Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rädda gamla fönster  (läst 6941 gånger)

sarona

• Skåne
Rädda gamla fönster
« skrivet: 13 maj-14 kl 12:13 »
Hur räddar jag lämpligast mina gamla stallfönster i trä. Träet har inte varit målat de senaste tjugo åren och har utsatts för en massa väder och vind. De har ingen röta men träet är väldigt torrt med sprickor.

Hade tänkt olja in med linolja för att måla över om några veckor. Kan jag göra så eller är de körda?
Funderar även på vad man ska använda för färg.

Någon som kan ge ett gott råd.

Pentti Linkola

• Gäst
SV: Rädda gamla fönster
« Svar #1 skrivet: 13 maj-14 kl 12:48 »
Massa linolja blandat med 50 procent balsamterpentin. Sen linoljefärg. Blir kanon.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 13 maj-14 kl 13:26 »
Det är lämpligt att stryka på linolja i flera omgångar med några dagars mellanrum (man får vänta längre tid ju kallare vädret är och ju mindre terpentin eller andra lättflyktiga lösningsmedel man har blandat i oljan) tills träet inte vill suga åt sig mer. De största mängderna behövs på ändträ, stora sprickor och ytor som vetter uppåt där det kan bli vatten stående. Se till att linoljan har sugits in ordentligt så att träet inte känns oljigt på ytan när det är dags att måla och kitta fönstren.

Och tänk på sedvanliga brandskyddsåtgärder för att undvika självantändning när du håller på med linolja - se t ex till att inte spilla linolja i sågspånsfyllda trossbottnar eller annat poröst material, låt inte linoljeindränkt trassel, trasor eller annat skräp ligga utan tillsyn utan dränk dem i vatten eller elda upp dem innan du lämnar arbetet

malarmaster

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 maj-14 kl 13:51 »
Börja med att skrapa/slipa bort gamla färgrester och gråträ. Gråträ är det som varit utsatt för väder o sol och blivit grått. Det är en usel grund att måla på så det måste bort.
Är träet friskt så brukar gråträet bara vara någon m.m och friskt trä finns under.
Därefter tar du RÅ linolja (kokt går också men rå tränger in längre) blandad med 50% balsamterpentin (inget annat,lacknafta funkar inte).Du försöker mätta träet och går om fönstrena tills du ser att de inte suger längre.Var särskilt noga i kittfalsarna (det gamla kittet förutsätter jag att det ramlat bort annars tar du bort det med).
Jag brukar börja med att olja ett lager på samtliga fönster,när du gjort det sista börja om tills du ser att träet är mättat.Dagen efter går jag över fönstren med en trasa och torkar bort ev. överskott. Låt torka några dagar.
Målning: Ta linoljefärg och späd den med c.a 20 % balsamterpentin.Stryk fönstren tunt,linoljefärg skall läggas i tunna lager annars blir det fult då linoljefärg expanderar i torkprocessen. Var noga i kittfalsen och på ändträet.Låt torka 2-3 dagar.
Nu är det dags att kitta. Låt torka2-3 dagar.
Måla lager 2,späd med 10% balsamterpentin,måla tunt och dra ut färgen väl.Var försiktig med det nya kittet,lätt på hand gäller.Måla en mm in på glaset så att kittkanten tätas. Låt torka 2-3 dagar.
Måla lager 3.Ospädd färg. Måla tunt som innan.Färdigt.
Tips: använd inte tejp på glaset,bättre att lära sig måla en rak linje.Undvik också att skrapa bort färg vid kittkanten.Oftast river man upp kanten så att vatten senare letar sig in mellan kitt och glas.Det gäller alltså att få snygga raka kanter UTAN efterbehandling med rakblad o dyl.
Vet att många fönsterrenoveringsfirmor målar in på glaset och därefter när färgen torkat skrapar av överflödig färg.
Min mening är att detta är förkastligt då man möjliggör för vatten att leta sig in i den upprivna kanten.
Bättre att lära sig måla rakt och snyggt.Det går dessutom fortare.
Försök hitta svinborstpenslar,de moderna med syntet funkar dåligt ihop med linolja,blir spretigt och fult.

Fördelar med linolja: Miljövänligt,bevarar träet,håller länge.

Övriga färgtyper till fönster är alkydolja men den har sämre hållbarhet,fördelar är att den torkar fortare.
Vattenbaserade produkter skall inte användas på trä,de innehåller oftast en viss procent akrylat som är döden för trävirke.
Linoljefärg är ibland svårfunnen i färgbutikerna men finns på nätet,i byggnadsvårdsbutiker och hos en VÄLsorterad fackhandel.
Vissa fabrikat (ottosson,Allbäck) föreskriver att man INTE skall späda deras produkter så där litar man på att fabrikanten vet vad han talar om.
Traditionsenligt har man alltid följt det målningssätt som beskrivs enl. ovan då alla erfarenheter visat att linoljefärg måste målas från mager till fet blandning.
Målar man en fet färg (ospädd) ovanpå en annan nyligen målad fet yta får man vidhäftningsproblem.

Arbetsmiljö: Var väldigt försiktig med balsamterpentin,den ger med tiden nervskador vid långvarig inandning.
Blanda färg utomhus och vid utemålning är risken minimal. Trasor med linolja kan självantända,häng upp för tork UTOMHUS,lämna aldrig trasor hopknölade inomhus.
Penslar rengöres med grönsåpa eller linoljesåpa,inte lösningsmedel.
Penslar i bruk förvaras över natten i en burk med kokt linolja.
Ulf

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 maj-14 kl 19:44 »
stora sprickor och ytor som vetter uppåt där det kan bli vatten stående.

I de djupaste sådana, så har jag tryckt in kitt, efter första grundningen.

sarona

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 14 maj-14 kl 19:48 »
Tack för svar, känner mig redo för uppgiften nu. :)

Micke1

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 maj-14 kl 23:26 »
Ett litet tips :D  Ta en bred spackelspade och tejpa en remsa längs ytterkanten och vick över halva maskeringsremsan över andra sidan av plåt kanten på spackeln.
så har du ett skydd som tätar när du målar, lägg till spackel spaden mot glaset vid kittet och bara måla, och du har en rak fin kant när du lyfter spackel spaden. Se bara till så du inte får färg på den sida tejp du lägger ann mot glaset. Om du skulle få det så bara ha en trasa och torka av spackeln.  Funkar jättebra, Om du nu skulle vara darrig med att bara dra med pensel. :D

södra torpet

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-14 kl 23:47 »
Behöver byta glas i ett av mina fönster. De är väl underhållna (för 20 år sedan målades de vart 4:e år, men sen har de bara varit). Jag har ingen möjlighet att skrapa bort all den färgen, men går det att måla med linoljefärg iaf?

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jun-14 kl 01:10 »
Behöver byta glas i ett av mina fönster. De är väl underhållna (för 20 år sedan målades de vart 4:e år, men sen har de bara varit). Jag har ingen möjlighet att skrapa bort all den färgen, men går det att måla med linoljefärg iaf?

Ja, det räcker du skrapar bort allt löst. Efterhand lossar det andra också och när du underhållit dem några gånger, så är all färg utbytt. Var noga och ta bort allt gammalt vid kittfalsen i vilket fall.

södra torpet

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 26 jun-14 kl 09:45 »
Ja, det räcker du skrapar bort allt löst. Efterhand lossar det andra också och när du underhållit dem några gånger, så är all färg utbytt. Var noga och ta bort allt gammalt vid kittfalsen i vilket fall.

Men det måste vara målat med linoljefärg sedan tidigare då? Jag har just nu ingen aning om vilken färg som använts...

malarmaster

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jun-14 kl 16:30 »
linoljefärg har den fördelen att den fäster på nästan vilken yta som helst,t o m glas.
Nackdelen med att stryka linoljefärg på t.ex den vanligaste färgtypen på fönster alkydoljefärg är att linoljan inte fullt ut kan skydda ditt fönster.Alkydoljan är i vägen.
den fäster mot alkydoljan så det är inget problem,nackdelen är som Pentti poängterat är att alkydoljefärgen åldras mycket fortare än linoljefärgen och kommer att flagna av så småningom. Underhållsintervallet kommer att bli tätare tills all alkydoljefärg är borta.
Har man använt samma färgtyp sedan 20 år tillbaks är det med all sannolikhet alkydoljefärg som fortfarande är det vanligaste på fönster.
Nya färgtyper är oftast vattenbaserade men bör undvikas på trä då de oftast innehåller akrylat,dvs plastfärg.Nackdelen med den färgtypen är att den släpper in fukt i virket men andas inte ut den igen vilket på sikt leder till rötskador.
Linoljan däremot är balsam för trä och ett fönster målat och underhållet med linolja regelbundet har enormt lång livslängd,många hundra år.
Själv var jag med och renoverade fönster som stått utan tillsyn i femtio år,fönstren var tillverkade 1804 men tack vare att de var linoljeindränkta från början klarade de sig,inga rötskador hittades på över 100 bågar.jämför med fönster från 70-talet som är helt uppruttna och även 10 år gamla fönster med fabrikslackering uppvisar skador.
Fel materialval,fel färgtypsval m.m gör att folk får hosta upp grymma pengar till något som skall vara en engångskostnad på ett hus.
nya valen är plast och aluminium,energikrävande i tillverkning och med ett högst osäkert underhållsbehov.Inget direkt miljöval... Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
borsdorfer, Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser