Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmebädd?  (läst 2279 gånger)

Hilde

• Dalarna
Värmebädd?
« skrivet: 14 jan-14 kl 07:13 »
Jag funderar på Värmebädd till hönsen. Hur mycket halm ska det ligga på spånet, eller vad en nu använder för att det ska bli effektivt?
Är det någon som har erfarenhet?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
SV: Värmebädd?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-14 kl 18:15 »
Jag har tyvärr inga goda erfarenheter av permanentbäddar (som jag lärt mig att det heter). Har försökt ha det till häst, men aldrig fått till en bra brinnande bädd som håller värmen och känns torr på ytan.

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 jan-14 kl 18:25 »
Jag har aldrig provat, men jag har odlat grönsaker i varmbänk. Det är ju samma princip, antar jag. Först ett lager halm, sedan ett lager hästdynga blandad med halm -helst 70 cm djup bädd sammanlagt, och så häller man på mycket med varmvatten så att förbränningen kommer igång. Kan tänka mig att hönsen kommer att gräva sig ned en bit, men det gör väl inte så mycket? Flugor kommer säkert att lägga sina ägg i bädden till våren men skulle tro att hönsen käkar upp fluglarverna innan dom hinner kläckas.

Hilde

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 14 jan-14 kl 21:56 »
Jag tänkte lite så här: http://bondjantan.blogspot.se/p/gladjehuset.html?m=1
Hon kör dock bara på spån men lyckas få till en förbränning ändå.
Jag vill alltså inte köra med Värmebädd stuket som i låda men då är frågan hur en ska få till en bra förbränning.
Nja, jag börjar bli skeptisk men kanske ska göra ett tappert försök i alla fall.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 14 jan-14 kl 22:23 »
Höns och gris-skit är kall, dvs det  blir inte mycket värme då den förbränns. Ko, get och får ger ganska bra värme men hästskit är bäst. Än om man blandar den med spån ger den ifrån sig värme, men halm som förbränns tillsammans med skit ger också värme. Ett halmlager underst isolerar bra. Om jag gjorde en varmbädd till hönsen så skulle jag nog lägga ett lager torv eller spån överst som dom kan sprätta i.

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser