Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färskt gräs istället för kraftfoder, vilken sort?  (läst 1187 gånger)

gransmala

• "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
Färskt gräs istället för kraftfoder, vilken sort?
« skrivet: 22 dec-13 kl 18:49 »
Hej!

En fråga från en okunnig:

Är det någon som vet vilket gräs ,(art/fröblandning), som är "bäst" att odla till slaktkaniner?
Jag vill ju att dom små liven ska må så bra som möjligt, växa fort och även ge ett bra kött.
Det är tänkt att fodras färskt.
Tar även gärna emot tips på lämplig vallblandning till höet.
Sitter och planerar årets fröinköp....

Tacksam för svar!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Zabbe

SV: Färskt gräs istället för kraftfoder, vilken sort?
« Svar #1 skrivet: 09 jan-14 kl 19:18 »
Jag vet inte så mycket om att odla vall/gräs.

Men vill du ge dem levande föda så rekommenderar jag groddat korn. Det sägs vara det bästa (av de vanliga spannmålen och till rimligt pris) att grodda iaf. Googla ''fodder'', de lär kräva mindre groddat korn än torrt korn/kornkross iom att de tillgodogör sig mer. Sen får man ju tänka in vattenmängden.. men låt säga att 1dl torrt korn räcker till en kanin, så räcker det till 2-3 kaniner när det är groddat beroende på näringsupptaget och hur stärkelse m.m. omvandlats. Nu vet jag inte om mitt exempel stämmer volym-mässigt, men för att förklara hur jag tänker :)

Enligt ''Beyond the Pellet" är vallört  väldigt bra. Även att odla pil och hamla,  samt fodder. För övrigt rekommenderar de helt enkelt de ogräs sortr som trivs bra där du har möjlighet att odla, det blir enklast och billigast så. Variationen är viktig.

Havre-hö lär också vara bra, kanske det är en tanke?

Som sagt har jag ingen egentlig erfarenhet, mer än att jag nyligen börjat grodda korn. Men lite spekulationer/bollplank från min sida :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser