Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man vilken temp jorden har?!  (läst 14633 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Hur vet man vilken temp jorden har?!
« Svar #20 skrivet: 07 maj-14 kl 19:57 »
En sådan blomningsregel som jag alltid håller mig till här är att sätta potatis när häggen går i blom. Har funkat bra för mig under alla år, men jag vet inte om den bara gäller södra norrland. växter beter sig lite olika beroende på klimatzon.

Och latitud kanske?

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 08 maj-14 kl 00:26 »
Man mäter med en termometer.  :)

(pucktvåa)
??? Vad är en pucktvåa?
För att återknyta till trådens rubrik, skall det finnas ett sätt att kolla det bara genom att se vilka blommor som slagit ut och annars att titta på växtligheten.
aha vad smart! vet du hur man får tag på mer fakta om detta? :)
När Smajsan ställde potatisfrågor skrev jag vad jag läst (också novis :)) i Kerstin Engstrands bok Latmansträdgården. Hon föreslår :

Körsbärsblom, 1:a sådags: Sallat, ärter, potatis.

Häggen blommar, 2:a sådags: Bönor, zucchini.

Men det är inte så många grönsaker som tas upp i den boken. Kanske någon vet att fylla på listan? Annars trevlig bok och faktiskt uppriktigt riktad till nybörjare.

växter beter sig lite olika beroende på klimatzon.
Men det är väl det som är finessen, tänkte jag? Ja, som sagt, jag har ingen erfarenhet men är intresserad. Det jag lyckas hinna få gjort vill jag helst inte få bakslag på ... Är väl inte "trial and error"-typen, kanske ...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #22 skrivet: 08 maj-14 kl 07:57 »
??? Vad är en pucktvåa?

Det är när man blir tvåa på pucken och någon annan hann före. I det här fallet hann Skogsvilde före med samma svar på trådskaparens fråga.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #23 skrivet: 08 maj-14 kl 12:11 »
Det är när man blir tvåa på pucken och någon annan hann före. I det här fallet hann Skogsvilde före med samma svar på trådskaparens fråga.

Ahaa! Cool ;)! Jag tänkte att det kanske var en sorts termometer  :-[ … men jag är ett sånt UFO emellanåt ...

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #24 skrivet: 08 maj-14 kl 12:14 »
Ahaa! Cool ;)! Jag tänkte att det kanske var en sorts termometer  :-[ … men jag är ett sånt UFO emellanåt ...

UFO? Då kanske du har med dig nån superbra termometer till oss från nån avancerad rymdcivilisation?
« Senast ändrad: 08 maj-14 kl 12:57 av Anders S »

Kretsloppan

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 08 maj-14 kl 12:55 »
UFO? Då kanske du har med dig nån superbra termometer till oss från nån avancerad rymdcivilisation?

Ja, det vore bra om man kunde ta med saker hem från sina resor. Men man vet ju liksom inte alltid när man for eller kom tillbaka … Så mycket input från sammanlänkade uppsättningar av tids- och rumsdimensioner ... :-*

Palindrom

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 31 maj-14 kl 20:12 »
??? Vad är en pucktvåa?När Smajsan ställde potatisfrågor skrev jag vad jag läst (också novis :)) i Kerstin Engstrands bok Latmansträdgården. Hon föreslår :

Körsbärsblom, 1:a sådags: Sallat, ärter, potatis.

Häggen blommar, 2:a sådags: Bönor, zucchini.

Men det är inte så många grönsaker som tas upp i den boken. Kanske någon vet att fylla på listan? Annars trevlig bok och faktiskt uppriktigt riktad till nybörjare.
Men det är väl det som är finessen, tänkte jag? Ja, som sagt, jag har ingen erfarenhet men är intresserad. Det jag lyckas hinna få gjort vill jag helst inte få bakslag på ... Är väl inte "trial and error"-typen, kanske ...

bra tips!

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser