Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Kommer virkespriserna att stiga fram till 2010.

a - det kommer att stiga.
10 (66.7%)
ej - det kommer att ligga på ungefär samma nivå.
3 (20%)
ej - det kommer snarare att sjunka.
0 (0%)
et ej.
2 (13.3%)

Antal personer som röstat: 11

Författare Ämne:  Virkespriser  (läst 4116 gånger)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Virkespriser
« skrivet: 18 mar-07 kl 09:00 »
LRF/Swedbank mfl, har något som kallas för "skogsbarometern" över prisutvecklingen på skogsfastigheter och virke, så jag tänkte att vi skulle ha en egen "barometer", här.
Det kan ju vara kul att se vad vi "privatister" tror om saken.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Virkespriser
« Svar #1 skrivet: 18 mar-07 kl 09:36 »
I takt med att världen får fler mäniskor, och fler och fler har högre konsumtion, kommer efterfrågan på olja, malmer, virke och andra insatsvaror att öka, och därmed kommer priset att hållas uppe och långsiktigt öka.  Virket kommer i något mindre utsträckning att användas för papper i vårt land, kostnadsläget bla för energi och långsammare skogstillväxt, samt konkurrens från energisektorn, gör att en del av massaveden kommer att bli energi. Men efterhand som andra energislag blir dyrare, kommer skogsvaror att  hänga på prismässigt, det blir ändå den mest prisvärda lösningen, efter besparande åtgärder. Koldioxidneutraliteten är en stor fördel.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Virkespriser
« Svar #2 skrivet: 10 jun-07 kl 11:33 »
Trots det "magra" röstdeltagandet (9 röster på 240 visningar)  :o så verkar ändå "majoriteten"  ;D tro på en fortsatt prisökning, och det är nog inte så konstigt när man ser vilken ruljans det är på skogsfastighetsmarknaden.

Vill även passa på att gratulera "Larso" som tydligen blivit "moderator" här på skogsavdelningen.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Virkespriser
« Svar #3 skrivet: 11 jun-07 kl 17:52 »
I takt med att världen får fler mäniskor, och fler och fler har högre konsumtion, kommer efterfrågan på olja, malmer, virke och andra insatsvaror att öka, och därmed kommer priset att hållas uppe och långsiktigt öka.

Håller helt med Skytten här. Över tiden bör tilläggas. Under kortare perioder kan förstås priserna sjunka.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Virkespriser
« Svar #4 skrivet: 11 jun-07 kl 17:54 »
Vill även passa på att gratulera "Larso" som tydligen blivit "moderator" här på skogsavdelningen.

Tack. Södra kom äntligen idag och hämtade timmret. Massan ligger dock kvar fortfarande. Har mer stormfällt att köra ut, men de senaste dagarna har det i turordning varit maxtemperatur 28,30,35(!), 34,31 här hemma.

Skall försöka ta mig ut ikväll efter 22-tiden och kvista och aptera en timme. Då kanske det bara är 20-23 grader...
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Månvind

  • Gäst
Re:Virkespriser
« Svar #5 skrivet: 11 jun-07 kl 22:13 »
Priset på virke respektive priset på skogsfastigheter bör inte nödvändigtvis höra samman.

Virkespriserna går upp och ner alltefter utbud och efterfrågan på marknaden. Med tanke på att somliga stora skogsbolag flyttar sin produktion till Sydamerika och Asien så är det inte säkert att efterfrågan på tex. svensk massaved kommer att vara så stor i framtiden. Inom forskingen pratar man oxå om att börja odla massavedsfibrer i näringslösning i stora tankar! Om detta uppfylls kan man tänka sig att massavedspriset sjunker. Dock kanske det blir energived eller etanol istället....

Priserna på skogsfastigheter handlar ju även om andra saker än virke. Det kan vara sociala värden, såsom jakt, fiske, naturupplevelser osv. Både nu och i en nära framtid kan man misstänka att allt fler kapitalstarka utlänningar köper svenska skogsfastigheter, vilket gör att vi svenskar inte hänger med i budgivningen....

Så min tro är att skogen i framtiden kommer att användas alltmer för sociala värden och att virkesproduktionen kanske får en ngt mindre betydelse. Jag tror också (tyvärr) att priserna på skogsfastigheter bara kommer att öka...(så att en "vanlig svensson" inte har råd att köpa)

Go kväll!

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Virkespriser
« Svar #6 skrivet: 11 jun-07 kl 22:51 »
Priset på virke respektive priset på skogsfastigheter bör inte nödvändigtvis höra samman.

Så min tro är att skogen i framtiden kommer att användas alltmer för sociala värden och att virkesproduktionen kanske får en ngt mindre betydelse. Jag tror också (tyvärr) att priserna på skogsfastigheter bara kommer att öka...(så att en "vanlig svensson" inte har råd att köpa)

Go kväll!

Priserna på skog iaf i södra Sverige är otroligt uppblåsta. Fastigheterna går för heltalsmultipler om nuvärdet, och är alltså en rent företagsekonomisk katastrof.

Enda anledningen är att det är billigt att låna, att folk har kopiöst med pengar (de som har alltså) och att det är en spekulationsbubbla. Mängden pengar i samhället växer med 15-18% om året, och någonstans måste de ta vägen, som bostäder eller skog.

Givetvis korrigerar det sig efter hand, även om skog är reala värden. Kanske ser de som köper skog till överpriser att skogen är mindre uppblåst än t ex aktiemarknaden, som visserligen verkar sunt värderad men baserar sig på vinsterna vid högkonjunkturens topp. Då kanske man säkrar hem i skog?

Sedan räknar en del fel genom att ta snittet på all sin förvärvade skog och då tycka att de fortfarande gjort en bra affär.

Förmögenhetsskattens avskaffande borde sänka efterfrågan.

Utlänningar borde också vara mer intresserade av skog i Baltikum än i Sverige, där det är betydligt billigare för samma kubikmeter.

Virkespriser fortsätter upp över tiden, fastighetspriserna kommer korrigeras nedåt framöver om vi inte går in i kraftig hyperinflation möjligen.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
Re:Virkespriser
« Svar #7 skrivet: 12 jun-07 kl 22:49 »
Tack. Södra kom äntligen idag och hämtade timmret. Massan ligger dock kvar fortfarande. Har mer stormfällt att köra ut, men de senaste dagarna har det i turordning varit maxtemperatur 28,30,35(!), 34,31 här hemma.

Skall försöka ta mig ut ikväll efter 22-tiden och kvista och aptera en timme. Då kanske det bara är 20-23 grader...

Det är (har varit), svettigt även här, fast jag "bara", håller på med skogsröjning.

Packar och åker ut vid 18 tiden så man är "i selen" strax före 1900 och sedan kör jag 5-6 timmar på raken bortsett från "vätskepåfyllning i både kropp och såg".
Först efter 21-22 börjar det bli mänsligt att köra.
Dessutom har ju myggen kommit igång på allvar, så att ta av sig någon del av röjstället är inte att tänka på.

 :P




trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Virkespriser
« Svar #8 skrivet: 14 jun-07 kl 23:54 »
Priserna på skog iaf i södra Sverige är otroligt uppblåsta. Fastigheterna går för heltalsmultipler om nuvärdet, och är alltså en rent företagsekonomisk katastrof.

Enda anledningen är att det är billigt att låna, att folk har kopiöst med pengar (de som har alltså) och att det är en spekulationsbubbla. Mängden pengar i samhället växer med 15-18% om året, och någonstans måste de ta vägen, som bostäder eller skog.

Givetvis korrigerar det sig efter hand, även om skog är reala värden. Kanske ser de som köper skog till överpriser att skogen är mindre uppblåst än t ex aktiemarknaden, som visserligen verkar sunt värderad men baserar sig på vinsterna vid högkonjunkturens topp. Då kanske man säkrar hem i skog?

Sedan räknar en del fel genom att ta snittet på all sin förvärvade skog och då tycka att de fortfarande gjort en bra affär.

Förmögenhetsskattens avskaffande borde sänka efterfrågan.

Utlänningar borde också vara mer intresserade av skog i Baltikum än i Sverige, där det är betydligt billigare för samma kubikmeter.

Virkespriser fortsätter upp över tiden, fastighetspriserna kommer korrigeras nedåt framöver om vi inte går in i kraftig hyperinflation möjligen.

Vad använder du för värderingsränta för att komma till att priserna är flera gånger högre än nuvärdet?. Nog för att de är höga men jag har inte uppfattat dem som så höga.

 Jag tror inte att fastighetspriserna kommer att sjunka nämnvärt nominellt. Möjligen plana ut, vilket skulle kunna innebära visst realprisfall. Skog har dcok så länge jag kan minnas alltid varit "för dyr" men hittills ändå  "alltid" stigit i pris...

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Virkespriser
« Svar #9 skrivet: 15 jun-07 kl 07:24 »
Vad använder du för värderingsränta för att komma till att priserna är flera gånger högre än nuvärdet?. Nog för att de är höga men jag har inte uppfattat dem som så höga.

Utgått från beräkningsverktyget för nuvärde hos Kunskap Direkt. I bästa fall med optimal skötsel landar man väl runt 27000:- per hektar, vilket inte riktigt stämmer överens med priser på över 50 000:- per hektar på en del ställen. Nu var det iofs ett tag sedan jag körde verktyget.

Annars finns den förenklade metoden att utgå från att nettot vid slutavverkning är 200:- per kubik, och att då betala 400:- per kubik i södra Sverige verkar lite dyrt.

Men sedan tror jag att prisstatistiken är missvisande. Taxeringsvärdet på mangårdsbyggnader kontra taxeringsvärde på skogen, eller vad nu LRF Konsult använder för beräkningsgrunder när de räknar ut priset per skbm, kan ofta vara missvisande, speciellt i tätortsnära fall där mangårdspriset kan ta en rejält större del av köpeskillingen. Sedan är taxeringsuppgifterna om antal skbm i fastighetsregistret ofta felaktiga, jag har iaf köpt skog där det var taxerat 14 skbm per hektar, när den i realiteten var över 100. Så det hänger på hur LRF Konsult beräknar. De kan knappast gå på skogsbruksplaner, för de finns inte centralt registrerade (och när jag köpt har de inte kontaktat mig och frågat, och det jag köpt har inte varit ute på annons, så de kan inte vetat och begärt ut), utan de går på fastighetsregistrets uppgifter. Och de är ofta missvisande.

Så i realiteten kanske inte priset på skog är så fruktansvärt högt, det är bara felaktigt underlag som blir missvisande. Se bara på priset på "hästgårdar", sett taxeringsvärdesfördelat kan skogen gå för över 1000:- per skbm.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

trädman

  • Inlägg: 1272
Re:Virkespriser
« Svar #10 skrivet: 17 jun-07 kl 00:39 »
Ett netto vid slutavverkning på 200 kr/m3 (fub?) skulle jag inte vara nöjd med idag. Den senaste prisuppgiften jag har var någon tia över 400 kr/m3fub jämt över för samtliga sortiment. Det var varesig något särskilt stort eller fint objekt. 200 kr/fub kan man nog komma upp i i gallringar idag.

Jag trodde LRF-konsults prisstatistik baserade sig på verkliga affärer som de mäklat. I de allra flesta fall finns då en någorlunda uppdaterad beskrivning av skogen. Att titta i fastighetsregistret och fördela köpeskillingen utifrån taxeringsvärdet blir nog ofta fel eller väldigt fel, precis som du säger

KJE

  • Inlägg: 26
Re:Virkespriser
« Svar #11 skrivet: 17 jun-07 kl 21:56 »
Kanske det handlar om ett netto på 200:- efter att man tagit med inköpspriset på fastigheten i beräkningen?

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Virkespriser
« Svar #12 skrivet: 17 jun-07 kl 21:59 »
Ett netto vid slutavverkning på 200 kr/m3 (fub?) skulle jag inte vara nöjd med idag. Den senaste prisuppgiften jag har var någon tia över 400 kr/m3fub jämt över för samtliga sortiment. Det var varesig något särskilt stort eller fint objekt. 200 kr/fub kan man nog komma upp i i gallringar idag.

Jag trodde LRF-konsults prisstatistik baserade sig på verkliga affärer som de mäklat. I de allra flesta fall finns då en någorlunda uppdaterad beskrivning av skogen. Att titta i fastighetsregistret och fördela köpeskillingen utifrån taxeringsvärdet blir nog ofta fel eller väldigt fel, precis som du säger

Angående sortiment så är det väl brutto du snackar nu? Och fördelningen över de olika sortimenten är väl inte jämn vid en slutavverkning? Iofs kan det ju ligga högre ändå, eftersom det blir rätt mycket timmer vid slutavverkning? Jag har ingen slutavverkning att gå på dock, så du vet nog bäst. Brutto eller netto? Du menar kanske 400:- i utfall netto för en faktiskt slutavverkning. Det vore jag nöjd med. Och 200:- i brutto för en gallring skulle jag också vara nöjd med. Härnere verkar de flesta oja sig över att de gör 20-25:- netto för en gallring, plus efterlikvid från Södra på 0-50:-, entrepenaden äter upp hela gallringen. 200:-, om det nu var fel, avsåg jag netto efter entrepenadkostnad. Gör man arbetet själv så blir det ju betydligt högre, men då får man ju just göra arbetet själv och stå för maskiner också. Inget fel i det förstås.

Om LRF:s statistik baserar sig på av dem mäklade affärer så blir det förstås mer relevant. Jag har bara utgått från att de skulle baseras på alla affärer oavsett mäklare - allt går ju inte via LRF Konsult, rent av kanske det blir missvisande, för vissa objekt går sällan via dem, som småfastigheter, köp mellan grannar.

Oavsett så kvarstår osäkerheten i hur LRF Konsult värderar mangårdsbyggnaderna vid mäkling, hur vet de vad i köpeskillingen som skall fördelas vart?

Mäklare har ju ett egenintresse i att rapportera stigande priser. Varanna vecka är det t ex artiklar i DI (på nätet) om hur bostadsmäklarna tror på högre priser, inte ser någon avmattning etc etc. Vad skall de annars säga om de vill fortsätta ta procent på allt dyrare objekt? Spelar väl enligt mäklarna ingen roll alls hur mycket räntan höjs, allt skall bara upp, upp, upp.
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 22:05 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Virkespriser
« Svar #13 skrivet: 17 jun-07 kl 22:09 »
Jag fick för övrigt avräkningen för mitt stormtalltimmer (normal prislista) från Södra i dagarna, 420:- per m3fub (Södra har börjat mäta timmer som m3fub).

Då gjorde jag allt själv, men timret var väl närmast gallringstimmer, inte riktigt grovt. Lite avdrag för C-väg, och avdrag för 37- och 31-längder. Blev lite för jobbigt att få upp 43 eller längre timmer på Oxen. Bra timpenning blev det för timret iaf tycker jag. Sämre med massaveden dock.

Trädmans 400:- per m3fub för slutavverkning låter högt om det är netto. Brutto låter väl sannolikt.
« Senast ändrad: 17 jun-07 kl 22:24 av larso »
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser