Skogsvilde, den väl insatte mannen jag talade med på TS sade själv att man inte ska lita blint på vare sig vad de eller lagtexterna säger. Om något konstigt påträffas i gråzonen ska det utredas och då kan utgången bli ganska spännande osäker. Likaså gör både SFRO och besiktningsstationerna en egen lokal bedömning och tolkning och har man då tur i lotteriet kan ett egenkonstruerat fordon eller en udda ombyggnad ges ett godkännande och en definition som är lite friare än vad lagstiftarna egentligen tänkt. (eller kanske snarare INTE tänkt) Huruvida en konstruktion är trafiksäkerhetsmässigt vettig eller ej går före de exakta lagtexterna. Ganska klokt tycker jag, men som galenbyggare och knastolkare sedan mer än 25 år har jag också upplevt hur snett det kan slå när en stationschef driven av en diffus ogillande magkänsla sätter hammaren i saker som är helt kristallklara i regelboken. Åtminstone två gånger har jag läxat upp surgubbar med ett "Ha, vad var det jag sade" när jag pekat på tydliga definitioner i deras egna pärmar efter en stunds ilsket tjafsande.
Men det var länge sedan nu. Tycker det rent allmänt känns mindre nervöst med konstigheter på stationerna nuförtiden. En del regler har lättats upp, men det kan säkert också bero på att jag själv ofta är äldre än de, fortfarande med bilar i min egen ålder som "besiktningskidsen" knappt känner till.
En sak jag fick veta av Transportstyrelsen är att det i princip är fritt att skapa vilka slags släpvagns- och tillbehörs-/lastflakskopplingar som helst, men att det i praktiken kan vara mycket svårt att få annat än en vanlig typgodkänd kulkoppling godkänd. Med ett eller flera hjul i gatan och en fastsättning som kräver verktyg eller en stunds pillande kan det mycket väl komma att definieras som en fast del av dragfordonet och således kräva registreringsbesiktning av detta. Med extrahjul antar jag det kan bära raka vägen till SFRO och klassningen Ombyggt Fordon, vilket blir ganska bisarrt utifrån vad det det faktiskt är som rullar på vägen och som rullat där utan problem sedan 1943...
Sedan är det ju ytterst upp till en besiktningsbehörig trafikpolis att avgöra om det de ser på gatorna verkar så farligt och galet att de måste agera. Då tror jag risken är mycket större att "åka dit" om man som 19-åring hängt bakdelen av en Hyabusa-MC på dragkroken till sin sunkiga Toyota Corolla än om en lugn person i mogen ålder rastar sin Buic från 1943 med enhjuligt gengasaggregat eller bagageflak fastskruvat baktill.
----
Vad gäller eldriven lastcykel hör det faktiskt inte till diskussionen men jag är mycket förtjust i enkla lätta elfordon och skulle mer än gärna åka sådant om det vore praktiskt möjligt. När vardagsresorna innebär ca 2x6 mil året runt oavsett väder, ofta med minst en passagerare och/eller några matkassar, byggvaror och två hundar tror jag en matchande eldriven lastcykel skulle bli en större utmaning än ett hybridaggregat med eget drivhjul.
Var och en utgår från sina egna förutsättningar liksom...
Jag kan ofta känna mig djupt frustrerad över att bo så till och leva ett sådant liv att det är totalt meningslöst, och t.o.m. livsfarligt att som förr experimentera med mikrofordon, cyklar och elektriska mopeder. Inte konstigt då att det ibland pyser över och resulterar i flippade fantasier om självbalanserande enhjulingar med biodieselhybriddrift.

Så snälla Skogsvilde, trigga inte igång denna sida hos mig!