Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sand  (läst 1061 gånger)

mini00

• Norrbotten
sand
« skrivet: 24 feb-14 kl 16:41 »
Har sand i hönshuset men jag undrar : ska men byta ut sanden när den är smutsig? Kan man ha kattsand? (pappa funderade på de) men jag tror inte de :-[

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: sand
« Svar #1 skrivet: 28 feb-14 kl 07:55 »
Sand är rätt vanligt i Danska hönshus (finns ju en del gratissand i det landet  ;) ) De flesta som har sand byter ut all sand 1 gång per år och krattar upp bajsar i hönshuset varje vecka.

Det man ska tänka på är att 1 m3 sand väger ca1500-2000kg beroende på hur torr den är! Ska man fylla på sand och ha så mycket att man kan kratta bort skit under hela året så måste man fylla på ca 10-15cm. Det gör att man behöver bära in  150-300kg sand /kvadratmeter hönshusgolv... Tungt  :P

Har man ett litet hönshus så kan man ju orka göra det men har man ett större så är det tveksamt...

Kattsand fungerar inte utan det behöver vara relativt finkornig natursand.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
simon.arvestrand, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser