Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Balsnören, buntsnören och balabann  (läst 10110 gånger)

Sia

• Dalarna
Balsnören, buntsnören och balabann
« skrivet: 09 mar-07 kl 23:16 »
Jag är som många här uppvuxen på en gård på landet och har sett dom blåa snörena andvändas till att laga allt möjligt,
 Vad har ni/era fäder/mödrar och grannar andvänt balsnören till?

jag har tillexempel sett dom som skosnören, grindgångjärn, upphägningsanordning till stegar , för att hålla för stora byxor uppe (man knyter ihop hällorna i sidan) mm. mm.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
Re:Balsnören, buntsnören och balabann
« Svar #1 skrivet: 09 mar-07 kl 23:38 »
Blev du inspirerad att starta en egen tråd om "balaband" när du läst språkdiskussionen under återanvändningstråden?! ;)

Man kan laga stängsel med balaband och på Island har jag sett fallfärdiga men funktionsdugliga hästpaddockar byggda av söndergnagda plankor som hölls ihop med balaband :)
Det går också att laga en hästsele med dem, det har jag gjort. Och förr, när taggtråd var mycket vanligare, använde jag dem att spänna eller laga taggtråd med.
En gammal bil med en baklucka eller en dörr som inte längre går att stänga? Då har vi den perfekta  lösningen ;D
Odlingssfantaster kan bända upp hallonbuskar och annat på pinnar med balsnören emellan.
Möjligheterna är oändliga... det är bara fantasin som sätter gränser!  :D
Why be normal when you can be yourself?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 10 mar-07 kl 08:01 »
Balabann måste man bara spara på!
Tänk så mycket man kan ha dem till, jag gör flätade grimskaft och koppel av mina, buntar kvistar,grenar och nässlor till djuren, enkelt att hänga upp dem i logtaket med en liten spik. Som Sia skrev, knyta upp för stora byxor med. Laga staket och binda fast grindar.Göra små grimmor till getter,hundar,pony´s osv av.

Ja balabann är helt enkelt oersättliga, och när jag började samla på dem efter inflyttningen på gården blev jag idiotförklarad av hela min omgivning, men till slut var det dom som fick krypa till korset och inse att de är otroligt användbara. Dock gillar jag inte de nya blå, de gamla var bättre, där löper inte knutorna upp lika lätt. Nån som vet vad de gamla balabannen var gjorda av?

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 10 mar-07 kl 08:06 »
Såg just i en annan tråd att de var av hampa..  :-[
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

queer

« Svar #4 skrivet: 10 mar-07 kl 08:23 »
Kan också vara sisal, och det finns än idag hos välsorterade handlare ...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 10 mar-07 kl 09:20 »
Vad är sisal då?

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 10 mar-07 kl 10:20 »
Vad är sisal då?

Ett slags naturfiber. Används t ex i dörrmattor, "sticksiga" innemattor, diverse rep och snören,... Slitstarkt som tusan och hyfsat lågt pris. Skulle tro att det är betydligt mer hållbart än jute eller hampa.

Jag ska väva en trappmatta av sisalsnöre. Halkfritt och hållbart!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #7 skrivet: 10 mar-07 kl 10:27 »
Ja balabann är helt enkelt oersättliga, och när jag började samla på dem efter inflyttningen på gården blev jag idiotförklarad av hela min omgivning, men till slut var det dom som fick krypa till korset och inse att de är otroligt användbara. Dock gillar jag inte de nya blå, de gamla var bättre, där löper inte knutorna upp lika lätt. Nån som vet vad de gamla balabannen var gjorda av?

/Kimma

Håller med dig! Gamla balabann verkar K-märkta! De nya blå är inte alls lika bra...  :-\
Why be normal when you can be yourself?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 10 mar-07 kl 10:44 »
Dom blå är väl också gjorda för att självförstöras efter ett tag ...........
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 mar-07 kl 12:32 »
"Bindgarn" brukar jag kalla det. Det är också vad det står på sisalrullarna på logen.

Sia

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 11 mar-07 kl 22:11 »
Nu blev jag ju nyfiken..... :) trodde att sisal-garn var hampa  :-[ :-[
Usch vad korkad jag kände mig...
Saxade detta ur Wikipedia:
Citera
Sisal är en fiber från en tropisk agaveplanta (Agave sisalana) som fått sitt namn efter en hamnstad i Yucatan, Mexiko. Den är näst efter manilla den starkaste naturfibern, sträv och grov, och används främst till bindegarn, tex i föregångarna till vår tids skördetröskor i syfte att binda kärvarna inför torkningen.

Sisal används vid vävning företrädesvis till dörrmattor och dylikt som fordrar stark tålighet mot slitage. Sisal är betydligt grövre än jute och är hårt att slå samman i vävstolen. Andra användningsområden av sisal är för tillverkning av klösbrädor.

« Senast ändrad: 11 mar-07 kl 22:12 av Sia »
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 12 mar-07 kl 12:11 »
Dom blå är väl också gjorda för att självförstöras efter ett tag ...........

Hur långt tag då? Hittar blå snören i hagen där grannen haft sina kossors ensilagebalar för flera år sedan.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 12 mar-07 kl 17:30 »
Är inte dom blå av plast ???

Det trodde jag åtminstone...eller nylon, det går ju att smälta dem...

/Kimma...

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 13 mar-07 kl 23:20 »
Hur långt tag då? Hittar blå snören i hagen där grannen haft sina kossors ensilagebalar för flera år sedan.

Dom är gjorda så att solljuset bryter ner dom.
Men om dom ligger i marken eller i gräs eller i skugga så tar det mycket mycket längre tid innan de vittrar sönder  ;)

/Grimla
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 14 mar-07 kl 12:07 »
Dom är gjorda så att solljuset bryter ner dom.
Men om dom ligger i marken eller i gräs eller i skugga så tar det mycket mycket längre tid innan de vittrar sönder  ;)

/Grimla

Aha, det förklarar saken. De jag hittar brukar var till större delen nertrampade så jag drar upp dem och tar bort dem från hagen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

marie_c

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 16 mar-07 kl 14:17 »
Usch balsnören är det värsta jag vet! :P Bättre att laga saker ordentligt :D
Nu med egna kor!

Skogstrollet

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 mar-07 kl 08:57 »
Det blir ju ordentligt med balsnören - håller för evigt ;) ;D

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 17 mar-07 kl 09:30 »
Det blir ju ordentligt med balsnören - håller för evigt ;) ;D

Om  man använder de moderna blå blir evigheten ganska kort  ;D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #18 skrivet: 17 mar-07 kl 21:48 »
Usch balsnören är det värsta jag vet! :P Bättre att laga saker ordentligt :D
Nä nä nä, nu har du missförstått ´at redit...dä va bare å dra nåra varv mä balasnöret på insia av skufflucka på Mässedesen, å sen hutta igen lucka å knyta runt drajkroken! Dä vatt möe odentliare än va dä va innan, då huppade å slängde lucka upp å ner som ho ville :) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sia

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 18 mar-07 kl 01:12 »
 ;D ;D ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser