Vi måste ju kunna lämna rekommendationer på billigare traktorer än 4wd+lastare+90-tal. Även om de är mycket bättre än andra så tycker jag att familjen X som flyttar ut på landet som kanske har 20 000 - 40 000 att köpa traktor för måste kunna få en rekommendation.
Väldans långa inlägg det blir när jag får skriva om traktorer...Vilken traktor ska man välja?Först - se om det går att leja in arbetet. Vill man egentligen bara att någon syssla ska bli gjord så kanske bönder/maskinstationer i närheten kan åta sig det. Bor man så till att det kanske inte går att ordna bra (bara sura bönder runt omkring, som inte går att mjuka upp?) får man titta på att köpa eget.
Allmänt tycker jag att traktorer i de här nedre prisklasserna ska köpas direkt av andra personer/gårdsföretag. Det relativa påslaget hos stora maskinhandlare för 60-talstraktorer är rätt stort.
Att äga en traktor är inte som att äga en modern bil där man knappt tittar under motorhuven och inte knappt behöver kunna något mer än ordningen på pedalerna.
För att bilda er en uppfattning om vad det är för traktor länkar jag in sökningar till Googles bildsökning.
Tar några scenarier här:
"Villa på landet"Litet potatisland (sånt säkert sanna alternativare sköter mer förhand om de vill slita för att må gott i själen), köra runt lite ved, snöskottning på vintern. Ungefär så har en granne till föräldrarna och han hade från början en Volvo
T22 och
T24 (bensin/fotogenare). Han bytte till en
BM 36:a (diesel) med lastare, dvs. litet snäpp större men inte modernare. Även en annan bekant har i årtionden klarat av lite större potatisland, snöskottning med frontblad och köra ved på pallar i baklyften med en
BM 35:a eller 36:a (de är typ samma traktor).
Reservdelstillgången på dessa är väl sedan länge på väg tillbaka. Tidigare nämnda OIE och traktorskrotar kan nog ändå få fram det som behövs. Traktorn är inte modern nog för att vara bra att köra en hel höskörd med, inte köra ensilagebalar i fronten heller. Men ska man mest putta och dra lite så ska man inte förringa dem. Diesel och väger mer än en
grålle så det går att få dragkraft. Det är inte en traktor att växa i för en verksamhet så man får akta sig för de som vill ha lite för mycket för traktorn. Skulle säga att 10k för någon normal och som mest 20k om det är bättre skick med lastare (man får nog inte helhydraulisk). Av de som bjuds ut verkar många (relativt andra gamla modeller) blivit utrustade med frontsnöblad och snökedjor. Är det just att köra av snön på en mindre väg så hittar man inget bättre till samma pris. Dessa traktorer byggdes innan det blev lagkrav på skyddsram, så för säkerhetens skull är det ett plus eller ett krav om man så vill att hitta en med godkänd skyddsram (ev. inklädd till hytt). Brukar sitta någon skylt på den om det.
Liten hästgård, minimikravenFarsan hade några travhästar när jag var liten och 4 ha vall att ta hö på. Det här var tiden före man körde hösilage och ojade sig över att inte hitta det perfekta analyserade fodret. Som traktor hade vi en
BM Victor. Det är en 2-cylindrig diesel som inte var nydanande när den kom 1955 (bakdelen var i princip samma som T21 som kom 1946) och när den gick ur tiden 1961 var den hopplöst omodern egentligen (vår är från just det året, därav röd BM). Att jag skriver sådant här negativt är för att i efterhand så räckte den inte till helt ut. Om vi för hästgården räknar bort omläggning av vall (sådant som inte görs varje år lejs in först) så var den inte så väl lämpad till hårdpressen (används inte till den). När det togs hö till hästarna så var det inlejt en som slåttrade och använde vår hårdpress hos oss. Jag har senare, lite mer för nöjes skull, använt en buren slåtterbalk till traktorn vilket den klarar av rätt bra. Pressen har jag också kopplat men av flera anledningar så är det bara en nödlösning.
Så hästgården som ska slå, vända, stränga och pressa höet så är lägsta nivån en traktor med hög/låg-växellåda (för extra antal växlar) och kraftuttagskoppling som inte är beroende av drivhjulskopplingen. Kan vara tillbehör på vissa av modellerna jag listar:
BM-Volvo Boxer (och
T600),
Buster 400 (ej 320),
430, Massey Ferguson (MF)
135 samt
165,
168,
175,
178 (snarlika traktorer). Märken som jag är mindre bekanta med som kanske är rätt storlek/har rätt utrustning: Ford
3000 -
5000, John Deere
920,
1020,
1120,
2020,
2120.
Sådana här är minimikraven, ju mer pengar man lägger på desto bättre komfort får man. Finns ingen övre gräns prismässigt, har en på jobbet som flyttat ut på landet där de har några hästar, han gick och beställde en sprillans ny
Valtra A83 förra året för han ville ha det modernt och nytt för att lita på.
Storleksmässigt ska man nog inte gå upp på 6-cylindriga modeller eller 4wd av tidigare årgångar (om man inte läst specifikationen). Viktiga är att undvika "klumpiga" traktorer. Många tidiga 4wd traktorerna har framaxlar som inte medger någon snävare svängradie. Ska man använda detta i något trångt utrymme, speciellt med lastare, blir det jobbigt. Ett exempel är
Fiat 880 DT. På
blocket finns just nu några sådana (utan lastare) som ser ut att vara i gott skick för runt 60 000 + moms. Men den svängradie är lite mer än vad Valmet/Valtra hållit sin
8000- och senare
T-serien på i 20 år. Det är en sexcylindrig traktor för riktiga jordbruk, inte hästgårdar.
Källor på detta är
www.konedata.net samt att
www.tractordata.com också är en sajt att hitta datauppgifter på.
Större moderna hästgårdDet som inte lejs (tanken var väl att hålla på med hästar, inte jordbruk?) sköts med 4wd traktor och lastare för att enkelt hantera ensilagebalar, 80-talet och framåt. Modeller jag är väldigt bekanta med här är 4WD
Valmet 505,
605,
705 och
805. Bra vändradie och rätt så modern. Dock är de väldigt eftertraktade (eftersom det inte är någon ovanlig udda/knepig modell) så priserna är väldigt höga. Men är det något som man söker i den här åldersklassen som är välkänt och reservdelstillgång finns fortfarande från tillverkaren i hela landet så är det ett säkert kort. Nackdel är dock avsaknad av fram/back-växellåda. Det kom först på efterföljaren,
6000-serien. Men den är ännu fler skogsägare ute efter på begagnatmarknaden så där går inte priset att motivera alls.
Jag tror jag får formulera någon enkel regel:
Gör det dyraste klippet du har råd att göra! Dvs. få tag i ett exemplar i bra pris i så hög budget du kan ha. Jag tror helt klart på moderna maskiner om man har råd. Att köpa någon väldigt gammal traktor fastän man har råd med bättre för att bruka sin lilla täppa enkom för att det är idylliskt är dumt. Hittade ett blogginlägg som slår hål på idyllen och hur det görs idag:
http://harshult.wordpress.com/2012/07/30/holass-idyll-eller-mest-slit/