Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad skördas nu?  (läst 1646 gånger)

MisterIster

• Västergötland
Vad skördas nu?
« skrivet: 02 apr-14 kl 15:00 »
Hejsan! Jag har en fråga ang att handla säsongsenliga grönsaker och undrar vad det är för sorter som skördas oftast i Sverige just nu. Har ni några egna spännande sorter man kan få köpa? Jag befinner mig just nu i Vingåker och utbudet på lokala Ica är inte det bästa i grönsaksväg, så jag tänker att jag kanske kunde få lite info härifrån om hur jag ska botanisera bland allt på det mest effektiva vis som bara möjligt. 

MvH
Dont Panic! It's Organic

christelle

• Blekinge
SV: Vad skördas nu?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-14 kl 18:33 »
Tomater har man nog skördat de första nu, kostar typ 500 kr/kg odlade i växthus. Jag kan skörda i trädgården nu eller inom nån vecka, jordärtskockor, gräslök, persilja, ängssyra, oregano, rabarber, salvia (växthus), vinbärsblad, mynta, vitlöksblast, purjolök sen förra året och sen det som växer helt vilt, maskros, blad och rötter, kirskålsblad och brännässlor. Men det var kanske inte sånt du menade?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lucie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 apr-14 kl 19:01 »
Om du vill ha en lista över vad som är i säsong under året kan du kika på Äkta varas hemsida, aktavara.org . De har en säsongsguide där. :-)

Peter81

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 03 apr-14 kl 12:18 »
Vi har faktiskt haft svensk rabarber i grönsaksdisken ett tag nu. Annars är ju det här den allra sämsta tiden på året för färska grönsaker tyvärr

hon på torpet

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 apr-14 kl 14:50 »
Att äta grönsaker "efter säsong" handlar i alla fall för mig om att välja klimatsmart! Det innebär för oss nordbor att vi under vinterhalvåret äter grönsaker som odlats utan extra tillskott av ljus eller värme under sommarhalvåret  - och som sen tål att lagras under vintern (frysbox är fusk  ;)).  Tex. potatis, morötter rödbetor, palsternacka, selleri, svartrot, vitkål, lök och pumpa. Härligt är det sen när våren kommer och frosseriet kan börja! I år kom nässlor och kirskål redan i mars, det är gott och nyttigt och kan plockas av alla - man behöver inte ha en egen trädgård ens :) Lätt att torka också (torkapparat behövs inte o:)) fixa ett rejält lager till vinter så behövs ingen fryst spenat! Tomater kan man också torka, eller konservera puré. Växthusodlade svenska tomater i januari känns däremot inte "säsongsrätt".
Tala ut människa!!!

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-14 kl 09:00 »
Detta är den tid på året då vi äter jordärtskockor, tillagade på olika vis. Tjälen har gått ur jorden, så det är bara att gräva upp så mycket man behöver till en måltid. Det är verkligen att äta "efter säsong" och klimatsmart. Potatis, morötter och kålrötter kräver lagringsutrymmen, men skockorna övervintrar på växtplatsen tills man vill ha dem i hushållet. Om man inte har sork, förstås. Men jag vet inte om det finns nyupptagna jordärtskockor i affärernas grönsaksdiskar?

Znibban

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 05 apr-14 kl 09:55 »
Igår åt vi nässelsoppa med vaktelägg 22 personer. Det var fruktansvärt gott, så nu ska jag nog ut och plocka mej lite mer nässslor!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 1 användare
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser