Hi hi då är jag väl en dagens förståsigpåare...inte vet jag heller mer än det jag testat och lutar mig ledigt mot Milis Ivarssons förståelse för äggoljetempera.
Hon har 40 års erfarenhet i ämnet och följer man recepten med jordpigmenten så har det hon sagt fungerat.
Vissa jordar älskar oljan och håller kvar den där den ska vara i färgen.
Ulf, du som är intresserad av traditionella färger kanske skulle ta en titt på varför det fungerar
Jag målar prover på lumpappsbitar alla tre lager ibland när det är brådis och det suger inte igenom.
Efter en till två veckor är ytan så hård att jag borstar den blank om det är snickerier.
Tänkte också lite på det här med miljö...alkydoljefärg går fet bort som undomarna säger och linoljefärg använder jag
men undviker att spä med balsamterpentin och väljer tillverkare som använder mindre torkmedel.
Målar hellre tunt så tunt att det knappast märks de första lagren...för då ligger ju molekylerna i stort bredvid varandra.
Sen kan det härda på i lugnan ro men sakerna går att använda med försiktighet.
Jag är öppen för att omvärdera både gamla och nya teorier. Apropå det här med att inte kunna använda äggoljetempera utomhus.
Det handlar tydligen en del om att måla vid rätt tidpunkt och välja rätt pigment.
Här ett hus målat med Av Jords äggoljetempera för 20 år sedan, går att beskåda i Stockholm mot Östersjön.
Enligt husinnehavaren har de aldrig målat om.
I april målar vi alla 30 rum på ett hotell i Stockholm och där finns inga torktider på 2 veckor...
Det är det tredje hotellet jag är med om, ett finns i Dalarna och ett i Visby.
Bästa färghälsningar Tintin