Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med färger  (läst 1215 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Hjälp med färger
« skrivet: 22 feb-14 kl 02:04 »
jag är lite förvirrad. en av mina kullar är som följer:

mamman är albino, jag vet inget om henne bakåt. men det ska ha varit albino några led till om jag får tro på uppfödaren. pappan är min egen uppfödning, mamman till honom är rävröd och renrasig bakåt med bara rävröda individer. pappan till honom (alltså farfar) är som sonen (pappan till den aktuella kullen) skulle jag säga. kanske otter beige? kanske vilgul? nåt åt det hållet, jag är helt värdelös på färger.

hur som helst förväntade jag mig en viltfägad kull, typ nån grå/brun pälsfärg. det blev helsvart och helblå. vad finns bakåt då? eller är det helt omöjligt och blev hon tjuvparad med någon annan hane ur min besättning (vilket i sin tur vore helt omöjligt för hon bor inte granne med hanar)?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gille

• -
SV: Hjälp med färger
« Svar #1 skrivet: 22 feb-14 kl 08:43 »
Har du bild på hanen?
Kaninuppfödare och pelargontant.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 22 feb-14 kl 10:49 »
jag kan ta en bild nu nästa gång jag går ut. har du nån teori?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 22 feb-14 kl 13:15 »
ok, 2 spontana bilder tagna på verkstadsbänken  :-[ den ena med blixt, där ser han rödare ut än vad han är, den andre tagen utan blixt. han är vit på magen. det här är alltså pappan till den aktuella kullen, hans pappa bor i en annan besättning numera och jag har inte någon bild kvar på honom tyvärr.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 22 feb-14 kl 13:46 »
Du vet altså inte vad som är bakom den vita? Det troliga är att den inte är gul eller vilt under det vita, och att pappan bär enfärgat. Hur många blev det o hur gamla är de?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 22 feb-14 kl 13:56 »
de har precis börjat få päls, 5 ungar. nej, jag vet inte vad som finns bakom den vita, men det ska vara albino som sagt. jag köpte henne som och för det iaf. och vem har vad under den vita? mamman? förklarar så att en färgidiot som mig förstår är du snäll, för jag kan inte det där riktigt.

Gille

• -
« Svar #6 skrivet: 22 feb-14 kl 14:50 »
Jo en albino har två anlag för albino som gör att all färg tas bort. Men anlagen finns där! Som att lägga ett vitt papper över ett block med färgade papper. Det är bara när kaniner har TVÅ sådan anlag som de blir albino.

Så ungarna har inte ljusare magar, utan är helfärgade? Vill du ordna bild på dem också, om någon dag?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 22 feb-14 kl 15:05 »
det ser ut som om de inte har vita magar nån av dem. jag ordnar bild så fort de börjat kravla omkring. men om vi utgår ifrån att enbart pappan till kullen har nåt lustigt bakåt, för det är jag lite lur på. vilka färger kan då finnas bakåt hos honom?

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 22 feb-14 kl 15:31 »
Enfärgat o blå, om ungarna är svart o blå.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #9 skrivet: 22 feb-14 kl 15:33 »
oki. kan man få blå genom att para en svart kanin med en annan färg (än blå), där det bara finns just den färgen bakåt?

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 22 feb-14 kl 15:46 »
Samma som med albino, kaninen måste ha TVÅ anlag för blå. Svart utan anlag + blå ger bara svarta ungar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #11 skrivet: 22 feb-14 kl 15:52 »
ok, ändras något om ungarna har vita magar?

Gille

• -
« Svar #12 skrivet: 22 feb-14 kl 16:17 »
Då är de viltfärgade.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #13 skrivet: 22 feb-14 kl 16:43 »
oO *förvirrad* ok, då ska jag kika på magarna nästa gång jag är ute. vore ju lättast om de hade haft vita magar.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 22 feb-14 kl 23:19 »
nope, inga vita magar såklart.  >:( känner mig blåst faktiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare (1 dolda)
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser