Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  alternativa sätt att Bygga bastu  (läst 6022 gånger)

tobiasA

• Gäst
alternativa sätt att Bygga bastu
« skrivet: 06 mar-07 kl 14:54 »
Jag funderar så smått på att bygga en fristående bastu vid torpet.

Efter att ha googlat bastur har jag mest hittat dylika byggda i trä, som små friggebodar o.dyl.

Min ide är istället att bygga i ett alternativt matrial. till exempel ett litet halmhus eller ett torvhus med stampat jordgolv.

är det ngn som har tips och ideer hur man  åstadkommer detta

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
Re:alternativa sätt att Bygga bastu
« Svar #1 skrivet: 08 mar-07 kl 18:59 »
Hur stor ska bastun vara?
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Bo

Snabbt uppvärmd
« Svar #2 skrivet: 09 mar-07 kl 07:01 »
blir den om du bygger en självbärande kupol av kryssfanertrianglar som du täcker med höbalar och som regnskydd kan du ju ha vass om det finns i trakten.

Enda problemet jag ser är en brandsäker genomgång för rökröret.

Skald

• Västergötland
Re:Snabbt uppvärmd
« Svar #3 skrivet: 10 mar-07 kl 00:52 »
Enda problemet jag ser är en brandsäker genomgång för rökröret.

Göra en av trianglarna av rostfri plåt ?

Skald

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 mar-07 kl 01:15 »
Intressant projekt minsann, då jag själv leker en del med tanken..

Eftersom "huset" blir tämligen litet så kan man bygga stommen självbärande utan att vara byggnadsingenjör..

Om pengar finns så skulle jag bygga det i torv.. Helt enkelt köpa torvbalar och lägga pussel av det till lämplig höjd och avsluta med ett lite lutande tak.. Taket skulle jag bygga enlig principen med 10-15 barkade trästammar och lägga stockbakar eller liknande som "innertak", sen en platonmatta, sen ett tunnare lager torv (tex 20-30 cm) som får utveckla en egen äng efterhand :) Inne och ytterväggar skulle jag putsa med kalk, brutet till en schysst gräddig ton..
Fördel - Torv bryts inte ner av fukt..
Nackdel - Torvbalar kostar pengar :/

Samma princip gäller för halmen, avsluta med torvtak..
Fördel - Halm är milsvida billigare än torv..
Nackdel - Halm ruttnar väldigt lätt..

Lite beroende på vad man vill ha ut av sin bastu, hur vedeffektiv den ska vara och så får man ju tänka på innan man börjar bygga..
Själv byggde jag en flyttbar bastu på ca: 10 m2 till ett medeltidlive en gång i tiden..
Gjorde sonika hela väggar av stockbakar och skruvade ihop väggelementen med byggbeslag.. Taket var med byggt av stockbak..
Väl på plats vid evenemangen sattes härket upp, glipor tätades med mossa (mycket mossa blir det) och snart strömmade "kunderna" in :) Betalade kanske 500 kr för bygget, inklusive bensin för att hämta stockbakarna och aggregatet :)
Använder man samma idé med bygger permanent så går det att få det hela tätare, man kan tex bygga med panelen/stockbakarna på in och utsida av stommen och hälla i t.ex. torv för isolering..

Som aggegat skulle jag stenhårt bygga en "kertalämminen" som det heter i finland :)

tobiasA

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 10 mar-07 kl 12:20 »
tack för roliga svar.
Bastun skall vara ca 8m2 tror jag.

kryssfanerstrianglar var en rolig ide, jag har själv funderat på att bygga en liten "glob", kanske med utgångspunkt från en "trunkerad ikoisaeder", dvs "fotboll", http://mathworld.wolfram.com/TruncatedIcosahedron.html
eller någon av de andra platonska kropparna
http://mathworld.wolfram.com/ArchimedeanSolid.html
fördelen är att en sådan konstruktion blir väldigt stabil, som en igloo, ju mer tryck den utsätts för av tex ett tungt fasadmatrial desto stabilare blir den.

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #6 skrivet: 10 mar-07 kl 14:27 »
Gör gärna värmedelen så liten som möjligt. Ju färre den ska rymma desto oftare kommer den att användas. Två till fyra platser brukar vara lagom. Fyra platser borde man få in på under 6m2.

Avkopplingsdelen får gärna vara större, dock. Minst dubbelt så stor som värmedelen. Det är här man umgås.

En mekanisk verkstad borde kunna fixa till billiga metallbeslag så att man skulle kunna bygga stommen för en geodetisk kupol av trä. Frågan är bara vad folk skulle tänka sig betala för dem. Vad skulle du betala? (Frågan är teoretisk än så länge).
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Bo

Avkopplingsdelen
« Svar #7 skrivet: 10 mar-07 kl 16:10 »
- det är väl ute i snödrivorna.

En polygonkupol med rak underkant får man om man utgår från en halv icosidodecahedron och delar upp femhörningarna i trianglar.

Skruva och limma plywoodbitar på kanterna utvändigt så kan man kanske trä bitarna på varandra sedan som ett valv.

Nils

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 mar-07 kl 00:33 »
Tänker bygga bastu i en klyfta mellan berget och en stor sten.
Den blir ca 1,20 m bred längst ut. Längre in blir den bara 1 m bred.
Hur skall det gå till? Kanske får man börja med en sockel av leca-betong!!
som tål vatten. Sedan stående trä? Byggt som en båt, med dörr framtill.
Och kanske ett snedtak över det hela?  

Dela detta:

* Inloggade just nu

653 gäster, 3 användare
Poe, Varmblod90, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser