Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag missade att vända på ruväggen...  (läst 1403 gånger)

Ms_Agda

• Småland
Jag missade att vända på ruväggen...
« skrivet: 17 maj-14 kl 23:46 »
Hej!
Jag tänkte att jag skulle försöka låta en av mina ruvhönor få lite kycklingar, så jag sparade undan ägg under ca. 5 dagar och lade dem sedan under ruvhönan. Då jag aldrig ägnat mig åt detta tidigare så vet jag inte mycket men försökte läsa på innan... till min stora fasa så läste jag nyligen att man ska VÄNDA på ruväggen en gång om dagen om man lagrar dem, och att toppen ska vara nedåt! Jag lade bara ruväggen i en vanlig äggkartong i hönshuset tills jag fått ihop ca. 8 st. Med toppen uppåt.
Innebär det att höna-pöna ligger och ruvar i onödan nu? Någon som vet? Hur viktigt är det att hålla på och vända på de tilltänkta ruväggen?
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Kanin-Eva

• Dalarna
SV: Jag missade att vända på ruväggen...
« Svar #1 skrivet: 18 maj-14 kl 08:49 »
Alla förhållningsorder om att vända, förvara i viss temperatur, rätt ände upp osv när man samlar äggen är till för att optimera förhållandena för äggen. Med all säkerhet fungerar det att kläcka äggen ändå även om man, på marginalen, kan få lite sämre kläckresultat.

Ett gott exempel på det är väl det 12-pack ekologiska matägg från Willys som jag förrförra sommaren la i kläckaren. Av dessa 12 ägg fick jag fram 4 kycklingar och de övriga äggen var troligen inte ens befruktade. Dessa ägg hade absolut inte förvarats på optimalt sätt.

Låt du din höna ruva på de ägg hon fått. Du kommer säkert att få kycklingar om alla andra faktorer stämmer (befruktning, livskraftigt embryo, att hönan inte trampar sönder äggen...osv, osv)
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Ms_Agda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 18 maj-14 kl 11:27 »
Tack så mycket för svar!! Då fattar jag hur det fungerar :)
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 27 maj-14 kl 14:35 »
Ingen fara om man inte vänt dem är de livsdugliga lär du få kycklingar
lycka till
Hedemorahöns

Lizzie

• Halland
« Svar #4 skrivet: 28 maj-14 kl 00:26 »
Hej
Jag gjorde nästan samma sak, men visste att man skulle vända på äggen, så jag tippade kartongen fram och tillbaka, och varenda ägg hade jag lagt med spetsen upp, alltså helt fel! Kan säga att av 24 ägg har jag fått 20 kläckta. Är nu lycklig ägare av 3 kullar med fina hedemorakycklingar!  :) de är till synes friska och fina, riktiga vildbattingar, som busar dagarna i ända!

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser