Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattensystem till flera boxar med rashöns  (läst 2217 gånger)

Mallan

• Gäst
Vattensystem till flera boxar med rashöns
« skrivet: 27 dec-13 kl 21:35 »
Vi har 15st av dessa automater som skall kopplas i en ring med vatten och ut till en vattentunna.
Vet någon en lämplig pump som har 3/8 tum eller kan kopplas ihop med 3/8 tum slang?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
SV: Vattensystem till flera boxar med rashöns
« Svar #1 skrivet: 27 dec-13 kl 21:39 »
Tror det går bra med en akvariepump modell större.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #2 skrivet: 27 dec-13 kl 22:15 »
Två dränkbara akvariepumpar seriekopplade fungerar bra. De dränkbara pumparna har inte så hög lyfthöjd, men idag är det både billigaste och driftsäkraste varianten av akvariepump.

Gottfrid

• -
« Svar #3 skrivet: 27 dec-13 kl 22:18 »
Om du höjer tunnan så får du självtryck.

Mallan

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 dec-13 kl 09:48 »
Tack Gottfrid. Om tunnan står på en bänk kanske det räcker med en enkel pump. Fylla tunnan blir inget problem med en kort slang och koppling extra.

Mallan

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 dec-13 kl 10:46 »
Vilken akvariepump har ni? Finns det något nummer? De är på 5W eller 10W det är bra.

Gottfrid

• -

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 dec-13 kl 13:50 »
Det beror på om det är lågtrycksvattenkoppar eller för högtryck. Pumpautomaten ger högtryck, men då kan man väl lika gärna koppla dem direkt till kranen om vattenkopparna tål det.

Har man lågtryck ska det vara max några meters vattenpelare och kan man ha "tunnan" högt och frostfritt är det ju en enkel lösning. Annars är en lösning att låta vattnet cirkulera från tunnan och tillbaka till den igen efter att passerat alla kopparna. En sådan slinga har vi och vi har två gamla akvariepumpar, en Eheim 2252 och en 1046 efter den på slangen.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 dec-13 kl 14:25 »
Ska man använda sig av en upphöjd tunna och självtryck så är det bara slöseri med slang att ringkoppla. Det rinner ju aldrig tillbaka om man inte tillför energi i systemet så att säga  ::)

En stor fördel med ringkoppling och pump är att det ganska enkelt går att tvätta systemet. Samtidigt underlättar det ju genom att värma vattnet lite granna. Eheim är ett bra märke. För att få ett hyfsat tryck måste sedan du strypa på retursidan.

Xoot

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 28 dec-13 kl 15:53 »
Det beror på om det är lågtrycksvattenkoppar eller för högtryck. Pumpautomaten ger högtryck, men då kan man väl lika gärna koppla dem direkt till kranen om vattenkopparna tål det.

Har man lågtryck ska det vara max några meters vattenpelare och kan man ha "tunnan" högt och frostfritt är det ju en enkel lösning. Annars är en lösning att låta vattnet cirkulera från tunnan och tillbaka till den igen efter att passerat alla kopparna. En sådan slinga har vi och vi har två gamla akvariepumpar, en Eheim 2252 och en 1046 efter den på slangen.

Använder ni värmeslinga i systemet eller har ni dränkt en doppvärmare i tunnan eller tunnorna?
Vintertid alltså. Eller vad hade varit eran vinterlösning om det krävts?

Just pga frysrisken och eventuella törstiga hönor så kör jag med 8stycken 15liters traditionella automater.
Enda fördelen är egentligen att den fixerade kan kolla vilken ras som dricker mest en specifik årstid.

olof

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 dec-13 kl 19:09 »
Det fryser sällan inne i vårt hönshus, förra vintern var det nog inte mer än 5-10 dagar och det är hanterbart med lösa hinkar dessa dagar. Det är inte själva rundslingan som fryser utan sista biten fram till koppen där vattnet blir stillastående på natten när hönsen inte dricker. Det gör att jag tror inte doppvärmare gör skillnad.

Mallan

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 dec-13 kl 19:27 »
Vi vill inte bära vatten till vanliga vattenautomater två gånger om dagen. Automaterna behöver man bara se till att de fungerar och är rena dagligen. Daglig tillsyn. En vattentunna räcker länge. Eheim 600 är på väg hem från Tyskland, där kostar de 400 Kr. Vi ska bara köpa ett enkelt filter på inloppet här hemma.

Gottfrid

• -
« Svar #12 skrivet: 28 dec-13 kl 20:28 »
Fick en ny ide .http://biltema.se/sv/Bat/Pump/Lanspump/Lanspump-259750/  Med ett 12 volts batteri så funkar vattnet även om strömmen går. Och slangen leds tillbaka till tunnan.

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 28 dec-13 kl 21:02 »
En sådan kan vara bra som backup, men motorn har kolborstar med begränsad livslängd så den håller inte att köra kontinuerligt. Jag gissar att en länspump på biltema bara är specad att köra 1- eller 2-siffrigt antal timmar.

Akvariepumpar har en stillastående axel i keramik eller rostfritt stål, på den roterar rotorn med ett vattensmort glidlager i plast (eller egentligen en vattenhinna). Magneterna sitter på rotorn och elspolarna är stillastående i motorhuset helkapslade i epoxi. Enklare akvariepumpar håller kanske inte mer än 10-20 000 timmar, sedan måste man byta rotorn och ibland axeln. Lite dyrare märken kan man räkna med 100 000 timmar innan någon service behövs.

Mallan

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 28 dec-13 kl 21:36 »
Pappa har en Eheim 600 akvariepump med sig hem i morgon. Den är på 10 Watt bara. Vi har redan köpt pumpen. Strömavbrott får vi hantera vid sidan om det händer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser