Många är vi stackare som inte har ett växthus. Inte heller finns en södervägg. Jag började mitt tomatodlande i fönstret eftersom tomaterna jag försökte odla på ett fält aldrig mognade.
Eftersom jag nitiskt väger min skörd så kan jag tala om att två plantor Vilma förra året gav 8 hg tomater. Hela 104 stycken ganska små tomater, men ack så goda (då hade jag otur att få in spinn med köpta jordgubbsplantor så det är möjligt att skörden skulle blivit större annars).
Vilma är en sort som blir låg vilket gör att man kan sätta upp en hylla mitt i fönstret och på det sättet få 2 rader. I mitt lite bredare köksfönster skulle jag nog kunna få in 10 plantor. 4 kg tomater!
Man skulle ju även kunna tänka sig att odla någon högre busktomat eller någon av de höga sorterna som inte blir så höga. Finns de som ska hålla sig runt 1,5 m.
Tomaterna är ju även så fiffiga och tåliga så att man kan toppa, gallra eller ha dem flerstammiga.
Farbror Grön har en underbar blogg man kan titta på och bli hungrig av. Här lite om hans tomatodling i fönster:
http://farbrorgron.blogspot.se/p/fonserodling.html