Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ser man skillnad på ankungarna?  (läst 2335 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
hur ser man skillnad på ankungarna?
« skrivet: 18 mar-07 kl 11:52 »
vi har fått 8 små ankungar den 14 /2 så de är ju drygt en månad. när vi sen ska sälja dom så har vi ingen aning om hur man ser skillnad på om det är hanar eller honor??? någon som har något bra tips?? känns ju lite dumt när folk frågar och man som "uppfödare" inte har en aning om vad det är för kön på sina djur......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Tedarix

• Uppland
Re:hur ser man skillnad på ankungarna?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 17:03 »
Hej!
det är svårt att se vad det är för kön på ankungar men kanske den här länken kan hjälpa dej lite..  :)
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=10827;start=msg58421#msg58421

/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

highland

• Halland
« Svar #2 skrivet: 18 mar-07 kl 19:36 »
Om det är myskankor så brukar man kunna se det tydligt på fötterna rätt snabbt.Hanarna har mycket större fötter och oftast grövre ben.Mvh pernilla
Dansa vilt min själ men lär dej aldrig marshera

rina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 mar-07 kl 19:40 »
Jag hör vad det är för kön...lyfter man upp dom då tystnar ofta hanen men honan kan kvacka väldigt....men jag har mignon och löpankor och dom låter ju kanske väldigt mycke tidigt....men ett knep som har funkat för mig i all fall....det tar ju ett tag annars att se på vita djur...hanen får ju den lilla locken bak....men man kan stå och iakta dom  och "lyssna" också.....så är det med mina raser i alla fall vet ej hur myskankan är ??

Skojarbråten

« Svar #4 skrivet: 19 mar-07 kl 08:35 »
Om det är myskankor så brukar man kunna se det tydligt på fötterna rätt snabbt.Hanarna har mycket större fötter och oftast grövre ben.Mvh pernilla

Precis! De brukar ganska tidigt bli mycket större än honorna också.
Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 19 mar-07 kl 08:53 »
någons om vet om det brukar vara flest hanar eller flest honor i en kull eller det är hugget som stucket ? de känns om om de flesta är ganska stora. då antar jag att de flesta är hanar.
Dessa är till salu, mer info finns på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

carmencha

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 19 mar-07 kl 17:55 »
Jag har sett på mina löpankor att hanarna är lite längre och de har en söt "lock" på fjädrarna längst bak.... :D

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 20 mar-07 kl 12:30 »
menar du längden på fötterna eller kroppen ?
ALLA är välkomna !

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 3 användare
Stengrim, addebadde, goldqueen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser