Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kaliber till avlivning?  (läst 16263 gånger)

John Rambo

• Gäst
Vilken kaliber till avlivning?
« skrivet: 23 mar-14 kl 14:17 »
Ni som avlivar med pistol, vilken kaliber använder ni?
Någon som använder 9x18 mm tänkte jag även fråga.
Vet ni utgångshastighet, skriv även den.

Karlsdotter

• Ångermanland
SV: Vilken kaliber till avlivning?
« Svar #1 skrivet: 23 mar-14 kl 14:37 »
Du får inte avliva med pistol då det inte ges licenser för jakt med pistol i sverige . Så bara för att du har vapnet så behöver det inte vara lagligt .

Du behöver en jaktlicens för vapnet en målskyttelicens räcker inte .

Det finns en sida på jordbruksverkets hemsida som talar om vilka kalibrar som är lagliga till vilka djurslag

John Rambo

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 mar-14 kl 14:55 »
Sen när behöver man jaktlicens för avlivning av gris?
Avlivning sker med skott i huvudet med pistol anlagd mot själva huvudet.
Långt i från jakt och jaktlicens med andra ord.

John Rambo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 mar-14 kl 15:03 »
Funderar även på ljudlösa skott av kaliber 7,62, med utgångshastighet 200 m/s, för att inte skrämma och stressa andra djur i onödan.

Som det ser ut en efterföljare till 9x18 mm.

Kravet är att det ska vara lätt och behändigt i första hand, är det dessutom ljudlöst gör det inget om skotten kostar lite mer.

Om jag förstått det rätt är ljuddämpare onödigt klumpigt och dessutom förbjudet.
« Senast ändrad: 23 mar-14 kl 15:09 av John Rambo »

John Rambo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 mar-14 kl 15:37 »
Och som jag kan förstå är det tillräckligt med kraft för att kulan ska expandera och stanna i hjärnan, vilket kan vara bra.

Hans Andersson

• -
SV: (Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 23 mar-14 kl 15:58 »
Varför inte helt enkelt använda en bultpistol som alla andra gör? Dessutom ljudlös.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 23 mar-14 kl 16:11 »
Sen när behöver man jaktlicens för avlivning av gris?
Avlivning sker med skott i huvudet med pistol anlagd mot själva huvudet.
Långt i från jakt och jaktlicens med andra ord.
Det skrev jag ju ! Vapnet måste ha en licens som säger att det är avsett för jakt och inte målskytte . Det är alltså inte du som behöver ta jägarexamen utan vapnet ska ha rätt behörighet det med .

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #7 skrivet: 23 mar-14 kl 17:20 »
Gris? Lugnast blir det med en .22 magnum. Lite mat i en hög på gården. Stå 3-4 meter ifrån och skjut bakom örat igenom hjärnan. .22LR användes visst förr men är enormt osäkert. Lite dålig ump i kulan.

Själv väljer jag Blitzen alla dar i veckan. Vi trycker in en styv plastslang i ryggmärgen efter skottet. Grisen hinner inte ens börja sparka. Allt går mycket lugnt och sansat till.

Att avliva ett djur, vilket som helst, måste ske med vördnad, lugn & respekt.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 23 mar-14 kl 18:20 »
Grisar
Vapnet ska vinklas så att skottet riktas i linje med halskotpelaren.

Kulvapen :
 Minst klass 3 (motsvarandeE100 om minst200 J, kulvikt minst 2,5 g).Galtar äldre än12 mån minst klass 2
.Hålspetsammunition får inte användas i klass3 till äldre grisar än slaktsvin.Högst 5-25 cm.

Hagelvapen :
Kaliber 20 eller grövre, med minst 28 g hagel av storlek minst 2,75 mm (US 6). Max 5 meter från djurets huvud

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf
« Senast ändrad: 23 mar-14 kl 20:02 av Karlsdotter »

John Rambo

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #9 skrivet: 23 mar-14 kl 19:18 »
Varför inte helt enkelt använda en bultpistol som alla andra gör? Dessutom ljudlös.

Långt ifrån alla andra använder bultpistol.

John Rambo

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 mar-14 kl 19:26 »
Som jag sett sätter man mynningen mot huvudet och skjuter.
Vartefter grisen dimper ihop stendöd.
4-5 meter känns lite osäkert med pistol, om man nu inte är en tränad pistolskytt.
Har man använt 22 lr, (5,6 mm?) tror jag patron 7,65 mm, 9,65 gram med 135- 200 m/s duger??
170-194 joule.

Den ser då väldigt behändig och ergonomisk ut.
Som skapad för ändamålet.
« Senast ändrad: 23 mar-14 kl 19:46 av John Rambo »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 23 mar-14 kl 19:32 »
22lr är en klass fyra (4) så den är inte godkänd överhuvudtaget .
Klass tre (3) vapen får bara användas upp till 12 månaders ålder på grisen , sedan ska det vara en klass tvåa (2)

Och som jag skrev tidigare så är inte pistol eller revolver godkända för att avliva om det inte står klart och tydligt på vapenlicensen att den är till för jakt och inte målskytte vilket de allra flesta enhandsvapen är .

Brott mot djurskyddslagen och vapenbrott samtidigt , det blir kul . Du förlorar alla dina vapen och kanske även rätten att ha djur .
Och om du försöker övertala en kompis med licens och vapen så kommer han nog inte vara din kompis efter att farbror blå varit hem och hämtat dennes vapen .

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 mar-14 kl 19:47 »
Grisar
Vapnet ska vinklas så att skottet riktas i linje med halskotpelaren.

Kulvapen :
 Minst klass 3 (motsvarandeE100 om minst200 J, kulvikt minst 2,5 g).Galtar äldre än12 mån minst klass 2
.Hålspetsammunition får inte användas i klass3 till äldre grisar än slaktsvin.Högst 5meter.

Hagelvapen :
Kaliber 20 eller grövre, med minst 28 g hagel av storlek minst 2,75 mm (US 6). 5-25 cm från djurets huvud

http://www.jordbruksverket.se/download/18.3c1967aa13afeea1eb88000854/1362469275039/2012-027.pdf

Du skriver 5 m. Du har nog missförstått lite. På 5 m räknas det som distansavlivning och detta krävs det tillstånd för. De mått som anges i filen du själv hänvisar till är 5-25 cm.
Hela avlivningsregelverket är lite av en djungel, så kolla lite extra innan ni gör något eller anlita någon med erfarenhet

John Rambo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 23 mar-14 kl 19:57 »
Låter som risken är att hur man än gör begår man brott.
Så dubbelt behov av ett tyst vapen med andra ord.

Så ska man inte glömma att polisen är allright, med allt vad nu det innebär.
Så det är fult att skrämmas med polisen, karlsdotter.

Sen är jag inte så mycket för distansavlivning, vilket kräver helt andra förberedelser.
« Senast ändrad: 23 mar-14 kl 20:02 av John Rambo »

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 23 mar-14 kl 20:00 »
Jag klippte och klistrade ur länken , så det är nog ett fel därifrån eftersom orden hamnade o oordning när jag gjorde det och jag fick sätta ihop meningarna efter . Så jag har inte hittat på nåt utan det blev ett fel då jag försökte återskapa allt .

Så det är rakt av vad som står i jordbruksverkets papper men med ett fel där nåt hände då jag försökte återskapa .

Ber om ursäkt för att jag inte kontrolläste bättre , men så blir det ibland .

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 23 mar-14 kl 20:04 »
Låter som risken är att hur man än gör begår man brott.
Så dubbelt behov av ett tyst vapen med andra ord.

Så ska man inte glömma att polisen är allright, med allt vad nu det innebär.
Så det är fult att skrämmas med polisen, karlsdotter.

Sen är jag inte så mycket för distansavlivning, vilket kräver helt andra förberedelser.

Fult och fult . Jag är rädd om mina rättigheter och om flera missbrukar en sån här sak så kommer det att bli omöjligt att få slakta själv , allt till slakteri . Och även rätten att få ha vapen och jaga kan bli åtsnörd .
Så jag hoppas att nån ser dig och anmäler .

Kaffedax

• Närke
« Svar #16 skrivet: 23 mar-14 kl 20:50 »
22lr är en klass fyra (4) så den är inte godkänd överhuvudtaget .
Klass tre (3) vapen får bara användas upp till 12 månaders ålder på grisen , sedan ska det vara en klass tvåa (2)

Och som jag skrev tidigare så är inte pistol eller revolver godkända för att avliva om det inte står klart och tydligt på vapenlicensen att den är till för jakt och inte målskytte vilket de allra flesta enhandsvapen är .

Brott mot djurskyddslagen och vapenbrott samtidigt , det blir kul . Du förlorar alla dina vapen och kanske även rätten att ha djur .
Och om du försöker övertala en kompis med licens och vapen så kommer han nog inte vara din kompis efter att farbror blå varit hem och hämtat dennes vapen .

Hm vi har 22lr till det vapnet vi hade på det slakteriet jag har jobbat på och nog fn var det lagligt ammo på ett slakteri sen hade vi även bultpistoler mer för att ha med i nödslaktsbilen än att använda inne på slakteriet.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 23 mar-14 kl 20:56 »
Hur länge sen jobbade du där då , det har kommit nya bestämmelser lite då och då .
Läs i länken så ser du vad som gäller .
För hemslakt och avlivning

Ex.

• -
« Svar #18 skrivet: 24 mar-14 kl 10:48 »
Varför i hela friden står man på ett slakteri och skjuter med vanliga vapen??  Säg att man ska skjuta 100 grisar om dagen.. hur himla kul vore det och stå i dom skottsalvorna, när man kan använda bult som bara säger 'poff'.

Långt ifrån alla andra använder bultpistol.

Ge mig ett enda vettigt skäl till att bedöva en gris med annat än bultpistol.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 mar-14 kl 23:16 »
Jag klippte och klistrade ur länken , så det är nog ett fel därifrån eftersom orden hamnade o oordning när jag gjorde det och jag fick sätta ihop meningarna efter . Så jag har inte hittat på nåt utan det blev ett fel då jag försökte återskapa allt .

Så det är rakt av vad som står i jordbruksverkets papper men med ett fel där nåt hände då jag försökte återskapa .

Ber om ursäkt för att jag inte kontrolläste bättre , men så blir det ibland .

Alla kan snava i en djungel.

Bultpistol är bra och säkert, men ibland kan det vara lämpligt med ett gevär istället. (tex på ett skadat 7stressat djur och inte är stilla och besvärligt att komma riktigt närma)

Dela detta:

* Inloggade just nu

396 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser