Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flämtiga tackor, hur ofta ströa ströbädden?  (läst 3760 gånger)

Nina K

• Skåne
SV: Flämtiga tackor, hur ofta ströa ströbädden?
« Svar #20 skrivet: 30 dec-13 kl 18:10 »
Under dessa 9 år har inget hänt. Varken juverinflamation eller inflamerade sår. Som jag läst mig till så finns det två typer av bäddar en djupströbädd som gödslas en gång år och ströbädd som gödslas flera gånger år. Det man inte skulle göra var att gödsla en del/bit av stallet. För då öppnar man upp hål där bakterier kan ta sig upp i bädde men även det nyströdda bädden. Utan hela stallet ska göras rent och på med tjock lager halm.

linnekman

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 30 dec-13 kl 19:31 »
Spontant tycker jag det låter som du behöver öppna upp någonstans så det kommer in ordentligt med luft och så kankse de behöver mycket större yta att ligga på eftersom du beskriver att det blir kladdigt efter två dagar. Hur ska det då bli när alla lamm kommer? :'( Hoppas du får ordning på det  :)

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #22 skrivet: 31 dec-13 kl 12:17 »
Hej. Jag har fått lära mig att så fort det fastnar fårbajs/halm under skorna så är det dags att halma. Men som de flesta skriver är det starten som är viktigast, torv och kalk i botten och sedan rikligt med halm, minst 40 cm. Ifjol var vi på 2 v semester under senhösten så en kompis skötte fåren, då blev det halmat för lite och väldigt skitigt och blött. Det blev aldrig någon bra bädd, jag tror aldrig vi använt så mycket halm en vintersäsong någon gång. Till råga på allt var den hösten var regnig och halmskörden katastrofal med blöt och ibland mögig halm som resultat. Vi ströade med torv för att suga upp det värsta och toppade med ny halm. Jag klipper alltid mina tackor 2 ggr/år i oktober och april. 

Man lär sig alltid något av tidigare missöden, nu halmar vi alltid ordentligt från början och biter i det sura äpplet när bädden ska ut. Att tackorna står och stampar händer hos oss på våren och sommaren, det är små blodsugande flugor i bädden som trivs i det fuktiga under det torra ytskiktet. Vi har en lagård som stall, två dörrar öppna plus vädringskanalen i mitten av taket och fyra ventiler i väggarna. Att ha bra ventilation är viktigare desto fuktigare vintrar man har, hos oss är det torr och kall vinter med temperaturer ner till -35 så i kylan fungerar stallet bra.
Vi har tretton tackor på ca 60m2, jag ströar ungefär en gång i veckan, använder ungefär 4 st stora rundbalar per år. Stallsäsong september-juli (de får gå in från betet till efter midsommar då värsta myggplågan är över). De fodras ute en gång om dagen. Under lamning är alla inne i stallet, det blir från mitten april till slutet på maj. Då går det åt mest halm och bädden växer enormt.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 2 användare (1 dolda)
Kycklingen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser