Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mystisk asp  (läst 3449 gånger)

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
Mystisk asp
« skrivet: 28 apr-14 kl 08:55 »
Jag höll för någon vecka sen på att sätta vårluften i halsen när jag gick förbi något som jag inte riktigt visste vad jag skulle tro om. Är det någon som vet vad detta är? För det ser ut som en blandning mellan en asp och en björk.

Finns fler bilder i detta album.
« Senast ändrad: 28 apr-14 kl 09:12 av Pitchblende »
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Skogskunnig

SV: Mystisk asp
« Svar #1 skrivet: 28 apr-14 kl 11:20 »
Vad får dig att tro att det inte är en vanlig björk? Jag ser inget på bilderna som ser ovanligt ut.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-14 kl 11:30 »
Jag tycker den ser jättekonstig ut. Ska skaffa en bättre bild på kronan.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 apr-14 kl 16:45 »
Hybridasp?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 28 apr-14 kl 18:59 »
Asp kan få sån där vit bark på rötterna om de ligger exponerade för ljus. Av någon anledning kan asp skilja sig åt ganska mycket i utseende, en del har den vanliga, grova skrovliga barken medan andra kan ha en slät, mjuk och grön bark. Verkar inte bero på varken ålder eller hur väderutsatta de är. Jag har den grova barken hemma hos mig, men närmare kusten har asparna där ofta den släta gröna barken.

Maria C S

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 apr-14 kl 20:57 »
Det finns olika sorters aspar och korsningar mellan dessa (hybrider)
http://www.friendsofeloisebutler.org/pages/plants/aspen_bigtooth.html
Vet inte vilken sort du funnit men skoj endå  :) länken kanske kan hjälpa.
Ps fina bilder !
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Skogskunnig

« Svar #6 skrivet: 29 apr-14 kl 08:33 »
Fotografera några kvistar med knoppar så ser man tydligt vad det är.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #7 skrivet: 01 maj-14 kl 08:51 »
Här är kronan. Till höger i bild är en björk. Dom har alla slagit ut redan. Tyvärr kan jag inte nå kvistar och skott utan att ta dit en stege.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 01 maj-14 kl 08:54 »
Hybridasp?
Känner inte till någon hybridasp-plantering i närheten. Vad är kännetecknen?

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #9 skrivet: 01 maj-14 kl 08:56 »
Asp kan få sån där vit bark på rötterna om de ligger exponerade för ljus. Av någon anledning kan asp skilja sig åt ganska mycket i utseende, en del har den vanliga, grova skrovliga barken medan andra kan ha en slät, mjuk och grön bark. Verkar inte bero på varken ålder eller hur väderutsatta de är. Jag har den grova barken hemma hos mig, men närmare kusten har asparna där ofta den släta gröna barken.
Om man ser nära så är det ju verkligen likt björknäver. Undrar om aspen och björken är närmare släkt än man kan tro.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 01 maj-14 kl 09:34 »
Om man ser nära så är det ju verkligen likt björknäver. Undrar om aspen och björken är närmare släkt än man kan tro.
Nej, de är mycket avlägset släkt, det är helt olika familjer. Björken är mycket närmare släkt med al, hassel och avenbok. Likheten är en tillfällighet. Vit bark reflekterar solen bra vilket kan vara en fördel på vårvintern, det kan hända att det är anledningen.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 01 maj-14 kl 09:40 »
Dessa amerikanska träd ser annars ännu mer ut som en blandning mellan björk och asp. Jag är inte hundra men jag tror det är något slags poppel.

http://pichost.me/1580750/

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #12 skrivet: 02 maj-14 kl 10:28 »
Eftersom jag startat tråden passar jag på att missbruka den. Någon som vet vad detta är?

kurt

« Svar #13 skrivet: 02 maj-14 kl 11:11 »
Det är tibast enligt wikipedia fridlyst i D, (R), S, T län

Skogskunnig

« Svar #14 skrivet: 02 maj-14 kl 15:03 »
... och den är väldigt giftig. Får vackra röda bär som är mycket giftiga.

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 03 maj-14 kl 22:26 »
trädet är asp, har ett likadant på min tomt
Västgötamor

Maria C S

• Småland
« Svar #16 skrivet: 04 maj-14 kl 08:29 »
Känner inte till någon hybridasp-plantering i närheten. Vad är kännetecknen?

Känner att jag vill vara tydlig med anledning av diskusionen om dom gen modifierade hybrid asparna som finns i annan tråd.

Hybrid betyder bara korsning aspen tillhör ett stort släkte och är släkt med poppeln.
Korsningar sker naturligt och ibland kan människan hjälpa till med överföring av pollen.

GMO asparna som finns i försöksodlingar är genmodifierade och sedan korsade med varandra och blir därför hybrider dom med. Men att det är korsningar, betyder inte att det är GMO träd.

Udda aspar har säkert funnits att köpa alltid på välsorterade plantskolor många är troligen importerade från andra länder.

Var i skogen och fotograferade min yogi vän häromdagen och vi fann ett jättebestånd av TIBAST vild i naturen (jag har bara sett dom i odlingar innan)
Han tyckte att det var något att smaka på jag avrådde bestämt  :) dom är mycket giftiga men otroligt vackra när dom blommar.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #17 skrivet: 04 maj-14 kl 09:01 »
Är inte hybridaspen steril? Åtminstone borde den vara klonförökad och därmed antingen hanlig eller honlig. Sedan är det inte säkert att vanlig svensk asp duger som äkta hälft för att skapa nya små aspar.

Maria C S

• Småland
« Svar #18 skrivet: 04 maj-14 kl 10:51 »
Är inte hybridaspen steril? Åtminstone borde den vara klonförökad och därmed antingen hanlig eller honlig. Sedan är det inte säkert att vanlig svensk asp duger som äkta hälft för att skapa nya små aspar.

Jag är inte så insatt i GMO asparna men jag vet att dom skulle tas ner innan dom nådde "könsmogen ålder" så det finns väl då misstankar, om att dom skulle kunna vara fertila ??
Historien har ju visat att plantor som skulle ha varit sterila (tänker då på majs) visade sig kunna korsa sig med vanlig majs.

Tog mej tid att finna länk,

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=5302997

Det är nog lite så som dom säjer i filmen Jurasic park... Life finds a way !

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 05 maj-14 kl 13:06 »
Den mest mystiska aspen måste ändå vara Pando

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser