Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvarnmaskiner  (läst 2981 gånger)

Mam

• Halland
Kvarnmaskiner
« skrivet: 05 jan-14 kl 10:48 »
Vi har en hyfsat komplett maskinpark i vår kvarn som nu ska monteras ner. Det finns ganska så gamla maskiner och halvgamla maskiner. Kvarnen var i professionellt bruk fram till -96 men användes fram till 2008. Maskinerna är inkopplade och går att starta upp, dock inte de äldsta då de är frånkopplade. I ärlighetens namn vet vi inte vad det är för maskiner därför tänkte vi sälja de till skroten. Men funderar nu om något kan komma till användning. Är det någon som skulle vara intresserad av kvarnutrustning så får man gärna komma och se om något är av intresse. Kvarnen ligger på västkusten, vid Hallandsåsen på gränsen mellan Halland och Skåne.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Kvarnmaskiner
« Svar #1 skrivet: 05 jan-14 kl 10:51 »
Tycker du ska försöka sälja via blocket!

Mam

• Halland
« Svar #2 skrivet: 05 jan-14 kl 11:19 »
Ja, det kanske är Blocket jag bör vända mig till, eller så skickar jag det på skroten. Får se hur detta faller ut först. Men tack för tipset  :)

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 jan-14 kl 12:15 »
Är där några småkvarnar också eller liknande? Transportband -skruvar? Krossar? Blandare?
Jag kommer gärna och tittar. Har 10minuter till e6an nedanför Hallandsåsen. :)

Mam

• Halland
« Svar #4 skrivet: 05 jan-14 kl 13:23 »
Inga småkvarnar (då tänker jag hushållskvarnar), många motorer flera gigantiska skruvar, kvarnen är i 3 våningar så det har transporterats mellan dem, men transportband.. hmm, det vet jag inte. Jag kan inte detta alls så det är nästan bättre om du kommer och tittar själv. Jag har väldigt svårt att bedöma såväl skick som vad det är för något. Vi är hemma mest hela tiden men jag vet inte om jag ska skriva ut mitt telefonnummer här?

Xoot, såg din blogg och vår gård ligger mellan Hasslöv och Våxtorp, 15 min från Båstad.
Och nu inser jag att det var dig jag köpte trädgårdsvagnen av i våras  :)

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 05 jan-14 kl 13:53 »
Nej skriva ut nummer här behöver man inte om man inte vill. :)
Går fint att PMa(privat meddelande) eller mejla genom att klicka på den symbolen vid visningsbilden.

Jag bifogar två bilder. Finns där något som påminner utseendemässigt om maskinerna på bilderna?

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #6 skrivet: 05 jan-14 kl 21:12 »
Om maskinerna är i användbart skick borde ni försöka sälja dem till någon som vill använda dem.

Jag föreslår att ni hör med Allkorn. Kanske kan de förmedla någon kontakt.

http://www.allkorn.se/

Egentligen tycker jag att om man köper en fungerande kvarn så tar man på sig ett visst ansvar för att den ska kunna fortsätta fungera, även om den inte behövs idag. Överväg att ha grejorna kvar tills vidare? Kanske blir den till stor nytta för gården och bygden längre fram. Försök koppla intresserade användare till kvarnen? Maskinerna är ju bara en del av kvarnen. Byggnaden är också viktig och det lär kosta en slant att flytta så stora maskiner och installera dem på ny plats.

TW

• Finland
« Svar #7 skrivet: 05 jan-14 kl 21:19 »
Nej vad ni än gör sälj inte grejorna till skrot! Då blir de ju nedsmälta till ingen nytta.

Det finns alltid någon som söker efter just den maskinen man har och eftersom nya inte tillverkas (eller är för dyra för en fattig småföretagare att köpa) har man som ägare ett ansvar att se till att de man har kommer till ett gott hem......... eller behålla dem.
Det kvittar om det gäller kvarnmaskiner eller snickerimaskiner eller vad sorts maskiner som helst.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Mam

• Halland
« Svar #8 skrivet: 13 jun-14 kl 19:53 »
Jag har missat meddelandena men har nu svarat  :-[

Tycker själv att det är synd att de går till skroten, därav försöker jag här  :). Och visst, det hade varit kul att kunna bevara kvarnen men det skulle bli väldigt kostsamt att restaurera den så att den går att använda som kvarn. Det vi kan göra är att försöka rädda byggnaden i sin helhet. Kvarnen är från 1800-talet så det är ett projekt i sig.

Tack för tipset om Allkorn. Jag har mailat dem så vi får se vad de säger.

Men maskinerna finns ännu kvar då det har tagit tid att montera ned silon på utsidan. Så om något är intresserad är det bara att komma förbi. Men maila mig gärna på Marie.soderlind@telia.com.

Det finn en ganska fin våg i gjutgods (stor & tung) som man ställer in antalet kilo man vill ha innan den öppnar sig för tömning. Antagligen för packetering i säckar. Det finns även mindre vågar som jag tycker är rätt kul. Om någon är intresserad av dem. De har jag inte hjärta att skicka på skroten utan säljer dem gärna för en symbolisk peng om de kan komma till användning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 2 användare
jolo, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser