Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diskussion ang pris på skinn  (läst 3508 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Diskussion ang pris på skinn
« skrivet: 03 jan-14 kl 10:44 »
Har i dagarna efterlyst råa kaninskinn på lite olika kaninsidor på fb.

Själv tycker jag både som garvare, sömmerska och uppfödare att 30 kr för ett vanligt och 50 för ett rött, vitt, silver eller annat lite ovanligare är ett helt ok pris.

På kanin.se som jag tror är kaninavelföreningens hemsida står 80-400 (!!!!). Kaninfolk verkar tycka att vilket skinn som helst är värt 100+ medans skinnfolk är mer på min linje.

Vad tycker ni där ute i stugorna?

: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: Diskussion ang pris på skinn
« Svar #1 skrivet: 03 jan-14 kl 12:39 »
Kanin.se är inte kaninavelsföreningarnas hemsida, utan Sveriges Kaninproducenter. Jag kände inte riktigt igen dina prisuppgifter, och citerar hemsidan:

"Priser på beredda skinn varierar kraftigt efter kvalité och ras. Allt från 80:- – 400:-/st "

Min markering av beredda. Vilket pris är acceptabelt försäljningspris till kunder för skinnfolket?

För några år sedan fick man på skinnauktion i Köpenhamn flera hundralappar per skinn om det var castor rex, torkade,  likfärgade i större parti.

« Senast ändrad: 03 jan-14 kl 12:52 av Edgar »

Bonde-Fru

• Småland
« Svar #2 skrivet: 03 jan-14 kl 12:42 »
Jag tar 50kr per skinn och då har jag inte gjort något med dom utan e helt färska eller nerfrysta. Tycker inte det skall vara så mycket dyrare med tanke på att vi slaktade en fjällko hemma och skicka in skinnet och fick det i ordning gjort för 2600kr och då var den en STOR ko.

Självklart kan det vara dyrare om man får det helt klart hem till sig  ;D men inte för ett rått/färskt skinn
Uppfödare av rasen Stora silver till utställning och hemhushåll.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 03 jan-14 kl 14:05 »
Å att det var beredda skinn hade jag missat. Undrade just hur nån kunde betala 400 för ett rått skinn...::-)

På skinngrupperna på fb verkar det vara kutym att ge 30-50 kr/st beroende på skick och färg. Men kaninfolket vill ha mer. När jag efterlyser skinn får ofta förslag på 100-150 kr/st. Det har jag inte råd med och tycker inte heller det är värt det. Jag ska ju garva det och sy nått av det å ändå ligga på en summa som en kund kan betala...
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 03 jan-14 kl 15:10 »
400 kr för rått skinn. Storleksordningen 400 för ett torkat, oberett castor rex av högsta kvalitet var inte orimligt att få om man hade många, likafärgade vid en auktion. För övriga, frysta eller saltade håller jag med dig om prisnivån. Bör ligga liknande för torkade.

De som vill ha mycket mer har inget större begrepp om beredningsjobbet och prisnivåerna på beredda skinn. De får väl behålla sina skinn.

« Senast ändrad: 03 jan-14 kl 15:45 av Edgar »

Juniperus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 jan-14 kl 15:24 »
Om man tänker på hur mycket arbete det krävs att bereda skinn så tycker jag inte att man bör ta så mycket för råa skinn. Oftast tar jag emot skinn gratis, men då är dom oftast fulla av knivhål samt diverse andra defekter. Fina skinn är väldigt mycket enklare att ta till vara på, jag tycker det är ett stort problem när man köper skinn av folk som inte har insikt i beredningsprocessen att dom inte förstår skillnaden på ett bra och ett dåligt skinn och deras uppfattning om priset kan vara helt verklighetsfrånvänt.

En annan faktor är att det finns inte så många som tar hand om skinn med traditionella och oftast miljövänliga metoder, medans det finns ett överflöd av skinn om man vet vart man ska leta. Har man ingen användning eller kunskap hur man bereder själv så tycker jag att man lugnt kan ge bort till de som kan, i utbyte mot att garvaren flår djuret utan att behöva oroa sig för att bli kallad för en radikal antikapitalist. I slutändan handlar det inte om pengar utan om att ta tillvara på resurser. Jag tycker att det är oansvarigt att låta skinn gå till spillo.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-14 kl 15:36 »
Jag har en överenskommelse med en kompis att hon avlivar kaninerna mot att hon får skinnen. Jag har inget intresse att ta tillvara på dem i dagsläget.

magnols

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 06 jan-14 kl 09:52 »
Jag har jämt skinn i olika färger. Olika pälsar och storlekar. Kan tänka mig 50kr per skinn. Men ingen som velat köpa. Mailade någon här som skrev att han köpte alla skinn men fick inget svar. Bor själv i Malmö. Men förstår att många skickar skinn? Hade gärna sålt skinn om någon vill ha

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #8 skrivet: 06 jan-14 kl 11:29 »
Jag har sålt en hel del kaninskinn till både garvning och hundträning. Har brukat ta mellan 10 och 20 kr styck för dom. Nu har jag sålt av alla jag hade. Det här var frysta råskinn.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jan-14 kl 10:27 »
Tycker nog att 50 kr är rimligt, det är lite jobb med att hantera dem under och efter slakt.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

magnols

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 jan-14 kl 22:27 »
Men vem fn köper dom då?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 07 jan-14 kl 23:43 »
Japp, tillgång och efterfrågan sätter priset. Sedan får man se om det är lönt att sälja med tanke på hanteringskostnaden. Om alternativet är att kasta skinnen, och man har frysplats över, så är väl redan 10 kr per skinn plus om det endast behövs ett telefonsamtal för att någon skall hämta inom rimlig tid. Men om man normalt skadar skinnen så att försäljning betyder längre slakttid, man behöver starta en frys till eller salta, det blir pyssel med överlämningen osv, så räcker det givetvis inte för att täcka arbetet.

Vad ligger en stor kaninslaktare på i pris? Vad tar Gösta för 100 skinn?

mimsan

• Planterar gärna träd
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 08 jan-14 kl 09:21 »
Skinnen som jag skickar iväg på beredning( och har garvat själv) kommer från kaniner som är fullpälsade och minst 8 mån gamla för att pälsskinnet ska vara lönt att ta vara på.
Vid slakt är jag nogrann med att flå så att de blir hela och symmetriska, rensar från fett så att saltet kommer åt, saltar omedelbart, lägger luftigt och saltar om efter 1-2 dygn.

Vid köttdjursuppfödning slaktar man vid 16 v. De har inte skinnet hunnit bli starkt.
Om man då flår snabbast möjligt, har stor frysbox.. då kan jag tänka mig att 10-20 kr kan vara värt det samt om det dessutom är ett problem att bli av med avfallet.

Kaninskinn som inte är så gamla blir hundmat här.

Det finns en uppsjö med faktorer som kan påverka ett råskinns kvalité.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #13 skrivet: 08 jan-14 kl 11:31 »
Skinnen jag hade var från kaniner uppfödda för köttet. Så skinnet var en restprodukt jag tyckte var synd att kasta. Hade även plats i frysen för dom.
Så skinn från djur uppfödda specifikt från skinnproduktion är ju en annan sak. Som rimligtvis är värda mera. Så det gäller väl att berätta det när man ska sälja dom. Att det är skillnad på skinn och skinn.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Gösta

« Svar #14 skrivet: 08 jan-14 kl 20:56 »
Päls från kanin är i dag en eftertraktad vara. Både som råskinn och som beredda skinn.
Prisbilden beror naturligtvis på kvalitén på skinnen.
Vi tar ut 70:-/st för enstaka råskinn, saltade.
För ett berett skinn från NZ t. ex tar vi 250:-/st
Ett fullpälsat rexskinn av bästa kvalité kostar 400:- - 500:-/st
De skinn vi säljer är sorterade och endast fullpälsade skinn säljs.
Det går dock även att köpa sekunda skinn som då är styckfrysta (utan salt) som används till hundträning till ett pris av 30:-/st.
Priser inkl. moms
Gösta

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #15 skrivet: 08 jan-14 kl 21:23 »
Är dom fyra månaders eller 7 månaders då?

magnols

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 10 jan-14 kl 22:13 »
Vem köper rexskinn? För det priset?

skäggetorpet

• Dalsland
« Svar #17 skrivet: 13 jan-14 kl 10:49 »
intressant tråd...
jag undrar oxo vem som betalar flera hundra för rex skinn...

sen är det väl alltid så att får man sålt sina skinn för 100 kr så tar man hundra...
vill ingen betala får man väl sitta med sina skinn eller så sänka priset...

men så är det väl så att folk ofta inte är villig att betala för ett gott hantverk - dubbelmoralen är stor i samhället
kan man köpa något billigt tar man gärna det -  sen förfasas man över hemska bilder på djur och över barnarbete...

Gille

• -
« Svar #18 skrivet: 13 jan-14 kl 13:56 »
Körsnärer, som gör pälsar.
Kaninuppfödare och pelargontant.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #19 skrivet: 14 jan-14 kl 17:31 »
Om någon vill ha franska vädur pälsar så hör av er! Min granne ska slakta snart och då finns det råa skinn! Skåne
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser