Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga burar för uppfödning. Val av material m.m.  (läst 4048 gånger)

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
Bygga burar för uppfödning. Val av material m.m.
« skrivet: 06 jan-14 kl 08:43 »
Vi är en bit in i planeringsstadiet och tittar på olika material, utformning m.m. till framtida kaninburar.
Eftersom vi planerar för ungefär 100 avelshonor blir några kronor på varje bur väldigt mycket pengar i slutet.

Någon som har erfarenhet från olika materialval? Golvet måste ju vara tåligt och hyfsat halkfritt. Formplywood är ju halt som tusan. Kanske en målad OSB skulle funka bättre? Om man gör golven lätt demonterbara blir det även lättare att sanera burarna.

Var kan man köpa nät? (och vilken maskstorlek bör hö-häcken ha för att minimera spill men även ha god åtkomlighet)?

Finns det någon leverantör av vattenutrustning till kaniner? (har hört att vissa använder nipplar till höns men vilken sort och var finns dom)?

Frågor finns det gott om, vore enormt tacksam om någon hade möjlighet att svara på dom...
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

magnols

• Skåne
SV: Bygga burar för uppfödning. Val av material m.m.
« Svar #1 skrivet: 06 jan-14 kl 09:35 »
Jag har provat det mesta och tycker personligen med dom regler som följs att fackburar med osb på 3 sidor och nät framtill är bäst och så stora dörrar som möjligt. Målar botten och en bit upp med utomhusfärg. Använder samma nät till dörrar och hö. Oavsett storlek. Har du hela dörrar måste du sätta en sarg i varje bur. Vattensystem har jag aldrig använt men automater som fylls på utifrån utan att tas bort funkar bra tycker jag. Foderautomat har aldrig funkat för mig. Kör tunga skålar. Lycka till. Hoppas du får fler tips :)

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #2 skrivet: 06 jan-14 kl 17:59 »
Tack för tipsen magnolds! Mottages tacksamt.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 06 jan-14 kl 20:24 »
Pallkragar...målad plyfa i bottnarna,,,tre kragar per fack och tre fack i höjd,,,hundgårdsgaller som lucka,,klädd i finare nät... Höhäckar böjer du till av en bit hundgårdsnät och fäster i sidan inne i buren. Sommartid funkar vatten flaskor bra, vintertid trekantiga vattenskålar ifrån gnagarboden...isklumpen knackas lätt ur en sådan...

Bygger du två rader pallkrageburar så kan du lägga takstolar över och få ett fint långhus
Fjäderfän och kaniner

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 07 jan-14 kl 08:14 »
Jag testar pallkragar nu. Har fyra kragar till de över 3 kg och 3 till de mindre. Ingen har flyttat in än så jag kan inte säga redovisa, men de har varit enkla måla o bygga.
Kaninuppfödare och pelargontant.

magnols

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 jan-14 kl 22:27 »
Pallkragar var inget för mig. Och tänker till100 + burar så rekommenderar jag det inte alls :)

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #6 skrivet: 08 jan-14 kl 05:37 »
Om man nu kan komma över en ansenlig mängd pallkragar till ett vettigt pris kan jag tänka mig att det funkar bra. Tyvärr har jag inte den möjligheten.
Lutar starkt åt OSB-hållet....

tessg

• -
« Svar #7 skrivet: 08 jan-14 kl 12:39 »
Det finns en utomhusplywood/båtplyfa som är anti-halk preppad, små små upphöjningar överallt. Jag upptäckte det efter att jag byggt kaninburarna, men har den i hönshuset och den är kanon!! Kanske inte det billigaste man kan komma över dock...
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #8 skrivet: 08 jan-14 kl 18:58 »
Har tittat på plywooden du menar. Helt klart ett bra alternativ om man kan få tag i den till lite vettigare pris.

Gösta

« Svar #9 skrivet: 08 jan-14 kl 21:04 »
Ett tips om du skall hålla 100 avelsdjur är att lägga spaltgolv. Finns hos Högberga (www.hogberga.se) Spalten kommer att vara godkänd i kommande regelverk för produktionskaniner.
samma företag har också nipplar, nät och transportburar för kaniner.
Ska du ha inomhusuppfödning vilket jag rekommenderar så kan du mycket väl använda vanlig spånskiva i väggar och tak. har haft det i 15 år utan att behöva reparera. Måla med vanlig giftfri plastfärg.
jag hade 800 djur på den tiden...
Gösta

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #10 skrivet: 09 jan-14 kl 05:46 »
Tack för tipset Gösta! (såg att det var ett fel i länken till Högberga, ska vara www.hogbergaab.se, lätt hänt när man har bråttom  ;) ).

magnols

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 11 jan-14 kl 00:01 »
Kollade sidan. Hittar inga spaltgolv?

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
« Svar #12 skrivet: 11 jan-14 kl 05:33 »
Spaltgolven finns inte ute till försäljning ännu. Högberga väntar visst på ett godkännande här i Sverige först.

NirsOrs

• Jämtland
    • Nirs'Ors Kaniner
« Svar #13 skrivet: 11 jan-14 kl 21:41 »
Jag har formplya som burgolv och tycker inte alls det blir halkigt åt kaninerna :) Som väggar, dörrar och tak har jag OSB, grundmålar insidan och har sedan på två lager med Rustas golvfärg.
Hundägare, kaninägare, bokmal, spinnerska, tjej, samlare, tecknare, datanörd, kaninuppfödare, fotograf, klippare, rosa älskare, pianist. Också är jag lite galen emellanåt.

Gille

• -
« Svar #14 skrivet: 13 jan-14 kl 09:42 »
Jag har formplya som burgolv och tycker inte alls det blir halkigt åt kaninerna :) Som väggar, dörrar och tak har jag OSB, grundmålar insidan och har sedan på två lager med Rustas golvfärg.
Jag tror det är formplyfa jag har i några o det är läskigt halt. Har bara lugna kaniner i de burarna nu (ska försöka måla om dem  i vår).
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser