Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tomater på balkongen  (läst 3517 gånger)

Lucie

• Gäst
Tomater på balkongen
« skrivet: 22 maj-14 kl 17:18 »
Jag har fem tomatplantor som jag drivit upp från frö. De står nu i sina slutliga "krukor" - 10-litershinkar med e-jord från Hasselfors. Har fått en otrolig tillväxt - de längsta är ca 180 cm redan och jag bär dem ut och in varje dag  :)

Nu till frågan: Hur många klasar är rimligt att förvänta sig med den mängden jord? Tänker köpa någon form av växtnäring om ett par veckor.

Jag har någon planta som har två utvecklade klasar med microstora tomater och ämnen till ytterligare 4 klasar. Klarar de 6 klasar tror ni eller ska jag toppa plantan och ta bort en eller två ämnen?

Jag har en söderbalkong utan inglasning.

Humle

• Västerbotten
SV: Tomater på balkongen
« Svar #1 skrivet: 22 maj-14 kl 17:38 »
Intressant eftersom jag är några växtzoner "bakom" :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Lucie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 22 maj-14 kl 17:59 »
Bor du i inlandet i Västerbotten? Här har vi zon 5...  :)

Lucie

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 maj-14 kl 18:27 »
Men visst måste det finnas nån här inne som vet... ? Tjoho!  ;)

kurt

« Svar #4 skrivet: 23 maj-14 kl 18:47 »
Är det fullstora tomatsorter så är 10 liter verkligen i minsta laget. Det riskerar framförallt att bli en mycket ojämn vatten och näringstillgång. Det kan sedan i sin tur ge en massa andra besvär t ex spruckna tomater.

Lucie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 maj-14 kl 18:55 »
Ja, det ser onekligen lite fjuttigt ut med hinkarna... På stället där jag köpte jorden sa de att det skulle räcka med 10 liters men jag känner mig lite tveksam nu när de blivit så stora. Är rätt överväldigad - har aldrig fått sån tillväxt på tomater förut, måste vara en riktigt bra jord!

De sorter jag har är Brandywine bifftomat (lite mindre plantor), chocolate chemi (körsbärstomat) och Gardeners delight körsbärstomat.

Ska jag begränsa antalet klasar tror du?

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #6 skrivet: 26 maj-14 kl 08:06 »
Det är jättesvårt att säga hur många klasar en tomatplanta klarar utan att ha sett den!
Du får se efter om den orkar bära upp, annars får du nypa av dem.
Men du borde kunna stötta plantan själv så den orkar genom att sätta i pinnar och sätta fast plantan i dem.
Du kan också sätta upp snöre från taket och fästa i plantan som stöd.
Finns även speciella tomatpinnar i plastöverdragen metall som är spiralformade att köpa.
Mycket bra pinnar!!
Men man kanske tycker det är onödigt att köpa.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Lucie

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 maj-14 kl 12:35 »
Tack för svar Doris och Börje! Här kommer lite bilder.
Som du ser har jag pinnar i alla, började med 1,50 men har fått gå över till 2,10...  På en planta missade jag en tjyv så den har två stöttor. En del pinnar är ganska stabila medan andra vickar lite så att binda upp dem låter som en bra idé, det finns lite krokar här och där jag kan använda tror jag.
En lärdom av detta är att det växer BRA med bra jord, inte förodla så tidigt (sådde 5 mars), skaffa större krukor och kanske inte ha så många plantor...  :-[

Lucie

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 maj-14 kl 12:35 »
... och en bild till

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #9 skrivet: 26 maj-14 kl 13:03 »
Man kan inte få för många tomater!
Det är bara att skålla, skal, mixa och frysa in:)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Lucie

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 maj-14 kl 13:11 »
Håller med!
Det var precis det jag tänkte förra året. Köpte tokbilliga (oekologiska dock  :-[ ) tomater förra året och kokade ihop och frös in - vilken skillnad! Inte ens den finaste eko-krosstomaten på burk kan mäta sig med det... Så självkart måste jag odla egna, giftfria tomater i år  :)

Nästa år har jag ev ett växthus på odlingslotten och då kan de få växa så mycket de vill...
« Senast ändrad: 27 maj-14 kl 04:51 av Violina »

Utters

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 27 maj-14 kl 10:38 »
Jag köpte odlingshinkar på Willab förra året. De är på 12 liter (finns också 20 liter) med ett vattenmagasin i botten. Jag använde Hasselfors u-jord och tyckte jag fick ett väldigt bra resultat på mina 15 tomater (odlar i växthus). Hinkarna är rätt dyra, men jag hoppas att de håller länge! När jag tömde hinkarna på hösten noterade jag att rötterna på tomaterna sökt sig ned till vattnet. Jag odlade förut i jorden i växthuset, men tyckte att resultatet inte blev så bra efter några år, trots jordbyte och ordentlig gödsling

http://www.willabgarden.se/produkt/planteringshink-med-u-bevattning-5-pack/1924

kurt

« Svar #12 skrivet: 27 maj-14 kl 17:02 »
Willab tredubblar priset på en murarhink bara för att de borrat hål på sidan av den

Lucie

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 28 maj-14 kl 09:53 »
Det ser ju ut att vara rejäla och bra hinkar Utters. Ska se om jag hittar dem i nån butik och kika på hur vattenmagasinet ser ut. Om det är så som Kurt skriver att det är "tillfixade" murarhinkar så kanske man kan göra ett vattenmagasin själv i en murarhink tänker jag...  :)

Utters

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 28 maj-14 kl 15:05 »
Jag har tidigare odlat i 10-liters hinkar med hål i botten, vilket gått rätt bra, men som kräver mycket passning med vatten. Det var just vattenmagasinet jag ville åt, men det går nog också att fixa en egen lösning och lägga i botten på en murarhink

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser