Hej
Jag skulle vilja starta en tråd om hur man får till en ladugård (för köttdjur) som är så lättskött som möjligt.
Det är inte bara jag som vill ha djur men som även tyvärr insett att man inte kan leva på det (om man inte har möjlighet att spendera flera miljoner för att bli stor)
Därför måste vi har ett "vanligt" jobb som drar in pengar, och djuren får man se som bisyssla/hobby.
Bor man på landet har man förmodligen även långt att pendla morgon och kväll vilket äter tid. Därför är det bra om man kan komma på smarta lösningar som gör att man inte behöver spendera onödigt mycket tid i ladugården dom dagar man jobbar (måndag-fredag för dom flesta av oss)
Det är även bra om man inte behöver anstränga kroppen för mycket dagligen eftersom slitageskador inom lantbruket inte är ovanliga. Med det menar jag att man vill använda maskiner när det går, och bara ta i med kroppen när det verkligen behövs.
Självklart ska man ha koll på sina djur så man upptäcker ev sjukdomar, skador, "översittare" osv. Jag menar inte att man aldrig ska vara i ladugården.
Efter mycket sökande och läsande på internet samt studiebesök på olika gårdar så verkar många tycka att en byggnad med 3 väggar och djupströbädd med skrapgång är bland det enklaste att sköta.
Det dagliga då består i att ställa fram balar på foderbordet med traktorn samt att lägga på ett till lager strö (oftast halm) samt att köra genom skrapgången med skopan. En gång om året gödslar man ut med en "krokodil" under betesperioden.
Har ni andra förslag så kom jättegärna med dom, förklara hur ni har det (gärna med bilder och ritningar) eller hur ni tänker er att den "ultimata" ladugården ser ut.
Mottager också väldigt gärna förslag på hur man strör ut halm. Att köpa en strömaskin som åker räls i taket känns inte aktuellt med tanke på kostnaden i inköp.
Dom tre förslag jag sett och läst om är: Som vanligt är det alltid både fördelar och nacktdelar med det mesta

1. Gå runt bland djuren och strö för hand. (fördel att djuren vänjer sig vid människor, nacktdelarna är att man måste släpa runt på massa halm och att står man mitt bland djuren på djupströbädden är det svårt att komma iväg om någon får för sig att attackera medvetet eller omedvetet)
2. Bygga en balkong/gång ovanför djuren längs väggarna som man går på och slänger ner halmen. (fördel att man inte riskerar att bli knuffad/attackerad av djuren, nacktdel att djuren inte vänjer sig vid människor samt att man fortfarande måste släpa runt på massa halm.
3. Använda en gammal fastgödselspridare, vet inte om en vals räcker ,kanske krävs två, jag kommer tyvärr inte ihåg vad dom hade för vagn dom som gjorde detta. (fördel att man slipper släpa runt på halm och inte riskerar farlig närkontakt med djuren, nacktdel att halmen kanske inte kommer hela vägen in samt att djuren inte vänjer sig vid människor på samma sätt som alt. nr 1. Nacktdel blir även att man säkerligen får trixa en hel del med traktorn för att rikta spridningen)
Ett helt annat alternativ är att använda befintlig ladugårdsbyggnad (befintligt vanligt uppbundet system) Men jag vill helst komma ifrån uppbundet.
Djupströbädd går inte pga takhöjden, och att gödsla ut hela golvet varje dag blir mer jobb än man har tid med. andra förslag på lösdrifter (som fungerar där det är max ca 2,2 meter högt och som inte kräver ombyggnader för hundratusentals kronor) mottages väldigt tacksamt.
Fortsätter man med uppbundet så måste utgödsling installeras. Som det är nu så krävs då 5 skrapor = inte billigt.
får då även hacka upp större hål för dörren mellan foderbordet och logen och hänga upp en balupprullare för utfodringen.
Djurantal som gäller är så jag kan skicka runt 10-15 till slakt per år. Köper in kalvar, dvs har inte dikor/amkor.
Väntar med spänning på alla bra idéer ni har där ute.
Tack på förhand för all hjälp och alla förslag och idéer.