Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elnät på 112 cm - rävsäkert?  (läst 5087 gånger)

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
Elnät på 112 cm - rävsäkert?
« skrivet: 16 feb-14 kl 08:39 »
Vi ska bygga ett mobilt hönshus och ha i sommar, men det högsta elnätet jag hittat är på 112 cm. Räcker det verkligen för att vara rävsäkert? Det känns som att en räv kan hoppa högre än så...

Någon som vet vart man kan köpa högre elnät, eller har andra tips på hur man kan rävsäkra en flyttbar rastgård för höns?
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Elnät på 112 cm - rävsäkert?
« Svar #1 skrivet: 16 feb-14 kl 13:50 »
Vi har haft flyttbara elnät för våra gäss, ankor, kalkoner, höns & pärlhöns i nästan 1 år innan det permanenta staketet var klart. Vi har räv runt omkring vårat och den har aldrig försökt sig på att ta sig över eller igenom elnätet. Tänk bara på att du måste ha en tillräckligt stor näthage för att inte hönsen ska lockas att flyga ut.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

MagnusL

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 feb-14 kl 20:28 »
Säger samma sak, säkert rovdjurssäkert men inte hönssäkert :)
Vi har kaniner i hägn med sådant och det har funkat super. Innan tappade vi ett 20tal kaniner (mest till iller dock).
Räven går 150m bort men aldrig mot stängslet.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 feb-14 kl 20:41 »
Elnäten fungerar, jag har sett dem i funktion. Ett 50m nät blir en kvadrat på 12,5 x 12,5 meter (156 kvm). Lämpligt att ha minst två nät, ett som t ex gässen går ifrån och ett nytt som de får gå in till. Sedan är det bara att flytta det första igen .. ganska praktiskt och som sagt, hönsen lär inte stanna hemma länge. De är lika egensinniga som katten.

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 19 feb-14 kl 14:27 »
-Jag har haft elnät till hönsen i snart tio år nu och det funkar bra. Höns är inte så speciellt smarta och därför går det att lära dom att stanna innanför nätet om du gör såhär: Gör en liten elnätsfålla först och täck den med vanligt bärnät så att dom inte kan flyga över. Efter en vecka eller två så tar du bort bärnätet och kollar om dom stannar. Är allt lugnt så utökar du hagen till full storlek, utan nät över. Då fattar dom inte att dom kan flyga ut. Höns har i allmänhet lätt att lära sig en sak, men inte att sedan lära om. Viktigt att se till att det inte går att krypa under, fyll igen groparna om det finns några gropar. En gång i månaden brukar jag lossa på det på kvällen när hönsen gått in och klippa gräset runt om.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #5 skrivet: 22 feb-14 kl 14:50 »
Tusen tack för alla jättefina svar! Ska bli kul att testa i sommar!
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

sunnemarkus

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 02 mar-14 kl 20:28 »
Vart köper man sådant här nät? Är ute efter ett prisvärt nät, dvs. det behöver inte vara det billigaste om det är bäst...
Men är alla likvärdiga så går jag på pris  ;D

Sedan så undrar jag vad ni använder för aggregat?

Thompa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 02 mar-14 kl 20:43 »
Elnät fungerar med rätt apparat. Notera rätt apparat med tillit och den fjong som behövs.

Jag köpte mina nät  hos Högbergs, men köp inte deras elaggregat om räven skall hållas borta.
Artikel #524.

Du behöver ett Foga 5000 aggregat. Det klarar att driva upp till 4 nät också. Köp det bara inte hos lantbutiken om du behöver det nu, skall du ha det om 8-10 veckor så har man tid att vänta.

Ett nät är 50 meter långt. Det blir 12,5 x 12,5 meter med ett nät i kvadrant. Ca 156 kvm. Räcker ytan är två nät praktiskt att ha. Att sätta upp ett nytt vid flytt och schasa in djuren där för att sedan plocka ihop det första för ny användning nästa flytt. Värt varenda krona!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 13 mar-14 kl 09:26 »
En viktig sak att tänka på är att elnäten måste vara ordentligt sträckta och att man bör undvika smala hörn. Detta för att djur inte ska kunna trassla in sig och fastna och gå en plågsam död till mötes  :(

När vi använder näten med el så brukar vi slå ner extra trästolpar i hörnen alternativt sträcklinor så att näten blir riktigt sträckta. Djur kan inte trassla in sig och fastna i välsträckta nät  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Heidruna

• Norge
« Svar #9 skrivet: 29 dec-14 kl 21:31 »
Holder hønene seg innenfor gjerdet om man vingeklipper dem? :)  Jeg har også tittet på el-nett, siden naboer har hunder og katter som jeg ikke vil skal komme inn til mine høns, og jeg vil ha et gjerde jeg kan flytte rundt i hagen

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
M Sadeghi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser