Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge innan jag kan låta mina nya höns gå fritt i trädgården?  (läst 11111 gånger)

Fröken M

Fick hem fyra hönor igår.  :) De är nu i hönshuset och i hönsgården. Men när kan jag börja släppa ut dom i trädgården? Har staket runt tomten.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Jag skulle låta dom gå i sin hönsgård första dagen och lära sig hitta in när det blir mörkt. Imorgon är dom kanske redo att prova nåt nytt.

Har själv skaffat påökning av några nya höns, dom har lite andra tidsramar när dte gäller att gå o lägga sig så man får ha lite koll på kvällningen...   Annars går jag och hämtar tuppen så får han visa sina nya damer in till sin pinne.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Fröken M

Har ingen tupp eller höns sedan innan. Så finns ingen som visar dem hur det går till här  :)
Men tänker att de får vara i gården någon dag till innan de får ströva fritt.

Vild

• -
Man brukar märka när de "hittat hem". Jag brukar låta nya gå i gården ett par dar. Sen skriker mina höns på mig och vill gå ut så då öppnar jag. Ibland hänger dom nya på dom gamla, ibland håller dom sig hemmavid för sig själva. En av mina svarthöns satt på pinnen i en vecka efter att hon kommit. :p

wahlgrens

• Uppland
Har hört att de bör få känna in sig i sitt nya hem i ca en vecka innan man släpper ut dem för säkerhets skull. Så att de verkligen förstår var de bor någonstans.

annepanna

• Västergötland
Jag har råkat ut för att nya hönor inte ens har hittat in i hönshuset på kvällen utan har behövt hjälp. Då kan det nog bli besvärligt om de ska hitta in i både höns-gård och hus. Jag hade nog väntat en vecka.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Fröken M

På dagen går de in och ut ur hönshuset  utan problem. Men på kvällen lägger de sig i en hög i ett hörn av hönsgården för att sova. Räcker att jag lyfter in en av dom så går dom andra efter in. Tror jag låter det gå ca en vecka innan de får testa resten av trädgården. Inser att jag behöver hägna in några rabatter innan de går lösa med sina krattor :)
Ni som har hönor fria i trädgården, hur stort problem blir de att de bajsar här och där. Tänker på gräsmattan och barfota barn, altanen osv :-)

UngJägarn

• Norrbotten
Ska på måndag hämta några utvärpta industirhöns o undrar hur länge ska jag ha dom i hönshuset innan dom får börja vandra fritt på gården?

Vild

• -
Ska på måndag hämta några utvärpta industirhöns o undrar hur länge ska jag ha dom i hönshuset innan dom får börja vandra fritt på gården?
Om du är orolig, ha dem inne nån dag, men jag hade nog haft öppet direkt. Det är inte värre än att de sover i hönsgården några dar, eller att du får visa dem in.

pettson

• Månskensbonde som gärna vill ha mer tid hemma
    • Skåne
    • www.bodilsbod.se
Vi har hämtat utvärpta industrihönor några gånger. En gång lämnade de inte hönshuset förrän efter två veckor. Sedan blev de lyckliga :)
Bor i en glänta i skogen med fru, barn, gotlandsfår, leicesterfår, gökfärgade maranhöns, isbar, blommehöns, pärlhöns & katter.
Meningen med livet är inte vad Du gör för Dig själv. Meningen med livet är vad Du gör för andra!

UngJägarn

• Norrbotten
Så idag har vi hämtat 6 st utvärpta industri hönor. Dom var fula som stryck... Vi får se hur länge dom får vara inlåsta innan dom får börja gå fritt ute. Hundarna kommer nog vara värs mot hönsen...

sonja på slätten

• Halland
Tänk på att industrihönor inte vet någonting om ett normalt hönsliv.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Jakobn

• Skåne
Hej, vår senaste flock fick vara i hönshuset någon timme sedan gick de ut. Inga problem med rymningar eller liknande.
Vår enda industrihöna luktar ruskigt äckligt, har dock blivit mycket bättre. Sedan tycks hon vara mer hund än höna, mycket trevlig precis som de andra två vi haft.

Fröken M

Nu har vi haft dom i över en vecka. Insåg problemet med att ha dom fritt i trädgården och barfota barn med tanke på hur stora bajs högar de lägger :-) Så utanför hönsgården har vi gjort en lång och stor hage med 1m högt nät där kan de gå ut när vi är hemma. Är vi borta får de gå i hönsgården. Vi har snabt märkt att en av hönorna är smart och fattar fort medan en annan är rent av korkad och hittar inte in/ut i hagen trotts att de andra går ut precis före henne :-) hon står förvirrad i hönsgården och går gång på gång mot gallret trotts att det finns en öppning bredvid henne. Men tillslut fattar väl även hon. Vi testar säkert att ha dom lösa i trädgården tillslut men inte just nu.

UngJägarn

• Norrbotten
Idag har vi fått en liten tupp oxå (tuppen är kanske 1- 1,5mån). Han vart hack objektet nu.. han springer in o ut från hönshuset till hagen medans industri hönorna ännu inte har vågat gå ut ur huset... 5ägg har vi fått idag :D

UngJägarn

• Norrbotten
4ägg änn så länge för dagen men 3 av hönorna är ute i inhängnaden de börjar gå framåt för dom :-)

Fröken M

Mina lägger knappt ägg. Fyra ägg på över en vecka har vi fått... Förra ägaren sa att hon fick 4-7ägg/dag. Undrar när de ska komma igång igen...

karsan

• Södermanland
Fröken M, om de har börjat rugga så kan det ta ett par månader.

Luff

• Västergötland
Idag har vi fått en liten tupp oxå (tuppen är kanske 1- 1,5mån). Han vart hack objektet nu.. han springer in o ut från hönshuset till hagen medans industri hönorna ännu inte har vågat gå ut ur huset... 5ägg har vi fått idag :D

Akta så inte hönsen har ihjäl den lille. Industrihöns är redigt dumma och behöver en erfaren tupp.
//Luff

UngJägarn

• Norrbotten
Akta så inte hönsen har ihjäl den lille. Industrihöns är redigt dumma och behöver en erfaren tupp.

Nu har hönorna inte hackat lika mycket på lill tuppen. Nu till helgen skulle det vara en hönsbytar dag så vi får kolla om de finns någon äldre tupp o lite andra hönor. Hur matar ni hönorna? Just nu har dom utegården att gå och picka i och så har dom mat dyngnet runt men ska man bara mata dom under kvällen eller bara dagen?

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser