Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Drottning i svärm  (läst 1069 gånger)

Erik Larsson

• Medelpad
Drottning i svärm
« skrivet: 23 maj-14 kl 17:44 »
Hej!

Ett av mina två samhällen svärmade i dag. Jag lyckades få ned dom i en låda (LN) och använder tidningsmetoden för att slå ihop dom med modersamhället. Sedan kom jag på, det är ju en oparad drotta i yngelrumet och en gamal där uppe i skattlådorna nu. Kommer dom ta ihjäl den där uppe? Hur ska jag ta mig till?

MariaF

• 3 bikupor, 8 dvärghöns med 2 tupp, odling, växthus
    • Östergötland
SV: Drottning i svärm
« Svar #1 skrivet: 23 maj-14 kl 20:45 »
ge den gamla drottningen en ny kupa ni direkt. De bygger snabbt upp ett nytt samhälle. Det är inte säkert att de hunnit gnaga igenom ännu. Du kan slå ihop dem vid ett senare tillfälle. lyft av lådan med tidning och allt och sätt dit en botten. Det funkar med provisorisk botten om du inte har en till övers. passa på och låt svärmen bygga nytt vax och ge ett par utbyggda ramar för äggläggning så kommer hon snabbt igång. det finns de som säger att man ska byta ut svärmlystna drottningar, men jag tycker att det beror på orsaken. har man glömt att skatta bygga ut så är det ju inte så konstigt att de svärmar.
kolla läget i den gamla kupan. svärmceller kan det finnas många av och det kan ge fler svärmar om man inte avbryter.
/Maria

Erik Larsson

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 23 maj-14 kl 22:25 »
ge den gamla drottningen en ny kupa ni direkt. De bygger snabbt upp ett nytt samhälle. Det är inte säkert att de hunnit gnaga igenom ännu. Du kan slå ihop dem vid ett senare tillfälle. lyft av lådan med tidning och allt och sätt dit en botten. Det funkar med provisorisk botten om du inte har en till övers. passa på och låt svärmen bygga nytt vax och ge ett par utbyggda ramar för äggläggning så kommer hon snabbt igång. det finns de som säger att man ska byta ut svärmlystna drottningar, men jag tycker att det beror på orsaken. har man glömt att skatta bygga ut så är det ju inte så konstigt att de svärmar.
kolla läget i den gamla kupan. svärmceller kan det finnas många av och det kan ge fler svärmar om man inte avbryter.

Dom har gnagt igenom... Hon får ryka imorgon.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #3 skrivet: 24 maj-14 kl 10:04 »
Jag hade gjort en miniavläggare med gamla drottningen, risken är stor annars att det blir helt utan drottning när du gjort sådana misstag.

Och de lär svärma igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 1 användare
Rainbowflower

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser