Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Putsnät eller plastnät?  (läst 2555 gånger)

Jen

Putsnät eller plastnät?
« skrivet: 21 apr-14 kl 17:42 »
Håller på att planera hönshus och hönsgård. Jag och gubben är lite oense om vilket nät vi ska ha till gården. Jag är inne på putsnät till själva väggarna och rådjursnät (plastnät) till taket. Maken tycker rådjursnät till hela gården dels för att det är lättare att sätta upp och han hävdar att den nedgrävda delen håller längre om det är plast. Jag är väl mer inne på att man kan strunta i att grävaner nätet över huvud taget om det blir plast eftersom ev rovdjur lätt ka ha sönder nätet oavsett.
Det kommer bli ett par varv eltråd runthela gården oavsett nätval och maken är jägare så det finns både vapen och fällor om räven skulle våga sig i närheten.
Vad tror ni, räcker eller är det tom bättre med plastnät eller ska man satsa på putsnät?

Che Guevara

• Gäst
SV: Putsnät eller plastnät?
« Svar #1 skrivet: 21 apr-14 kl 18:04 »
Plastnät käkar grävlingen hål på med lätthet det gäller även råttor så ska du va säker på att hålla rovdjur ute så är det puttsnät som gäller.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #2 skrivet: 21 apr-14 kl 18:27 »
Mina kaniner gjorde sönder putsnät utan problem om de ville. Fick gå över till minknät för att det skulle hålla. Rovdjur torde inte ha några större problem med putsnätet heller.

Jen

« Svar #3 skrivet: 21 apr-14 kl 19:15 »
Vill grävling och räv in så går de väl igenom putsnät också? Tänker att elen är mer stopp där...
Hönsen kommer ju vara i hönshuset nattetid och risken torde väl ändå vara rätt minimal att grävling och räv dagtid formerar både el och nät eller tänker jag helt fel?
Hur länge kan man räkna med att putsnätet håller nergrävt? Har ju ingen jättelust att gräva om med jämna mellanrum...

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 maj-14 kl 12:53 »
Använd putsnät med en eltråd på utsidan alternativ björnnät och då kan ni strunta i eltråden.

Putsnät köps med fördel på Biltema

Dela detta:

* Inloggade just nu

490 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser