Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Råd om jordfräs  (läst 14312 gånger)

sundsdal

• Södermanland
Råd om jordfräs
« skrivet: 12 jan-14 kl 14:43 »
Behöver en jordfräs. Har inte ägt eller kört en tidigare så jag har inget att jämföra med.

Finnes en obrukad hage med lera. Leran tenderar att bli som cement (så känns det).

Behöver hjälp/förslag på maskin med:
Märke: tex något "känt" så det finns reservdelar.
Vikt på maskin:
Hästkrafter:
Bredd på maskin:
/ tack
OM JAG FICK LEVA ETT LIV TILL....Om jag fick leva ett liv till, då skulle jag göra flera misstag nästa gång.Jag skulle vilja koppla av mera och vara mjukare.Jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan,Jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt...............................

Broberg

• Gäst
SV: Råd om jordfräs
« Svar #1 skrivet: 12 jan-14 kl 14:51 »
Budget?
Storlek på ytan, som ska bearbetas?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 12 jan-14 kl 15:19 »
Ytterligare följdfrågor: Är du ute efter att köpa en fabriksny eller en begagnad jordfräs? Räknar du med att reparera det som eventuellt går sönder själv eller måste du anlita verkstad för allt som händer?

Beträffande olika märken så anser jag att det är mer viktigt att motorn är av ett känt märke (t ex B&S eller Tecumseh) som det finns gott om erfarenheter av än att resten av maskinen är det.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 12 jan-14 kl 16:01 »
Den svåra biten är att lära sig odla lerjord. Den förhållandevis lätta biten är att skaffa en fräs och damma på. Är du så säker på att den där leran mår bra av att fräsas? De flesta lerjordar mår bäst av att inte fräsas eller bara fräsas när man bryter upp gräsmark för att göra odlingsland. Blir den som cement ganska snabbt efter att den blivit bearbetad så är den troligen dåligt dränerad. Då får du se upp extra mycket.

sundsdal

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 12 jan-14 kl 16:55 »
Ska försöka svar.
Hagen ligger på en sandås och den är dränerad.  Däremot är det lera första metern.
Har odlat tidigare i hagen men det var några år sedan.
Vill börja med en yta på ca 50 * 50.
Vill helst hitta en begagnad men bra/lämplig maskin.
Budget ca 5000 kr
OM JAG FICK LEVA ETT LIV TILL....Om jag fick leva ett liv till, då skulle jag göra flera misstag nästa gång.Jag skulle vilja koppla av mera och vara mjukare.Jag skulle vilja vara dummare än jag varit på den här resan,Jag skulle vilja ta saker och ting mindre allvarligt...............................

sundsdal

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 12 jan-14 kl 16:59 »
Jag kan meka själv. Borde klara det mesta på en maskin.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 12 jan-14 kl 17:16 »
Hagen ligger på en sandås och den är dränerad.  Däremot är det lera första metern.

Då är dräneringen OK. Men jorden har troligen strukturproblem, så du bör vara försiktig med att fräsa, särskilt innan du kommit underfund med den. Fräsning bara när jorden reder sig förstås. Inblandning av organiskt material kan vara önskvärt. Fräsning för att ta upp land funkar nog. Fräsning varje år och kanske både vår och höst är en annan sak. Kan bli för mycket. Beror på.

50*50 är mycket, åtminstone till husbehov och åtminstone till att börja med. Börja med t.ex. 100 m2 är mitt förslag och pröva dig fram. Överväg att odla i långsträckta bäddar snarare än en enda stor yta.

Även att fräsa upp 100 m2 ställer en del krav på en fräs. Och ska du odla upp 50*50 med en fräs för 5000 kr så skulle jag kanske föreslå en gammal riktigt stor fräs/tvåhjulstraktor, om du kan få tag på en fungerande. Dock kan det vara problem med reservdelar.

Annars låter 2500 m2 på lerjord mer som jordbrukstraktor med plog och harv. Dock kostar det mycket mera, normalt sett. Å andra sidan, det gör nog en bra fräs också, om den inte är mycket gammal.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #7 skrivet: 12 jan-14 kl 17:25 »
Ska du köpa ny fräs så är nog den här bland det billigaste du kan komma undan med om du ska få det att fungera:
http://www.husqvarna.com/se/products/cultivators/tr-430/

En kompis hade en sån och den var OK. Han odlade några 100 m2 på lerjord. Fräsen räcker nog till för att odla 1000 m2 också om man ligger i. Mer vet jag inte.

Här är en variant som även kan rotera knivvalsen bakåt, vilket underlättar djupfräsning. Kostar 2000 kr extra:
http://www.husqvarna.com/se/products/cultivators/tr-430-dual/

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 12 jan-14 kl 17:46 »
Jag har en tr 430 dual, som det länkades till ovan. Har haft den några år. Tröttnade på en liten jordfräs som mest hoppade runt uppe på grässvålen. Denna kan man köra med en hand, när man kör rakt fram, och gå vid sidan.

Mycket trevlig maskin, och kraftfull nog för att fräsa upp en gammal grässvål utan problem. Enda som har hänt med den är att jag fått skarva lite på gasvajern, den gick av. Och så har jag kört av en massa brytpinnar, bor ju i Småland. Kör med billiga m6 skruvar nu.

Ganska smal arbetsbredd, 430 mm, och inte så stort fräsdjup, max 150 mm. Går att köra mellan rader om man vill, medan man odlar. Smidigt att kupa sedan, eller för att vända ner gräsklipp på våren, efter sådd. Går att ställa in fräsdjupet bra, så man kan smidigt fräsa bara ett par cm, om man vill. Perfekt för att göra såbäddar på våren.

sundsdal

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 jan-14 kl 17:58 »
Tack. 430 verkar vara en bra maskin. Måste nog läsa på lite och gräva djupare i fickorna :)
Jag vet att det är mycket jobb med en bra odling.
Vill använda yta till något vettigt istället för att odla ogräs.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 12 jan-14 kl 18:01 »
Ska försöka svar.
Vill helst hitta en begagnad men bra/lämplig maskin.
Budget ca 5000 kr

Som andra har skrivit 50x50=2500 är mycket för en jordfräs. Själv har jag erfarenhet att köra fräsen som Anders nämner:
Här är en variant som även kan rotera knivvalsen bakåt, vilket underlättar djupfräsning. Kostar 2000 kr extra:
http://www.husqvarna.com/se/products/cultivators/tr-430-dual/

Den är bra och har bra motor är lättmanövrerad och lämnar en bra såbädd dock är den på underkant för en så stor yta. Jag odlar på ca 1200kvm och har tidigare brukat biten med häst men numera med tvåhjulstraktor. Testade husqvarna Tr430 dua fräsen l i början men tyckte den var för klen och liten för en så stor yta.(bredd 43cm) 1000kvm som Anders nämner tycker jag är drygt med den lilla maskinen. Upptill 500kvm skulle jag tycka den var OK, men ....
Jag har nu en Honda F560 med fräsaggregat till såbäddsberedning. Sedan kan jag koppla på plog och kultivator och även bearbeta med dessa redskap. Fräs är knepig på tung lera tycker jag.
Rent maskinellt är F560 en bra maskin. Stark med bra växellåda (6fram, 2 bak). Fräser 60 cm bred i olika hastigheter.  Min kultivator bearbetar också på drygt 60cm bredd, så det går hyfsat fort att bearbeta marken. Tillsammans med bredgrep så utgör den ett bra alternativ till min gamla märr.
Enligt andra uppgifter (har inte testat) är Agria fräsar också väldigt bra.

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 12 jan-14 kl 18:05 »
gräva djupare i fickorna :)

Kanske så djupt, så det räcker till en gammal traktor och tillbehör istället? Blir säkert mer bränsleekonomiskt också, än att harva runt med jordfräs på flera tusen kvm.

Vräk dit massa organiskt material, så blir jorden en trevligare partner.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 12 jan-14 kl 18:14 »
När jag sa 1000 m2 för Husqvarnan var det på en höft, endast baserat på min kompis odling. Så det kan nog stämma att 500 m2 är mer lagom.

Honda F560 är bra, men med fräsaggregat kostar den nog minst dubbelt så mycket som den dyrare Husqvarnamaskinen.

Ny Agria hamnar väl på uppemot 100 000 kr? Riktigt gammal (typ 50år) fungerande Agria kan vara ett bra köp. Säljs ibland för måttligt antal tusenlappar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 12 jan-14 kl 18:21 »
Småmaskiner som tvåhjulstraktorer och jordfräsar har ofta lite väl högt andrahandsvärde, plus att de slits rätt hårt, så det kan vara knepigt att köpa begagnat. Dock ej omöjligt.

Mindre äldre jordbrukstraktorer (vanliga fyrhuls) har väl hyfsade beg.priser? Kanske lite dyra men inte så farligt. Äldre redskap till traktor är det bra priser på. Traktorer och traktorredskap håller också bättre än småmaskinerna gör.

sundsdal

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 12 jan-14 kl 19:10 »
Man får köra lugnt och försiktigt. En bit åt gången. Alternativet är en spade.

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 12 jan-14 kl 20:29 »

Honda F560 är bra, men med fräsaggregat kostar den nog minst dubbelt så mycket som den dyrare Husqvarnamaskinen.

Ny Agria hamnar väl på uppemot 100 000 kr? Riktigt gammal (typ 50år) fungerande Agria kan vara ett bra köp. Säljs ibland för måttligt antal tusenlappar.
Japp, så är det. Honda F560 ny med fräsaggregat kostar nästan 30000. Agria är super-svin dyr. Fräsarnas Rolls-Royce, men påstås vara otroligt bra.

sundsdal

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 13 jan-14 kl 01:57 »
Har läst på om Huskvarna 430 dual och det lutar en sådan. Jag får fräsa en bit i taget.
Vill tacka alla för er hjälp. Ska åka till en återförsäljare i veckan och så får vi se hur det blir.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #17 skrivet: 13 jan-14 kl 20:20 »
Vill bara nämna ett alternativ här för Sundsdal eller andra intresserade: att sköta större delen av ytan med slåtterbalk, och kanske även angränsande gräsytor om såna finnes. Skörda gräset som något slags hö (med måttliga kvalitetskrav) och täckodla med det. På det viset efterhand etablera en täckt frilandsodling. När den väl är etablerad kräver den mindre täckmaterial och man kan t.o.m. sluta täcka om man vill. Varianten med långsmala bäddar med gräsremsa mellan har en extra fördel här. Täcker man större sammanhängande ytor ökar risken för problem med mögel, sniglar och sork.

En självgående slåtterbalk som man kan slå något-några hektar med kostar mindre än de maskiner vi talat om här. Man får något användbart för under 10 000 kr i nypris.

Bäst är annars att ha bådadera, antingen som två maskiner eller som tvåhjulstraktor med tillsatser. Då kan man först fräsa och sen täcka, för att få en snabbare start. Ytterligare ytor kan enbart täckas, för att tas i bruk senare. Påminner här även om alternativet liten äldre jordbrukstraktor. Slåtterbalk till en sån får man för några tusen och plog och harv kostar väl max tusenlappen.

På köpet får man ängsskötsel av gräsmarken. Den kan bli en fin blomsteräng med tiden om man låter det blomma och gå i frö. Men en del oroar sig för frö i täckmaterialet. Nåväl detta har avhandlats i annan tråd nyligen.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #18 skrivet: 13 jan-14 kl 20:59 »
Jag köpte en motsvarande denna för sex år sedan. http://www.texas.dk/texas/tx502-tg/?partno=90050280#/accessories Jag hade då ca: 100 m2 uppodlat. Har sedan dess brutit upp ytterligare ca: 400 m2 Denna köpte jag då från Harald Nyborg för knappt 5000 Skr. Efter det beställde jag lite av de extra tillbehören till några av deras större maskiner som plog http://www.texas.dk/texas/plov/?partno=91093000100 harv http://www.texas.dk/texas/harve/?partno=91070000100 och lite övriga prylar för ca: 5000:- Detta är i mitt tycke ett bra alternativ till ett vettigt pris. När jag slitit ut denna, vilket kanske tar fem år till, kommer jag att köpa en av deras större maskiner. Förmodligen denna http://www.texas.dk/texas/futura-6003-tg/?partno=90145570100 Finns dessutom ganska gott om återförsäljare/servisställen i Sverige http://www.texas.dk/forhandler/?country=sweden
Min bästa ägodel är min vedspis!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #19 skrivet: 13 jan-14 kl 21:16 »
Sydtobak, denna typ av fräs eller motorhacka går enligt min erfarenhet att använda, men kan lättare hoppa omkring och föra ofog om jorden är hård. Enligt viss egen erfarenhet av dem kanske ändå vissa modeller är bättre än andra, mer genomtänkt konstruerade. Och tyngre är nog som vanligt bättre.

Vad för slags jord har du? I vilket skick var den när du bröt land där?

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser