Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Farliga betar:-S  (läst 1801 gånger)

TeresG

• Västergötland
Farliga betar:-S
« skrivet: 24 feb-14 kl 09:59 »
Hej!
har ett stort bekymmer! Har ett Linderödspar som har fått 3 kullar tillsammans. Galten är 3 år och jättesnäll, mot oss!
Suggan och han går inte tillsammans hela tiden då jag vill ha koll på när det blir kultingar. Men när jag försöker släppa ihop dom blir galten nyfiken och, som alla grisar, vill ha all mat för sig själv... Och där uppstår problem! Han har betar som sticker ut och har orsakat stora sår på suggan, så nu går de avdelat och jag vågar inte släppa ihop dom.  :'(
Vad gör man? Brukar man ta bort betarna på en galt eller är det bara att byta mot en ung galt. För utan att vara elak försöker han även buffa på oss för att få mat, och jag vill inte ha en sådan bete i benet :-\
Någon annan med samma problem? Hur löste ni det?
Med vänlig hälsning Teres
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Farliga betar:-S
« Svar #1 skrivet: 24 feb-14 kl 10:37 »
Ta ut veterinär som söver galten och så sågar man av betarna med en trådsåg. går jättefort. Betarna är som elefantbetar det är ingen pulpa i dem så det går att kapa av rätt rejält.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

TeresG

• Västergötland
SV: Farliga betar:-S
« Svar #2 skrivet: 26 feb-14 kl 14:20 »
Okej! Tack för svaret :D
Hej! Jag heter Teres och bor på en gård utanför Tidaholm, i Västra Götaland tillsammans med mina djur: kaniner,  Svarthöns, Bronskalkoner, Red Bourbon kalkoner hundar (Grand danois, Amstaff/B-C och Smålandstövare), Skruvhornsfår, Linderödsgrisar, iller, samt katter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 2 användare
sayerbýr, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser