Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ingen bra plats att odla tomat? Ett tips!  (läst 2140 gånger)

vicky-g

• Västmanland
Ingen bra plats att odla tomat? Ett tips!
« skrivet: 03 feb-14 kl 16:15 »
Många är vi stackare som inte har ett växthus. Inte heller finns en södervägg. Jag började mitt tomatodlande i fönstret eftersom tomaterna jag försökte odla på ett fält aldrig mognade.

Eftersom jag nitiskt väger min skörd så kan jag tala om att två plantor Vilma förra året gav 8 hg tomater. Hela 104 stycken ganska små tomater, men ack så goda (då hade jag otur att få in spinn med köpta jordgubbsplantor så det är möjligt att skörden skulle blivit större annars).
Vilma är en sort som blir låg vilket gör att man kan sätta upp en hylla mitt i fönstret och på det sättet få 2 rader. I mitt lite bredare köksfönster skulle jag nog kunna få in 10 plantor. 4 kg tomater!

Man skulle ju även kunna tänka sig att odla någon högre busktomat eller någon av de höga sorterna som inte blir så höga. Finns de som ska hålla sig runt 1,5 m.
Tomaterna är ju även så fiffiga och tåliga så att man kan toppa, gallra eller ha dem flerstammiga.

Farbror Grön har en underbar blogg man kan titta på och bli hungrig av. Här lite om hans tomatodling i fönster:

http://farbrorgron.blogspot.se/p/fonserodling.html

ekonomisanering

SV: Ingen bra plats att odla tomat? Ett tips!
« Svar #1 skrivet: 03 feb-14 kl 20:48 »
Hade också Vilma förra året i fönster, inte spec mkt sol, åt tomater tills jag inte ville se fler:). Men det har jag glömt nu sä den är redan sådd igen

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 2 användare (1 dolda)
Znurre

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser