Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggkläckning - Vad gör jag fel?  (läst 3427 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Äggkläckning - Vad gör jag fel?
« skrivet: 29 maj-14 kl 21:33 »
Det är så att jag dom senaste 2 åren försökt att kläcka fram kycklingar utan att lyckas, det är väl totalt 5 försök tror jag.
Rasen är Hedemora och tuppen har fått kycklingar tidigare.

1) Jag plockar äggen direkt dom är lagda så dom inte hinner kallna.
2) Jag låter dom stå i rumsvärme i mellan 3-6 dagar i väntan på att få nog med ägg, dom vänds morgon och kväll.
    Dom står på köksbordet vid fönstret, kan solen förstöra?
3) In i äggkläckaren, fyller vattenskålen, kontrollerar termometern och vänder äggen morgon och kväll.
     Äggläckaren har en plan botten så jag stoppar in en "bottendel" av en äggkartong som äggen får stå i. Annars är dom omöjliga att vända.
4) Lyser dom efter 7 dagar och inget.
5) Lyser dom efter 14 dagar och inget, kastar..

Vad gör jag för fel ???
« Senast ändrad: 29 maj-14 kl 21:39 av Mört´n »
Sugen på te? www.tealovers.se

sonja på slätten

• Halland
SV: Äggkläckning - Vad gör jag fel?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-14 kl 06:33 »
Ägg som ska sparas till ruvning ska förvaras svalt och gärna lite fuktigt.  T.ex en matkällare är perfekt.
Men det låter troligt att de inte är befruktade. Tuppen har kanske blivit för gammal,  eller är inte tillräckligt vital och viril.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

hönsarn

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-14 kl 07:35 »
Äggen ska väl ligga ner? Inte stå upp?

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 30 maj-14 kl 09:40 »
Ägg som ska sparas till ruvning ska förvaras svalt och gärna lite fuktigt.  T.ex en matkällare är perfekt.
Men det låter troligt att de inte är befruktade. Tuppen har kanske blivit för gammal,  eller är inte tillräckligt vital och viril.
Tuppen fick kycklingar förra sommaren när en höna runvade fram dom, medan jag misslyckades med äggkläckaren. Så problemet är nog jag.. :-[
Men i matkällaren är det mellan 4-6 grader, är inte det för kallt?
Äggen ska väl ligga ner? Inte stå upp?
Det naturliga är ju att dom ligger ner, men jag har problem att veta vilka jag vänt när alla ägg rullar omkring. Ska man märka äggen kanske?

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 31 maj-14 kl 19:03 »
Ägg som ska kläckas ska förvaras under 18 graders temp å inte för tort i max 10 dagar. Om äggen förvaras i runt 20 grader så kommer fosterutvecklingen igång men dör snart, heldre för kallt än för varmt under lagringstiden, de ska så upp i kartongen med den spetsiga delen nedåt och vickas eller vändas minst 2 ggr per dygn.

Alexn72

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 maj-14 kl 19:38 »
om det inte finns något i någon av äggen så är det något fel.
Och för att alla ska vara döda/tomma så krävs det mer än det du säger, möjligen solljuset kan värma dem förmycket
Men allt med vändning, torkning stå, sitta.. mm har mindre betydelse i detta sammanhang

Jag hade nog också chansat på tuppen.... har du provat att knäcka äggen o se om de är befruktade?

Luff

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 maj-14 kl 20:48 »
Jag har haft ägg i kylskåp som kläckts - liggande och inte vänt dom heller.
Lägg undan dom svalt, solljus låter inte bra.
//Luff

Lillhönan

• Halland
« Svar #7 skrivet: 01 jun-14 kl 21:19 »
Hej!

Jag har ett tips till dig ang. vändningen av äggen. Jag har också en kläckare med manuell vändning och för att jag ska hålla reda på vilka jag har vänt så skriver jag ett M för morgon på ena sidan och ett K för kväll på andra sidan, så vet jag vilken sida som ska vara upp.

Med vänlig hälsning
Fembarnsmamma med man och liten gård.

Znibban

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 01 jun-14 kl 21:34 »
Jag har en gammal, gammal äggkläckare som man bara försöker reglera temperaturen rätt. Det kan vara lite knivigt att få in 39.2 om det är olika rumstemperatur (vilket det ju är beroende på utetemp. sol osv).
Jag lägger äggen på en bädd av sand och markerar de med ett kryss. Vänder tre ggr/dygn. 8.00, 16.00 och 24.00 Varannan gång med x uppåt och nästa gång med krysset undertill.
Inget vatten, ingenting annat.
Första 9 dagarna 39.2 för hönsägg, nästa period 8 dagar 39.5 och de sista 4-5 dagarna 39.8 Ofta behöver jag inte ändra inställningen på kläckaren för äggen ökar temp. själva (antar jag i alla fall)

Ja så fungerar min gamla apparat.
Resultatet på hönsägg är ganksa bra men kalkonerna har jag svårt att klara....där kläcks inte särskilt många - men de ska vara svårare har jag hört.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 03 jun-14 kl 09:52 »
Tack för alla svar ;D
Problemet måste vara att jag haft dom vid fönstret. Det är ju i Sydsidan också så det blir ganska varmt. Dom är befruktade så tuppen klarar sig nog en stund till.
Jag ska pröva att ha dom i garaget, där är det bara 16-18 grader.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser