Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När och hur ska jag avbryta en ruvande höna?  (läst 2416 gånger)

Magnus Skog

När och hur ska jag avbryta en ruvande höna?
« skrivet: 29 maj-14 kl 21:21 »
Hej alla!

Vi har hönor som har ruvat på samma ägg i ca 25-28 dgr.. Kan ju inte bli något? Eller? Hur och när ska jag avbryta en höna som bara ruvar och ruvar....? Ett ägg gick sönder idag och det var ruttet. Innebär det att alla de andra äggen också är det?

Tips och råd mottages tacksamt..

Magnus

Kretsloppan

• Södermanland
SV: När och hur ska jag avbryta en ruvande höna?
« Svar #1 skrivet: 29 maj-14 kl 21:45 »
Det kan vara svårt att ha stenkoll på hur länge ett visst ägg har ruvats om man inte lagt märkta ägg under hönan och plockat bort nytillkomna.

Har du möjlighet att genomlysa äggen?

Magnus Skog

« Svar #2 skrivet: 30 maj-14 kl 00:39 »
Hej Kretsloppan! Kul att jag har fått svar..

Genomlysa äggen... Räcker det med en "stark" ficklampa? Och vad ska jag leta efter? ???

Magnus

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 30 maj-14 kl 06:37 »
Lampans ljus måste gå IN i ägget.  Träffar ljuset skalet så ser man inget.
Ett fullgånget ägg är helt mörkt i den smala änden och genomskinligt i den tjocka,  och där kan man se kycklingen röra sig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-14 kl 13:44 »
Hej Magnus :),

Jag investerade i en riktig äggenomlysningslampa men jag tror mig ha läst att man kan ta en ficklampa och åstadkomma en krage/tratt på den med aluminiumfolie så att ljuset inte reflekteras mot äggskalets yta, som Sonja skriver, utan lyser upp innehållet. Det behöver vara mörkt där man står också.

På den här sidan, en bit ner, finns bilder på hur äggen kan se ut i olika skeden, vid genomlysningen. Det är inte alldeles busenkelt tycker jag men har blivit bättre på det efterhand.

http://www.annashonseri.n.nu/fran-agg-till-kycklingar

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 30 maj-14 kl 13:52 »
Om du tittar i schemat enl ovan så har jag t ex varit rädd att missta mig på om det är situation 5. eller 10. som gäller för ett ägg. Men då kan man vicka på ägget medan man lyser och är det då dött i ägget så flyter innehållet omkring.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 09 jun-14 kl 21:39 »
Jag brukar använda en ficklampa och en toarulle där pappret är slut. Lampan har samma diameter som toarullen. I ett helt mörkt rum sätter jag ägget på ena sidan av toarullen som ju kan anpassas i form till ägget så att det blir tätt. På andra sidan sätter jag lampan. Det är inte som en speciallampa men funkar helt ok för mig. Men det går inte att skilja en levande från en död fullgången kyckling, i alla fall inte med den metoden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser