Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Import av avelsägg, mail från jordbruksverket  (läst 7084 gånger)

bosseslena

Import av avelsägg, mail från jordbruksverket
« skrivet: 11 mar-07 kl 22:28 »
har hört att man kan importera avelsägg
någon som vet hur det går till?
skulle bli jätteglad om nån hade lite utlänska länkar där man kan köpa ägg!!

alltid kul med nått nytt och annorlunda :P

Henning

Re:importägg
« Svar #1 skrivet: 12 mar-07 kl 23:14 »
Det är en hel del restriktioner förknippade med import av avelsägg, med all rätt. Det är många sjukdomar som kan spridas med ägg. Läs vidare på Jordbruksverkets sajt om reglerna i föreskriterna  med saknr J 22.
Ge för all del inte upp för att det är krångligt. Det finns säkert många säljare som är vana vid handel med andra länder och har gjort alla förberedelser. Se till bara att uppfylla de svenska kraven. Det kan ibland finnas lite enklare regler mellan andra EU-länder.
http://www.sjv.se/download/18.1dea38210f1958afa380003844/2006-079.pdf

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 12 mar-07 kl 23:33 »
För några år sedan importerade jag Rödhönsägg från Danmark.
Jag gjorde allt som lagen kräver, betalade 500:- för ett importtillstånd och köpte av en som kunde hantera detta komplicerade ärende. Intyg på att föräldragenerationerna hade i flera led varit i fångenskap.  Vetrinärbesiktning av besättningen samma dag som exporten skedde.

De 200 äggen blev med andra ord dyra.

Efter ett tag fick jag ett brev, där man hade meddelat länstyrelsen från JBV att jag innehade avelsägg för utsättning och att detta var ett lagbrott.

Jag förklarade att jag inte skulle sätta ut dem.

Då sa man att mitt tillstånd gällde import för utsättning, men att utsättning inte sökts och sannolikt inte kommer att beviljas, om import för icke utsättning beviljas ska karantänbestämmelserna vara andra än de jag iaktagit, som var efter det tillstånd jag fått.

Jag polisanmäldes och en polis utbildad på dessa ärenden kom  till den lokala polisstationen och förhörde mig en bra stund.

Då detta är gränsöverskridande brottslighet, skickades till Internationella  Åklagarekammaren, som till slut efter flera skriftväxlingar kom fram till att brott inte kunde styrkas.

Vad kostade detta byråkratiska trams?

Har fått rådet att inte importera legalt, de som följer lagen straffas, de som smugglar kommer de sannolikt inte på- jag har dock aldrig importerat något efter denna karusell.

« Senast ändrad: 12 mar-07 kl 23:35 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sommartorparn

« Svar #3 skrivet: 13 mar-07 kl 08:08 »
När jag jobbade i en svensk hamn påstods det allmänt att tullarna inte var särskilt smarta. Nattskiftet hade som sport att på walkie-talkie meddela varandra "att smuggelgodset är bakom den där containern". Sen låg de bakom en annan container och skrattade på sig när alla tullarna kom störtande. Lika roligt varje gång. Och säkert bara förtal...

Men allvarligt talat kan det också vara ett problem med att inte alla fakta är uppdaterade och att det råder förvirring över vad som är tillåtet och inte. Det verkar överhuvudtaget vara ganska godtyckligt på alla svenska myndigheter. I princip är väl allting förbjudet som inte är så känt att det har stått i Aftonbladet.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #4 skrivet: 13 mar-07 kl 13:59 »
Jeg kjører over norske og svenske grensen 2 ganger om dagen. Det hender jeg har med meg egg begge veier.
Jeg spurte en i norske tullen og da fikk jeg til svar at hvis det bare dreier som om noen få egg går det nokk bra, men hvis du har en hel lastebil blir det noe annet.
Reglene for om man kan ha med seg egg eller ikke over grensene varierer flere ganger hvert år. Det kan være lov i dag, men ikke i morgen. Hvorfor? Tja... si det....
Så jeg tar med meg egg til salg og avlsegg uten bekymring.
Dreier det seg derimot om levende høns, vel da er det abdre regler som gjelder.....   ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Silverfallet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 maj-07 kl 18:44 »
De krävs endel intyg + besikning av vetrinär på äggen. Men dom går ju att skicka illegalt.  :o
Vad gäller sjukdomar så innehåller inte svenska ägg nå mindre sjukdomar. Givetvis ska man ju köra desin på alla ägg man kläcker. Placera kyckligar separat tills några veckor passerat och man med större säkerhet kan konstatera att inga synliga sjukdomar kom med i alla fall.
Många uppfödare är tyvärr alldeles för oförsiktiga vad gäller äggen och kycklingarna.
Var rädd om era djur !!!

polly

• -
« Svar #6 skrivet: 20 maj-07 kl 22:32 »
ska man alltså desinficera alla ägg innan man lägger i kläckaren?
med vadå?
förstör man inte ägget?
vilka sjukdomar kan man få genom ägg?-och vilka slipper man?
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-07 kl 23:01 »
vilka sjukdomar kan man få genom ägg?
-och vilka slipper man?
Ja om man är försiktig (klok) desinfecerar man äggen med Virkon S.

Men dom sjukdommar som finns INUTI äggen kan man ju inte desinficera bort!

Sjukdomar man få med äggen (inuti dom) :
AE, Leukos, Pullorum, Salmonella, Mycoplasma, Aspergillos, Newcastle .
Är de jag kommer på nu.

Och Fågelinfluensa också.
« Senast ändrad: 06 nov-08 kl 10:30 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

polly

• -
« Svar #8 skrivet: 21 maj-07 kl 22:52 »
så man undviker newcastle, salmonella och dylikt om man desinficerar
äggen? en lätt dusch eller ett "bad"?
backstugesittare i nordostskåne, har höns, katt, tax, häst & sambo..samt möss i väggarna.

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #9 skrivet: 21 maj-07 kl 23:57 »
Tror ikke du forhindrer Salmonella på den måten.....
Det befinner seg vel inni egget etter hva jeg har hørt....   :-\
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 maj-07 kl 00:13 »
så man undviker newcastle, salmonella och dylikt om man desinficerar äggen?
Nej.
Men man slipper mögelsporer och bakterier.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 01:42 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Methoni

• Närke
« Svar #11 skrivet: 28 jan-08 kl 18:47 »
Jag håller just på med en intensiv mailväxling med Jordbruksverket eftersom jag vill ha med mina djur till Sverige. Det går inte att läsa sig till vad som gäller, jag blir bara snurrig!
Men jag har fått klart för mig att de skiljer på "för eget bruk" och för avel när det gäller både kläckägg och fåglar. För eget bruk så kostar tillståndet 100:- och i andra fallet 500:-.
5 fjäderfän eller färre räknas som sällskapsdjur om de inte skall användas för avel, produktion m m. Då behövs i huvudtaget inga papper.Vill jag ta in några till så måste jag ha tillstånd+hälsointyg som intygar att det inte finns NC i området.
Om det gäller 5 kläckägg vet jag inte  ;D!

Sedan tillkommer också att om de skall färdas i bil så får man inte passera igenom riskzoner för fågelinfluensan. Men där har jag inte fått klart för mig ännu om det gäller fjäderfän utan tillstånd som färdas i personbil också. Fast jag undviker ju dessa områden ändå,vill ju inte att mina djur ska bli sjuka.

Jag tänker ta med de utskrivna mailsvaren från Jordbruksverket så jag har svart på vitt vad de upplyst mig om, vilket jag nu tar med fåglar eller kläckägg som jag kan visa i tullen (om de nu vill kolla mina djur/ägg vilket de inte är tvugna att göra).

Man kan ta in via ombud om man vill det.
« Senast ändrad: 28 jan-08 kl 18:49 av Methoni »

Torry

« Svar #12 skrivet: 28 jan-08 kl 19:13 »
Jag skulle då aldrig kunna tänka mig att importera ägg utan tillstånd och kontroll av veterinärer och myndigheter. Tänk om någon jättefarlig och smittsam sjukdom kommer hit, skulle då inte jag vilja ha på mitt samvete. Oansvarigt att smuggla tycker jag. :-X
//Torry

Methoni

• Närke
« Svar #13 skrivet: 29 jan-08 kl 08:47 »
Men det är väl reglerna som är knäppa:5 fåglar/ägg kräver inga papper men 6 gör det.Det finns väl lika mycket smitta på 5 som på 6 ??? Det räcker ju med att 1 bär smitta!

sallyomolly

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 29 jan-08 kl 09:24 »
Sen går det inte till så att de kontrolleras, vet behöver bara skriva i att det kommer från ett område utan smittsamma sjukdommar. Detta är vet. i det land du beställer från som gör.

Körven

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 29 jan-08 kl 10:58 »

Det märkliga är att man från Danmark kan ta in konsumtionsägg,men för avelsägg måste man ha tillstånd.Det är som någon skrev 500 Kr i avgift för ett tillstånd,så det blir dyra ägg.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

drake3

• självhushållning, hantverk,djur å rock n roll
    • Värmland
SV: importägg
« Svar #16 skrivet: 01 feb-08 kl 19:39 »
Snälla......låt bli att importera ägg.
Här i Sverige har vi bland de bästa friska hönsen, nästan ingen salmonella bla.
 :)
Snälla flickor kommer till himmlen,
vi andra kommer hur långt som helst

BK

• Västmanland
Import av avelsägg, mail från jordbruksverket
« Svar #17 skrivet: 13 feb-08 kl 13:06 »
För ett tag sedan skrev jag en undran över vilka bestämmelser det fanns för import av avelsägg, här på forumet.
Jag har sedan kontaktat jordbruksverket för en extra kolla och fick i dag svar. Jag tänkte att det även kan vara av intresse för andra, så jag klistrar in svaret här nedanför:
Hej!

För att få ta in äggen till Sverige så behövs införseltillstånd.

Du kan ansöka om tillstånd på blankett D92 som finns att ladda ner från
vår hemsida www.sjv.se

Äggen måste komma från en anlägging och ett område som inte har några
restriktioner vad gäller fågelinfluensa eller newcastlesjuka.
En officiell veterinär ska intyga detta på ett särskilt intyg ( kallas
Traces-intyg)

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 3 användare
doompunk, Smålandstokarna, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser