Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det många som lever utan "traditionell" dusch?  (läst 9922 gånger)

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Är det många som lever utan "traditionell" dusch?
« Svar #20 skrivet: 23 jan-14 kl 07:55 »
bara för att tråden är så kul, ska jag berätta om mina erfarenheter utan dusch (själv har vi dock dusch och bad....)
bodde i en lägenhet i tyskland i ett annat liv (för länge sen) och  hade ingen dusch. så det var just att tvätta sig i en balja i köket. det gick faktiskt bra. jag bodde i nästan ett år där och inte gick det åt många liter. risken att man blev tvångsintagen fanns tyvärr inte. ;) obs att det var i stan!! undrar om det kanske finns det  sådana lägenheter ff på sina håll??

i ryssland på ett kollektiv nära andreapol där jag hälsade på i 2 veckor - vet inte om de finns ff - hade de en mycket fiffig lösning som jag bara kan rekommendera om man inte vill ha rör och elände. de hade en banja, ett slags rysk bastu, man hade ett rum där man eldade och svettades och ett rum där det fanns vatten tunnor och OBS ett hål i golvet som avlopp. så det var bara att värma sig och sedan hällde man över vatten och gnuggade sig. det var banja typ en gång i veckan. det var rätt mycket jobb där att skaffa fram vattnet eftersom de bara hade en kallkälla och man fick köra upp vattnet därifrån till bastun. män och kvinnor badade för sig (ryssland).

men seriöst en liten bastu (i synnerhet om man bo vid sjö eller vattendarg) är snabbt byggt och rent blir man.

Solsidans gumma

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 10 maj-14 kl 17:28 »
Det gjorde jag och min son i åtta år. Vi duschade i idrotten och på jobbet. Inget avlopp från början heller och inget rinnande vatten. Det var mest behov för att bada hemma om jag var sjuk och då hade jag en balja som jag fick ner ändan i ,fötterna utanför. Sedan skiftade jag kroppsdel alltså stod på knä i baljan samt tvättade håret .Värmde vatten som hämtats ur brunnen på spisen. Öste med en skopa. Men vad härliga " bad ". Täckte badområdet med gamla tidningar. Vi hade också en bäck som kunde nyttjas när det inte var för kallt. Jag kan sakna den tiden... ::)

Jansdotter

• Småland
« Svar #22 skrivet: 10 maj-14 kl 18:37 »
Inte utan att man blir lite imponerad när man läser den här tråden! Vi har  dåligt tryck i vår dusch, och det gnäller vi om...
Hur som helst så har jag en kompis som för 20 år sedan bodde i en lägenhet mitt i innerstaden i Stockholm utan dusch! Det tyckte jag var ganska extremt! De hade en lite toalett, och där hade de en duschslang med snabbkoppling som de klickade på handfatskranen, och sedan satt de i något slags balja som de sedan tömde i toaletten, något mödosamt så klart, eftersom den där baljan blev tung av vattnet! Men det gick ju!

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #23 skrivet: 12 maj-14 kl 09:05 »
Jag har en kompis och hennes första lägenhet var i gamla stan hon hade inte ens toa inne utan det var torr dass på vinden och det var inte på stenåldern
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 4 användare (1 dolda)
Lars - Magnus, Bokohammare, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser