Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakt - hur gör ni?  (läst 5827 gånger)

Leineri

• Hälsingland
Slakt - hur gör ni?
« skrivet: 27 dec-13 kl 19:17 »
Imorgon ska jag slakta min första kanin. Eller, jag ska inte göra det själv, jag har hjälp av två personer som kommer hit och sköter avlivningen. Detta blir min första erfarenhet av just kaninslakt så det ska bli intressant (men blandade känslor naturligtvis), Men jag vill gärna veta hur ni gör som hemmaslaktar.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Slakt - hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-13 kl 19:29 »
Imorgon ska jag slakta min första kanin. Eller, jag ska inte göra det själv, jag har hjälp av två personer som kommer hit och sköter avlivningen. Detta blir min första erfarenhet av just kaninslakt så det ska bli intressant (men blandade känslor naturligtvis), Men jag vill gärna veta hur ni gör som hemmaslaktar.

Jag lyfter ut kaninen ur buren och så smeker jag den och gullar så att den lugnar ner sig och så placerar jag den så att huvudet riktas framåt. under tiden har jag förflyttat mig bort från burarna till bedövningsplatsen där jag har en kulhammare som jag bedövar med.
Smackar till och sedan känner man med fingret på ögat om den är bedövad.   
Sedan skär man halsen och avblodar djuret.
När avblodningen är klar så trycker man ut urinen innan man hänger upp för styckning.   

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 27 dec-13 kl 20:26 »
Jag lyfter ut kaninen ur buren och så smeker jag den och gullar så att den lugnar ner sig och så placerar jag den så att huvudet riktas framåt. under tiden har jag förflyttat mig bort från burarna till bedövningsplatsen där jag har en kulhammare som jag bedövar med.
Smackar till och sedan känner man med fingret på ögat om den är bedövad.   
Sedan skär man halsen och avblodar djuret.
När avblodningen är klar så trycker man ut urinen innan man hänger upp för styckning.   

Några frågor på det:
1. vad är en kulhammare?
2. varför trycker man ut urinen? Hur gör du detta?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 27 dec-13 kl 20:50 »
Kulhammaren är en hammare som är rund i ena änden. När du hänger upp kaninen i bakbenen och börjar dra pälsen av den, så kan du bli nedkissad om den har mycket i blåsan. Tryck den på magen.

Hilde

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 27 dec-13 kl 21:07 »
Leineri - har dom som ska slakta kaninen/erna erfarenhet av kaninslakt?
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Leineri

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 27 dec-13 kl 21:12 »
Leineri - har dom som ska slakta kaninen/erna erfarenhet av kaninslakt?
Den ena har slaktat kaniner förr, men det var ett tag sedan nu. Den andre är bara mordisk :P
Båda (och jag) har erfarenhet av slakt av andra djur

Kulhammaren är en hammare som är rund i ena änden. När du hänger upp kaninen i bakbenen och börjar dra pälsen av den, så kan du bli nedkissad om den har mycket i blåsan. Tryck den på magen.
Hur flår man bäst kroppen? Lossar skinnet lätt så att man drar av det i ett stycke eller behöver man kniva loss det? Han som ska hjälpa mig med slakten som har slaktat kaniner förr använde en påk eller baksidan på en yxa för bedövning, är det sämre tror du?

Hilde

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 27 dec-13 kl 21:28 »
Jag slår med ett vedträ som känns bra i handen.
När jag flår gör jag ett Y mellan kaninens bakben.
skär lätt upp emot baktassar som är avtagna.
Kaninen är redan urtagen så snitt på buken finns redan.
Avlägsnar huvud, och gör det samma som med baktassar.
Jag vill använda skinnen men inte som en "tub."
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 27 dec-13 kl 21:36 »
jag använder kulhammaren då det är lättare att få en dödlig träff i pannan med en stor påk eller yxa så riskerar man att djuret bara blir omtöcknat.
Och man måste slå flera gånger.   
Men det råder säkerligen många meningar i det fallet.   

Det är enormt viktigt att man hela tiden behåller lugnet och inte stimmar.   Visa djuret respekt.   

I princip så man dra av skinnet precis som en overall.

Häng upp djuret i bakbenen har du slaktkrokar så skall dessa genom nedersta delen av benet mellan hälsenan och benet. skär sedan ett snitt runt bakbenet ungefär vid nedersta leden och låt det följa låret ner till svans och kön. skär upp huden så nära dessa delar som får sitta kvar sedan kan du  dra av skinnet. när du kommer ner till framtassarna så kan du skära av leden eller hellre klippa av den med en sekatör.  Efter det så skall buken öppnas var försiktig här så du inte sticker hål på tarmar eller annat.  öppna vid solarplexus och hela vägen ner till tarmöppningen skär loss tarmöppning/urinöppning och ta ur inälvorna. Klipp av svansen.
Du kan med fördel kolla på levern efter vita fläckar som visar på coccidos. är den utan fläckar så är det gott att äta precis som hjärta.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 27 dec-13 kl 21:40 »
Någon som vet en bra youtubefilm där de flår kaniner? Är osäker på detta moment då jag aldrig flått ett så litet djur.

Hilde

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 27 dec-13 kl 21:50 »
Någon som vet en bra youtubefilm där de flår kaniner? Är osäker på detta moment då jag aldrig flått ett så litet djur.
Ansök om att gå med i gruppen "köttkaniner" på FB.
Där finns det en väldigt pedagogisk slakfilm där de också flår.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 28 dec-13 kl 00:16 »
Jag tar precis som Skogsvilden ur kaninen när skinnet är av.

Bedövningsslaget är en känslig punkt i slakten tycker jag. Yxan är för tung, blir ingen bra snärt. Jag hade ett bra vedträ som var favoritklubba, men den har jag råkat elda upp. En lätt kulhammare/dyckerthammare kan nog vara riktigt bra om man får snits på det. Funderar på att ha lite köttkaniner igen (just nu finns det bara en dvärgkanin i huset) och då lutar det åt att använda en bultpistol, fast inte med de där smala slagstiften som säljs. Har märkt att det är viktigt att inte slå för hårt om man vill slippa nervryckningar, och samtidigt kan man ju inte slå hur löst som helst. Och då slår jag oftast lite för hårt.

Håning

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 28 dec-13 kl 02:20 »
Ja som trodde ni va stora starka pojkar   ;D  . Ja nöjer mig med att använda snickaryxan  Och för mig fungerar  det fint .

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 28 dec-13 kl 11:15 »
För dig ja, men för kaninen?

Ett vanligt nackslag med handen fungerar ju också, men då är frågan om man inte bara gör kaninen förlamad.

Leineri

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 28 dec-13 kl 23:41 »
Nu har jag gått med i gruppen köttkaniner på FB, och jag kan verkligen rekommendera filmen som finns där. Vet inte om det är tillåtet att länka till den här på forumet då jag i så fall måste lämna ut lösenordet till filmen.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 29 dec-13 kl 04:35 »
Jag smeker också och gullar, och om den inte skulle vara lugn så försöker jag igen en annan dag.  En kanin lugnar sig i regel inte efter ett tag, utan blir bara mera nervös av dröjsmål.  Jag sätter den på en vedknubbe (stor så att kaninen sitter bekvämt, gärna med lite gräs på) och håller mjukt och stadigt ner öronen mot nacken.  Då sitter de flesta kaniner still.

Jag använder min vanliga bultpistol (kanske lite lyx, men jag är van vid den) och kollar sedan ögonreflexen flera gånger.  Om kaninen är lugn före skottet så sprattlar den oftast inte alls.  Om mot förmodan bulten inte skulle gå rätt, så kan jag använda bultpistolen till att slå med.

Jag använder en extra smal, mycket vass kniv till avblodningen, så att jag inte behöver skada struparna.  Urinblåsan klämmer jag på innan jag börjar bära iväg med "liket"

Även jag vill skära upp skinnet inför förvaring, men jag gör det efter att jag flått, ty kaniner hårar en hel del, och det vill jag inte ha på köttet!  Jag flår först och tar ur sen.

Om du är van vid större djur så kommer du att tycka att allting lossar mycket lätt.  Lite väl lätt ibland; jag har haft sönder flera tarmar ...  :P

Filmen vore intressant att få se.  Kan någon av er ta reda på om det går att få se den här?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hilde

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 29 dec-13 kl 08:16 »
Enda anledningen att jag tar ut först först är om jag ev måste gå ifrån.
Better safe then sorry. 
Jag vet inte om jag har haft tur men mina kaniner har inte hårat så jäkligt alls.  ???

Ang filmen så är det nog bättre att gå med i gruppen.
Jag är osäker på vem som har gjort filmen och hur aktiv hon är.
Hur som helst är det nog inget vidare att lämna ut lösenord till filmen utan hennes tillåtelse.

Håning

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 dec-13 kl 10:54 »
För dig ja, men för kaninen?

Ett vanligt nackslag med handen fungerar ju också, men då är frågan om man inte bara gör kaninen förlamad.
Han är alldeles stilla efteråt .

Leineri

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 30 dec-13 kl 15:48 »
Idag hade jag min första kaninslakt! Allt gick superbra förutom att ena ögat nästan poppade ut vid bedövningen. Men hellre för hårt än för löst. Lyckades även krångla till det vid urtagningen när analen skulle tas loss, för om inte så var kaninen väldigt missbildad då vår "tarm" gick på framsidan bäckenet. Måste ha råkat skära av den riktiga, men det blev ingen avföring  på kroppen i alla fall.
Hur länge bör kaniner hänga? Det är 8-10 grader i sadelkammaren där den hänger nu.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 30 dec-13 kl 16:29 »
4-6 dagar är lagom, men 2 dagar räcker om du är hungrig. Kaniner är ju inte sega. Innan jag började hänga kött så kastade jag kaninerna i frysen direkt efter slakt, och det blev inte så tokigt det heller.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #19 skrivet: 31 dec-13 kl 03:10 »
Det går nog att laga till valda delar direkt också.  Att ögat tränger ut har hänt mig också, och jag håler med dig att det är bättre att ladda för mycket än för lite.

Hoppas att du och familjen får en riktigt god måltid nu, men kött som ni VET har både levt och dött på ett bra sätt!  :)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser