Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalk i hönshus  (läst 11062 gånger)

JonasD

• Värmland
Kalk i hönshus
« skrivet: 09 feb-14 kl 09:32 »
Vilken sorts kalk ska man använda i hönshus?  I reden o ströt. Brukar ni blanda färg o kalk själva el finns det att köpa färdigblandad färg med kalk?

Professor Balthazar

• Gäst
SV: Kalk i hönshus
« Svar #1 skrivet: 09 feb-14 kl 09:57 »
Har du inte använt kalk tidigare så är mitt råd att inte börja alls. Kalk ger vanligtvis en matt porös yta som bara ser vitt och fint ut för ögat.
Vill man ha kvalsterkoll och bra ytor i hönshuset är plastfärg att föredra. Det är lättare att hålla rent och betydligt bättre mot kvalster.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 09 feb-14 kl 14:28 »
Men hur bra håller plastfärg i en så utsatt miljö som ett hönshus? 
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 feb-14 kl 15:33 »
Det "håller" längre än kalk i alla fall om vi bara tar upp livslängd. Du kan torka av väggarna med Virkon S lösning och du har garanterat inga platser för t ex kvalster. Kalk är bara en gammal kvarleva från förr. Idag handlar det mycket om att hålla rent och då är kalk definitivt inte underhållsfritt.
Alla här som handlar med djur tar risker med att få in parasiter. Man borde vara noggrann och ha dem i karantän tills man vet säkert. Men hur många gör det? Blir det problem har man ställt till med det själv och då är sanering viktigt. Alla djur dras med parasiter och höns är definitivt inget undantag.

Här är t ex någon som kommit till samma insikt.
http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/kvalster.htm

JonasD

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 09 feb-14 kl 16:29 »
Okej, då får det nog bli plastfärg då. Har köpt en barack som jag ska göra iordning så jag har aldrig haft höns förr. Men behöver man inte ha kalk i strö o redena heller?

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 feb-14 kl 16:41 »
De flesta målar sina reden i samma färg. Många har plastmatta på golvet för att kunna spola/tvätta med högtryckstvätt.
Själv bygger jag reden i formplywood med plastinlägg och matta. Plast och matta går att tvätta rent, resten torkas rent med lösning.
Läs i trådarna om hönshusbyggen mm, det finns trådar om olika reden också.
Tänk innovativt och nytt, lättjobbat, lätt att hålla rent, ventilationen är viktig. Läs om detta i trådarna, några har skrivit bra saker.

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #6 skrivet: 09 feb-14 kl 16:45 »
Mitt hönshus har innerväggar av spontade bräder. Jag tror det får bli kalk där, tror inte det kan funka med vanlig färg med alla springor och skrymslen där, tyvärr. Jag hoppas på att kalken kan ge en något försämrad livsmiljö för alla småkryp som kommer att tycka det är perfekta bostäder där...

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 feb-14 kl 17:32 »
Så såg hönshusen och uthusen ut i århundraden, man målade granklyvsida (panel) med Falu rött på utsidan och kalkade insidan. Men i nya bodar, friggebodar, isolerade bodar, isolerade uthus, isolerade hönshus använder man annat material. Man kan fortfarande ha Falu rödfärgad panel som ofta är linoljeförstärkt på utsidan men på insidan är förutsättningarna lite annorlunda.
Man har vindpapp, isolering, regelverk, diffusionsspärr och innervägg. Innerväggen kan man tapetsera med kuckeliku tapet om man nu vill. Men hygienfaktorerna är viktigare nu än förr. Idag accepterar ingen kvalster eller parasiter bland sina fjäderfän. Med dagens byggteknik bygger man automatisk lite tätare och man bygger för sanering. Det täta bygget får man kompensera för med god och tidsenlig ventilation.
Hönsens spillning avger ammoniak och många höns kan producera mycket koldioxid. Båda gaserna tyngre än luft och ansamlas vid golvet. Detta måste vädras ut på något bra sätt utan att det uppfattas som drag då fjäderfän är känsliga för just drag. Allt detta är som viktigast vintertid då hönsen vistas inne större delen av dygnet och temperaturskillnaden, kondensproblem mm blir värre på vintern med värme inne och kyla ute.
Jag anser att allt hänger ihop. Man kan inte välja antingen eller, man måste ta hela paketet för hönsens hälsa och tänk också på din egen hälsa.
Att mocka ett hönshus som inte städats så bra under vintern är sanslöst dammig, luktar ammoniak, luktar skunk och man måste hat skyddsmask och skyddsglasögon. Det kan vara det värsta stället man kan mocka på.
Efter mockningen måste man kunna tvätta rent. Då räknas bara plastmatta och målade väggar som kan torkas av med Virkon lösning.
« Senast ändrad: 09 feb-14 kl 17:38 av Professor Balthazar »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 09 feb-14 kl 20:08 »
En petitess, men ammoniakgas är lättare än luft. Den avges från golvnivån, där gödseln finns.

Sedan är gaser så lättrörliga om det är djur som springer av och an så blandas gaserna om. Därför tvivlar jag på att det i praktiken är någon koncentrationsskillnad mellan golvnivå och uppåt.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 10 feb-14 kl 11:14 »
Vilken sorts kalk ska man använda i hönshus?  I reden o ströt. Brukar ni blanda färg o kalk själva el finns det att köpa färdigblandad färg med kalk?

Jag använder släckt kalk som jag blandar med vatten som jag målar väggarna med. Har man tillräckligt tjock blandning håller det bra. Jag målar om vartannat år ungefär. Kvalster och ohyra gillar inte kalk. Jag strör även med torr kalk i hönsgården och under ströt. Jag krossar även vitlök i vattnet, ohyra gillar inte smaken av vitlök. Helt utan ohyra blir man inte hur man än gör det är en evig kamp.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 10 feb-14 kl 12:04 »
Mitt hönshus har innerväggar av spontade bräder. Jag tror det får bli kalk där, tror inte det kan funka med vanlig färg med alla springor och skrymslen där, tyvärr. Jag hoppas på att kalken kan ge en något försämrad livsmiljö för alla småkryp som kommer att tycka det är perfekta bostäder där...
Då fungerar nog kalk bra.
"Kalkmjölk
Kalkmjölk används som en nyberedd 40 procentig lösning (40 kg släckt kalk [Ca(OH)2] tillsätts 100 liter vatten under grundlig omrörning).
Verkningsspektrum: bakterier i vegetativ form (ej alla mykobakterier), virus"
Kaninuppfödare och pelargontant.

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 feb-14 kl 12:48 »
Mina gäss fick små svarta besökare så då tömde jag ut deras bur som består av lite brädor och någon gammal kalkad vägg. Först tvättade jag med såpa  och lät detta torka, sen tog jag sonens lilla spade och slog torrt kalk på väggarna (där jag kunde se att det var skitigt efter gässen).

Sen hällde jag ut lite kalk på golvet och täckte med strö. Dom små svarta försvann, så såpa och kalk löste problemet för min del.

Teknisk kalk heter det man köper på lokalföreningen, prisvärt men svider lite o nosen när man dammar runt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 10 feb-14 kl 15:24 »
Man kan alltid måla över skiten med något vitt (typ kalk) och det ser bra ut. Det som står i Handboken om att kalka hönshus är oansvarligt med dagens kunskap om hygienfaktorer. Kalk är matt och poröst och drar till sig damm ganska bra. Att parasiter/kvalster inte kan vistas i kalkade hönshus är en stor myt, det är i dessa hönshus de trivs som bäst. Så har det sett ut och parasiterna frodas precis som förr. Att bara kalka en gång om året är förkastligt.
Att lura någon att börja kalka när det inte kalkats tidigare känns därför fel. Den som målar med primer, sedan halvblank-blank färg två gånger (rollar) har en blank yta att enkelt hålla ren som GARANTERAT inget fäster på. Man kan torka av väggar så ofta man önskar och hålla mycket mycket bättre hygien i hönshuset än när man låst sig till gammal kalkning.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 10 feb-14 kl 21:21 »
Kalkmjölken fungerar nog mot kvalster någon/några veckor, så länge som det är kalciumhydroxid kvar i beläggningen, tack vare höga pH-värden. Men med tiden blir det kalciumkarbonat utav den, och då torde det inte vara mer verksamt än ex.vis marmor.

Jag vet inte hur lång tid denna omvandling tar, men tror det handlar om veckor.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #14 skrivet: 12 feb-14 kl 17:03 »

Vi kalkade också alla ytor när vi byggde och extra mkt i hörnen och reden. Har inte sett några kvalster än men färgen åker av rätt fort och går ju inte att torka av med blöt trasa som man skulle vilja. Sen tvättar vi sittpinnen med varmt såpavatten regelbundet så kalken där åkte av för länge sen. Sen dammar färgen mkt tycker jag. Golven målade vi direkt på spånskivorna med tre lager plastig golvfärg, mkt i hörnen, har funkat bra, lätt att moppa av.

Ett tips är att täta alla skrymslen mellan brädorna eller osb-skivorna med fog och sen måla allt med en bra avtorkningsbar färg.

Tror vi kommer måla om hela insidan med plastig färg nån dag, sån man har i grovkök kanske kan funka?
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 feb-14 kl 17:33 »
Det finns färger som uppfyller EU's "leksaksdirektivet".

http://beckers.resolutmrm.com/3B2_ROOT/3B2MMS/Company/Beckers/media/G2Instance/PDF/G2In_12_0315_16.pdf

Limmar du fogarna med remsa och spacklar med våtrumspackel 1 gång i stora sprickor och efter det med latex spackel för finish får du bra väggar som inte spricker upp igen.

Grunda och måla två gånger och det enda underhåll du behöver göra på väggarna är att torka av med mopp och dammet som fastnat släpper snällt.

Underhållsfritt!

Golvet och ca 1-2 dm upp är förstås ett annat problem. Plastmatta (upp 1-2 dm på väggen) och någon typ av avlopp löser också många problem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser