på båda sidor som andas.
Hur gör man så det blir tätare åt ena hållet?
« Senast ändrad: 02 jun-14 kl 19:32 av myfrid »

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 jun-14 kl 22:51 »
och snackade passivhuscentrum om miljövänlig isolering eller sten/mineralull? för det är en stor skillnad.mineralull kräver alltid plast på varma sidan och ju tjockare desto viktigare att det är absolut tätt.En av anledningarna att många byggare inte vill bygga passivhus då det kräver enorm  noggrannhet. ulf

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #4 skrivet: 02 jun-14 kl 23:43 »
Ja, det är ju inget passivhus du ska bygga direkt :) Att få det tätare inåt görs genom att ha en tätare papp där än utåt. Om du väljer papp. Det finns ju lite olika alternativ när det kommer till ångbroms. Ekologiska byggvaruhuset har papp, det kanske är dem du pratat med?

Konstruktionen du tänker dig har använts i decennier och min känsla är att den blir ännu bättre med ekologiska material som lin, ull, hampa med mera istället för glasull.
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 jun-14 kl 09:02 »
Tvärtom. De problem du talar om uppstår ifall du väljer en icke organisk isolering typ mineralull/glasull eller styrenkulor eller ngt sådant.

Om du inte har _några_ diffusionstäta skikt i väggen utan bara använder organisk isolering kommer fukten transporteras ut genom väggen genom att ledas genom fibrerna (förenklat) istället för ångvandring som det blir genom en icke organisk isolering. Det du skall göra är att se till att ha vindpapp innerst så att du begränsar risken för ångvandring. Men det är egentligen ingen större risk. För att du skall få en kondenspunkt krävs det att fukten är bundet i luften och inte i fibrerna.

Det finns mycket att läsa om det här, men detta är vad jag kommit fram till genom att läsa allt jag kommit över (och det börjar bli ganska mycket).

Linisolering är ett gott val i ett gammalt hus, och jag funderar själv på att använda det, eller möjligen något baserat på återvunnen tidningspapper, då det verkar billigare.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

myfrid

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 jun-14 kl 10:01 »
Det var linisolering vi diskuterade på passivhuscentrum och han menade på att folk fått problem, men de kanske hade gjort fel då med pappen?
Tack för svar jag väljer att lita på er:)
Har även tittat runt efter isolering av cellulosa men bara hittat lösull, skulle gärna använda skivor istället om någon känner till var det finns att få tag i?

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 03 jun-14 kl 10:34 »
Jag har aldrig hört talas om ngn som fått problem med lin faktiskt.

Men det är klart, ifall det är ett rent drag genom en vägg, då kan det säkert bli kondens.
Men det borde det ju inte kunna bli ifall man har någorlunda välgjorda väggar.

/M

malarmaster

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 jun-14 kl 10:48 »
www.pavatex.se ,      www.wooodisol.se  ,  dessa två har det mesta även skivor.Glädjande nog ökar både tillgängligheten och sortimentet på miljöalternativen. Ulf

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 03 jun-14 kl 11:06 »
Jag vet inte ens om jag ser det som "miljöalternativ" bara _bättre_ alternativ. :-)

/M

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 jun-14 kl 14:17 »
givetvis är det ett miljöalternativ då de organiska isoleringsmatrialen är återvinningsbara och dessutom förbrukar mindre energi i framställningsprocessen.
Sten/mineralull däremot är energikrävande att framställa,icke återvinningsbara (Hamnar i deponi på tippen) kan orsaka hälsoproblem m.m.
ulf

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 03 jun-14 kl 14:20 »
Låt mig säga såhär då. Jag använder det inte för att det är ett miljöalternativ, utan för att det är bättre för mitt hus.

Jag skulle antagligen använda det även om det var sämre ur miljösynpunkt :-)

/M

Kimrök

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 05 jun-14 kl 08:12 »
Är det en timmerstomme i ditt hus eller vad menar du med trä? Är det timmerstomme så bör isoleringen inte överskrida 50mm. Det innebär (vad jag förstått) att du kan använda max 70mm linisoleringsskivor då man kan trycka ihop dem lite lätt (enligt ekobyggv.).

Började renovera vårt timmerhus förra året och vi pratade runt med massor av firmor. Alla rekommenderade olika isolering, men det alla varit överens om är max 50mm isolering. Vi körde på det i köket med just linisolering, men i sovrummet skippade vi isoleringen helt i väggarna och satte bara vindpapp och det håller värmen förvånansvärt bra. Vi hade ett litet stödelement på hjul i vintras, annars är rummet t.om. elementfritt.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #13 skrivet: 05 jun-14 kl 08:51 »
Det där tror jag är en bra tumregel för glasfiberisolering. För lin eller cellulosabaserad isolering borde det kunna vara hur tjockt som helst.

Tyvärr är min erfarenhet av isoleringsfirmor att de mycket sällan har teroretiskt utbildad personal. De kan vara nog så kompetenta hantverkare, men när det kommer till olika moderna materials egenskaper och hur fuktvandring faktiskt fungerar brukar de väldigt sällan ha någon kunskap.

De är t.ex. sällan medvetna om skillnaden mellan ångvandring och diffusion/fuktvandring... Det finns en anledning till att det är så vanligt med fuktskador och den är inte att för många människor "kan själv" tyvärr.

/M

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser