Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!  (läst 1943 gånger)

Tillkvist

• Ångermanland
Hjälp!
« skrivet: 08 apr-14 kl 21:06 »
Jag har hört av någon att man ska "barka av" tex asp för att de inte ska sprida sig via rotsystemet. Stämmer det?
Om det gör det hur ska jag då göra, är det någon tid på året som passar bättre och hur mycket ska jag skala av?

// Tillkvist

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Hjälp!
« Svar #1 skrivet: 08 apr-14 kl 21:54 »
Om inte annat så brukar det vara ett effektivt sätt att ta död på trädet, antingen man nu gör det för att slippa rotskott eller för att få det att torka på rot innan det fälls.

Jag gissar att det är mest effektivt om man gör ringbarkningen på vintern eller vårvintern, INNAN saven börjar stiga, och sedan väntar tills trädet säkert är dött, helst till nästa vinter, innan man fäller det.
Det räcker med en några cm bred avbarkad rand runt hela stammen men det är viktigt att all bark är borta i randen, det får inte finnas någon remsa kvar någonstans.

eriksvenzzon

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-14 kl 21:59 »
Har jag helt fel om jag sä du ska göra de när träde är som grönast? Då är det som  minst näring i rötterna.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 13 apr-14 kl 18:10 »
Hej!
Ringbarkning gör att hela trädet dör, även rotsystemet. Det är dock inte gjort på en säsong!

Ringbarka ca en meter upp, ringbarka ca 40-50 cm, all bark ska bort. Ringbarka GÄRNA redan nu, nu har trädet en del energi som skaa satsas på tillväxt- det stoppas nu om du ringbarkar.

Ringbarkningen blir inte bättre/ effektivare om du väntar!

MVH/ Bosse

PS Det finns en liten genväg men den är inte 100-procentig, funkar bäst på relativt små träd: Ta ner trädet med 1,3-1,5 meters stubbe- trädet fattar inte riktigt att kronan är borta. DS

Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser